همکاری نظامی ایران و دیگر کشورهای حوزه خزر

ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به عنوان پنج کشور حوزه دریای خزر روز جمعه در جریان برگزاری نشستی در «سن‌پترزبورگ» روسیه تفاهمنامه همکاری نظامی را امضا کردند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این تفاهمنامه بر همکاری‌های امنیتی، آموزشی، فنی و امداد و نجات متمرکز شده است. این در حالی است که روسیه و ایران قصد دارند رزمایش مشترکی را چندی دیگر در اقیانوس هند برگزار کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه  روزهای گذشته با اشاره به اینکه منطقه به یک میدان پرخطر تبدیل شده، تاکید کرد که طرح ایران درباره «صلح و امید در خلیج فارس» باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که ایران و روسیه در حال آماده شدن برای برگزاری یک رزمایش ضدتروریستی در اقیانوس هند هستند.

به نوشته اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اوایل اکتبر (مهر) قانونی را امضا کرد که به موجب آن تردد دریایی و تقسیم بستر دریا و خاک زیر سطحی بین پنج کشور خزر براساس قوانین بین المللی  صورت می‌گیرد.

پنج کشور حوزه خزر کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را ماه آگوست (مرداد)  امضا کردند. براساس این کنوانسیون، بستر دریایی و زیرزمینی دریای خزر بر اساس قوانین بین‌المللی بین پنج کشور حاشیه دریایی تقسیم و قرار است همه اعضا در سطح دریا نیز سهیم باشند.  

این کنوانسیون حضور نیروهای مسلح خارجی در دریای خزر را ممنوع و مسئولیت حفظ امنیت در منطقه را به پنج کشور ساحلی خزر واگذار می‌کند.

چندی قبل نیز قزاقستان و روسیه رزمایش نظامی را در دریای خزر برگزار کردند. در این رزمایش نیروهای دریایی قزاقستان و ناوگان نظامی خزری روسیه شرکت کردند.