پوتین: باید به ایران احترام گذاشت

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در آستانه سفر به عربستان، در برنامه‌ای با حضور سه رسانه اسکای نیوز عربی، روسیا الیوم و العربیه به تشریح مواضع منطقه‌ای مسکو پرداخت.

اخبار سیاسی- پوتین در تشریح مواضع مسکو در مورد تحولات منطقه‎ای، در مورد عراق گفت "روسیه نه تنها از سیاست‌های آمریکا در این کشور حمایت نمی‎کند، بلکه در مورد تبعات منفی آن هشدار داده است."
رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر این نکته که مدارک موثقی برای اعلام مقصر عملیات علیه آرامکو وجود ندارد، گفت: "مسئول دانستن کسی در موضوع آرامکو پیش از جمع آوری شواهد و مدارک نادرست است.

وی در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد که "حسن روحانی در دیدار دوجانبه با من تاکید کرد که ایران ارتباطی با عملیات علیه تاسیسات آرامکو نداشته است. "

پوتین تاکید کرد که " ایران یک قدرت بزرگ در منطقه است که منافع خاص خود را دارد و باید با احترام با این کشور رفتار شود. "

رئیس جمهور روسیه همچنین بر نزدیکی دیدگاه‌های ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

وی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: "آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نهاد شایسته برای تایید پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‎اش است. "

پوتین در مورد سوریه نیز اظهار داشت: "ما برای حمایت از دولت مشروع سوریه به صورت قانونی به این کشور رفتیم ... خاک سوریه باید از حضور نظامیان خارجی آزاد شده و حاکمیت ارضی آن به صورت کامل احیا شود."

وی همچنین با اشاره به بدعهدی شرکای غربی روسیه در موضوع لیبی اظهار داشت: "شرکای غربی ما، ما را فریب داده و لیبی را بمباران کردند. آنان قطعنامه‌های سازمان ملل را نیز براساس خواسته‌های خود تنظیم کردند. "

رئیس جمهور روسیه در مورد طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به " معامله قرن" گفت: "این طرح همچنان مبهم است و واشنگتن از ارائه توضیحات در این مورد به افکار عمومی خودداری می‌کند. "

پوتین همچنین با اشاره به روابط میان مسکو و کشورهای عربی گفت که روسیه هرگز با یک طرف علیه طرف دیگر همکاری نمی‌کند.

رئیس جمهور روسیه همچنین تصریح کرد که "شرکای ما یعنی عربستان و ایران برای حل و فصل مشکلات خود به میانجی نیاز ندارند و تنش‌های جاری در منطقه خلیج فارس باید با گفتگوهای مستقیم حل شوند."