ظریف: روابط با همسایگانمان را با جدیت ادامه می‌دهیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با حضور در جلسه علنی مجلس با اشاره به اقدامات این وزارتخانه جهت ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی اظهار کرد: اقدامات جدید از سوی معاون اقتصادی وزارت خارجه انجام شده، این است که در جلسات ستاد هماهنگی روابط اقتصادی، سفرای ایران در کشور‌های مختلف حاضر می‌شوند و آخرین تحولات اقتصادی کشور‌های طرف روابط ما گزارش می‌دهند.

اخبار سیاسی- وزیر امور خارجه گفت: نوآوری دیگر تاسیس پایگاه اقتصادی است که از این طریق با کمک بخش خصوصی قرار است اطلاعات و امکانات ایران به جهانیان معرفی شود.

ظریف با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در اجلاس اتحادیه اورآسیا شروع خوبی بود،  تصریح کرد:  اتحادیه اورآسیا یک امکان ویژه برقرار می‌کند تا بتواند با همسایگان که مهم‌ترین طرف‌های تجاری ما هستند، ارتباط ویژه برقرار کنیم.

او با اشاره به وضعیت ایرانیان خارج از کشور گفت: تلاش‌ها برای جلوگیری از تضییع حقوق ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: خوشحالیم که در چند هفته گذشته دو ایرانی در خارج از کشور که به صورت غیرقانونی و به درخواست آمریکا در زندان بودند آزاد شدند، یک ایرانی که به درخواست آمریکا در زندان بود، آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد چرا که هنوز دادگاه او ادامه دارد و به قید وثیقه آزاد شده است.

ظریف تأکید کرد: وظیفه وزارت خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، بلکه تسهیل امکانات سرمایه‌گذاری کشور توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وزیر امور خارجه گفت: سفیر ما باید سرمایه‌گذار خارجی را تشویق کند تا به ایران بیاید و وقتی سرمایه‌گذاران به ایران می‌آیند با قانون‌های کشور مواجه هستند و باید چند صد ساعت برای سرمایه‌گذاری وقت صرف کنند.

او با بیان اینکه اگر سفیری  در معرفی سرمایه‌گذار تعلل کرده است به ما گزارش دهید، تصریح کرد: سفرای ما هر روز سرمایه‌گذاران بسیاری را معرفی می‌کنند، اما مداخله ما پس از آن باعث فساد می‌شود.

ظریف افزود: ما مشکلات بسیاری در بحث سرمایه‌گذاری به دلیل فشار حداکثری آمریکا داریم، اما در تلاش هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: برنامه با روسیه به خوبی پیش می‌رود، روابط با کشورهایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و سایر همسایگان با جدیت دنبال می‌شود، اما برای ملاحظه‌ای که کشور‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا دارند، به منافع کشور اهمیت می‌دهیم تا پرداختن به تبلیغات.