حمله به نفتکش ایرانی SABITY  در بندر جده عربستان/ واکنش رسمی ایران

اخبار سیاسی- نفتکش ها در این چند ماه اخیر در صدر اخبار قرار گرفته اند، چندی پیش نفتکش ایرانی توسط انگلیسی ها بازداشت شد و پس از آن این ایران بود که با پاسخی قاطع و محکم نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد.

به گزارش افکارنیوز،حالا پس از چندی بار دیگر نفتکش دیگری متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به نام نفتکش سابیتی مورد حمله دو موشک در بندر جده عربستان قرار گرفته است.

 نفت‌کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های 5 و 5:20 صبح در 60 مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز اکنون در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند.

کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند.

از سوی دیگر خبری منتشر شد که نفتکش سابیتی دچار حریق شده بوده که روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به بروز حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ اخبار مربوط به ایجاد حریق در این کشتی را تکذیب کرد و افزود: بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت باثبات قرار داشته و خوشبختانه همه کارکنان در وضعیت کاملا ایمن و سالم به سر می‌برند.

همچنین سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفت کش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار  قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.