اسکان بیش از یک میلیون زائر در مرزهای ایران و عراق

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره خدمات‌رسانی در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: امسال در زمینه اسکان و تغذیه ۱۶۰ میلیون وعده غذا را در مرز‌ها و در داخل خاک عراق پیش‌بینی کرده‌ایم و این درحالی است که سال قبل ۶۰ میلیون وعده غذایی توزیع کردیم، همچنین در زمینه اسکان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در طول شبانه روز در مرز‌های ایران و عراق اختصاص داده‌ایم، در حالیکه سال قبل یک میلیون و صد هزار نفر را توانستیم اسکان دهیم.

اخبار سیاسی- ذوالفقاری با بیان اینکه فقط ۱۲ هزار اتوبوس بین شهری فعال در کل کشور داریم، گفت:  به دلیل شرایط خاص امسال از ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۹ هزار دستگاه در وضعیت پیک برای این چهار مرز در نظر گرفته شده است که متاسفانه جوابگو این حجم از جمعیت نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: سال قبل در برخی نقاط مرزی شاهد گره ترافیکی بودیم، خوشبختانه امسال برای افزایش سرعت تردد‌ها با استفاده از جی. پی. اس، هدایت، مدیریت و اصلاح هندسی را انجام دادیم.

ذوالفقاری درباره کاپوتاژ خودرو‌ها  اظهار کرد: سال قبل بدون اطلاع ستاد مرکزی اربعین بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس داخل خاک عراق کاپوتاژ شدند و این بدان معناست که این اتوبوس‌ها به مدت پنج روز تا یک هفته از چرخه حمل و نقل داخلی خارج می‌شوند؛ امسال در این زمینه مقرر شد تا حداکثر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس‌ کاپوتاژ برای جابه‌جایی معلولان، مجروحان و کهنسالان  اختصاص دهیم.

او درباره خدمات رسانی به زائران گفت: امسال از زائران اربعین درخواست کردیم تا با خودرو‌های شخصی خود به مرز‌های عراق سفر کنند، از سوی دیگر ظرفیت پارکینگ‌ها را افزایش دادیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره انتخاب مسیر برای خروج از مرز و سفر به عراق بیان کرد: بنده برای سفر ابتدا مرز چذابه را انتخاب می‌کنم برخی از دوری راه گلایه دارند، اما ما جاده چذابه به نجف و یا شلمچه را داریم که  دارای زیرساخت‌های مناسبی است و معطلی و خستگی‌های مهران را ندارد. دومین انتخاب بنده مرز خسروی است؛ همچنین اولویت سوم بنده مرزهای شلمچه و مهران است، البته خوشبختانه در خاک ایران زیرساخت‌ها مناسب‌تر است و مشکلات کمتری وجود دارد.

ذوالفقاری در پایان تأکید کرد: در داخل عراق بهترین مرز از نظر روانی مسیر به ترتیب چذابه، خسروی، شلمچه و سپس مهران است.