اقدام اردوغان در سوریه بازی با آتش زیر خاکستر است

 حسین کنعانی مقدم  در ارزیابی خود از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: اشتباه استراتژیکی که ترکیه در حمله به شمال سوریه انجام داد این بود که در تله آمریکایی‌ها افتاد همان‌طور که سعودی‌ها در یمن در این تله افتادند.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: ایران، ترکیه، سوریه، عراق و روسیه مشترکات و توافقاتی مبنی بر مبارزه با تروریسم دارند و به طور مرتب هم جلسات مشترکی را برگزار کرده و به دنبال کاهش در منطقه و راه‌حل سوری – سوری هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: متاسفانه دولت ترکیه با این اقدام خودش نه تنها تعهدات مبارزه با تروریسم را برهم زده بلکه اقداماتش منطقه را هم به آشوب می‌کشد. مقام معظم رهبری در بحث سوریه بارها این مساله را مطرح کرده‌اند که خط قرمز ما دفاع از حقوق ملت سوریه است و برای ما فرقی نمی‌کند که مردم شیعه، سنی، کرد، ترک، عرب یا غیر عرب باشند و ما حاضر نیستیم که مردم سوریه آماج حملات وحشیانه آمریکایی‌ها و یا ترکیه قرار گیرند.

وی ادامه داد: اما در عین حال این پیغام را به ترک‌ها دادیم که اگر مردم کرد سوریه مورد حمله قرار بگیرند قطعا ما در کنار کردها خواهیم بود و از حقوق آنها دفاع خواهیم کرد و برایمان فرقی نمی‌کند که کرد ترکیه، سوریه و یا عراق باشند.

کنعانی‌مقدم در ادامه اظهار کرد: اقدامات تنش‌زا در منطقه قطعا به نفع آمریکایی‌ها خواهد بود و آنها از این اقدامات برای مداخله و یا اشغالگری استفاده می‌کنند. ما نگران هستیم که نیروهای آمریکا که از شمال سوریه خارج شده‌اند بخواهند وارد عراق شده و جبهه‌ای را علیه مردم عراق و ایران ایجاد کنند.

وی با تاکید بر این‌که اقدام اردوغان بازی با آتش زیر خاکستر است، ادامه داد: ترکیه به دنبال این است که در شرق فرات منطقه حائلی ایجاد کرده و در این زمینه هم سعی می‌کند از این ابزارها برای مقابله با نیروهای کرد مخالف خودشان استفاده کند در حالی که این اقدام راهکار مناسبی نیست و هر لحظه مشکلات را بیشتر می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این‌که ترکیه اشتباه جدی را مرتکب می‌شود، اظهار کرد: اقدام ترکیه می‌تواند علاوه بر فاجعه انسانی که به بار می‌آورد احتمال استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف و شیمیایی در این منطقه را افزایش دهد.

وی همچنین با بیان این‌که اقدام اخیر ترکیه می‌تواند مذاکرات آستانه را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: ترکیه عضو ناظر این مذاکرات است و وقتی در چنین جایگاهی قرار دارد حق دخالت این چنینی را نداشته و در این زمینه هم روسیه و هم ایران مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.