ترکیه دست پیش را گرفته تا از تحولات سوریه عقب نماند

 حسن  لاسجردی درباره اقدام اخیر ترکیه در حمله نظامی به شمال سوریه اظهار داشت:‌ بزرگ‌ترین مساله‌ای که طی یکی دو سال گذشته چه در مذاکرات آستانه یا در  سایر موقعیت‌ها ترک‌ها هم در خاک سوریه و  هم درخاک خودشان با آن مواجه بودند، موضوع کردها بود. 

اخبار سیاسی- وی تصریح کرد: در واقع از یک طرف در خاک خودشان با رقیبی به نام پ. پ. ک مواجه هستند و به موازات آن برخی از کردهای سوریه ارتباطاتی با پ.پ.ک داشتند و ترک‌ها معتقد هستند که باید با آن‌ها مواجهه نظامی داشته باشند، بنابراین دنبال فرصت می‌گشتند تا از این رقیب و دشمنی که هر روز  بزرگ‌تر می‌شود و سایر کردها را هم به دنبال خود می‌کشاند، انتقام بگیرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: این اتفاقات در شرایطی رخ داده که سوریه آرام شده بود، گرچه تحرکات کردها ادامه داشته و در عین حال ترکیه نیز  با مساله کردها مشکل داشت. اما نکته دیگر همراهی کردها با آمریکا است در واقع در طول بحران چند سال اخیر به ویژه بحث مربوط به تروریسم کردها تلاش کرده‌اند با آمریکایی‌ها همراه باشند بنابراین فشار ترکیه علیه کردها امروز چند منشاء دارد، یکی بحث رقابت‌ها و دشمنی‌های پیدا و پنهان هست و دیگری همراهی کردها با آمریکایی‌ها که همین مسائل انگیزه ترک‌ها را برای مواجهه با آن‌ها زیاد کرده است.

لاسجردی در ادامه گفت:  اکنون شرایط سوریه به گونه‌ای است که بحث نوشتن قانون اساسی و روندهای سیاسی را پی‌گیری می‌کند اما به نظر می‌رسد ترک‌ها در مرحله بعدی با پی‌گیری روندهای سیاسی و نقش آفرینی در این زمینه تلاش می‌کنند تا نقش خود را در این کشور زیاد کنند.

وی با اشاره به دلایل و انگیزه‌های ترکیه از حمله به شمال سوریه ابراز کرد: یکی از دلایل این اقدام از سوی ترکیه این‌ بود که در حال حاضر آن‌ها با جمعیت مهاجر دو سه میلیونی در خاک خودشان رو به رو هستند و نمی‌دانند وقتی شرایط سوریه عادی شود با این جمعیت نا معلوم از نظر هویتی چه کار کنند، لذا به نظر می‌رسد دست پیش را گرفته‌اند تا از کاروان تحولات سوریه عقب نمانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: حتی اگر حمله ترکیه به خاک سوریه برای مواجهه با کردها باشد حتما نیروهای غیر نظامی و مردم عادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن این که وقتی کشوری تصمیم می‌گیرد خاک کشور دیگری را به تصرف در آورد حتما مردم عادی خسارت می‌بینند و موجب جا به جایی و آواره شدن افراد زیادی می‌شود و در این میان زنان و کودکان در جنگ و نبرد قهری و نظامی بیش‌ترین تلفات و آسیب روحی- روانی را می‌بینند همه این‌ها نشانه‌ای از جنایت است و باید تلاش کنند تا از راه مسالمت آمیز این مساله حل و فصل شود.