به گزارش سرویس سیاسی افکارنیور، محمود احمدینژاد رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه ۲۴اسفند سال ۹۰ به منظور پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود گفت: سوال از رییس جمهور و وزرا حق ویژه مجلس است. من قبل از انتخابات آماده پاسخگویی به سوالات بوده ام اما گفتیم در فضای انتخابات اثر می‌گذارد.

احمدی نژاد در پاسخ به اولین سوال نمایندگان مبنی بر اینکه چرا تسهیلات به متروی تهرون داده نشده است؟ در دفاع از خود گفت: دولت تا پایان سال ۸۹ از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان کشور این پول را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، خودش ضامن شود و خودش هم بازپرداخت کند. چگونه دولت در حالی که بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده است که موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است می تواند به شهرداری ها وام دهد؟!

قانون باید به گونه ای نوشته شده باشد که قابل اجرا باشد. آیا باید از بودجه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نظامی ها و … به شهرداری پرداخت شود؟ این خلاف اصل ۷۵ است؛ طبق اصل ۷۵ هنگامی که این سوال دارای بار مالی باشد و بودجه ای نیز وجود نداشته باشد پس این سوال قابل طرح نمی باشد.

احمدی نژاد در دفاع از خود از کمک هایی که دولت به کلانشهر ها و کلانشهر تهران داده است گفت و افزود: در ۳ سال اخیر ۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بابت عوارض به شهرداری ها کمک شده است. ۳ میلیارد و ۱۱۰میلیون تومان به مترو کلان شهرها پرداخت شده است و همه را دولت تضمین و۵۰ % آن را بازپرداخت کرده است. در دولت نهم و دهم ۱۱۰۶۸ دستگاه اتوبوس با ۸۲% تخفیف به کلان شهرها داده شده است.

درچند سال اخیر به شهرداری تهران ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان از این مبلغ به مترو داده شده است.این مبلغ ۷/۱۰ برابر دولت های قبلی است.علاوه بر این ها ۲۵۰ میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو پرداخت شد که حدود ۸ برابر دولت های قبلی می باشد. ۴۲۵۰ دستگاه اتوبوس با ۸۲% تخفیف به تهران داده شده است.