لایحه تجارت تنها محصول مجلس دهم است

اخبار سیاسی- محمد مهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره قدمت قانون تجارت و لزوم به‎روزرسانی آن، گفت: قانون تجارت از قوانین مادر هر کشوری است. اینکه این قانون در چندین دهه قبل تصویب شده و متناسب با شرایط روز باید اصلاح شود، امر درستی است. حتی مواردی که در فضای جدید اقتصادی و تجارت کشور ایجاد شده و ما در قانون خلاء داریم نیز باید در آن دیده شود.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود:  اینکه باید در این قانون بازنگری و تجدید نظر شود، تردیدی نیست. اما این خروجی مجلس که تا الان کتاب اول آن در صحن بررسی شده، خروجی مناسبی نیست.

نمی توان گفت لایحه تجارت محصول مجلس های هفتم، هشتم و نهم است

این نماینده مجلس درباره علت ایرادات این لایحه، گفت: به نظر می­رسد مطالب به درستی تحلیل نشده‌است. از دیدگاه مجلسی، در این گونه موارد که قانون ابعاد مختلفی، اعم از حقوقی، تجاری، مالی و ... دارد ، اینکه آن‌را فقط به کمیسیون قضائی ارجاع بدهیم که فقط از دید حقوقی بررسی شود، یک خلاء است. هیئت رئیسه این لایحه را طبق آیین نامه باید به کمیسیون مشترک ارجاع می­داد و اعضایی از کمیسون­های مختلف برای تدوین آن حضور پیدا می­کردند.

محمد مهدی مفتح درباره روند بررسی این لایحه در سالیان گذشته، گفت: این لایحه سال ها در مجلس کار شده ولی به دلیل تغییر مجلس، اطلاعات و تجربیات لازم منتقل نشده و هر مجلسی از اول شروع به بررسی آن کرده است. بنابراین نمی‌توان گفت این لایحه، تجمیع مجلس هفتم، هشتم و نهم است.

وی ادامه داد: بنابراین این لایحه فقط محصول همین مجلس بوده و در این مجلس نیز تنها آن‌را کمیسیون حقوقی و قضائی بررسی کرده‌است. البته مسائل حقوقی یک جنبه مهم قانون تجارت است اما همه ابعاد نیست بلکه حقوق باید در اختیار هدف اصلی که تجارت است قرار بگیرد.

نماینده مردم تویسرکان با بیان اینکه با موضوعاتی که می­خواهد اصل 85 شود مخالف هستم، گفت: وقتی قانونی در کمیسیون تصویب می­شود ولی در صحن علنی مطرح نمی­شود، ذی نفعان این مصوبه متوجه نمی­شود که چه اتفاقی افتاده‌است و یکدفعه از فردا با قانون لازم الاجرا روبرو می­شوند.

لایحه تجارت از نظر شکلی و محتوایی پخته پیش نرفته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: لایحه تجارت هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی پخته پیش نرفت است. البته اینها به معنای نفی زحمات همکاران نیست. من خودم در چندین جلسه شرکت کردم حالا اینکه چند نفر در کمیسیون بودند و شرکت می­کردند هم نکته دیگری است که باید خود کمیسیون قضائی به آن اشاره کند که واقعا این لایحه با چند نفر در کمیسیون تصویب شد؟!

این نماینده مجلس درباره نحوه حضار شرکت کننده در جلسات بررسی لایحه در کمیسیون حقوقی گفت: در جلسات فقط حقوقدانها بودند. اقتصادیون مجلس و کمیسیون­هایی که به تولید مربوط هستند در این جلسات حضور نداشتند. ولی اگر کمیسیون مشترک تشکیل می­شد همه حضور پیدا می­کردند.

مفتح در پایان در پاسخ به این سوال که در صورت اجرا شدن این لایحه باید انتظار چه پیامدهایی را داشته باشیم، گفت:اجرا شدن این لایحه فضای تجارت را آشفته خواهد کرد.