فرانسوی‌ها به دنبال راهی برای ممانعت ایران از برداشتن گام چهارم

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل درباره بدعهدی اروپایی‌ها در برجام، گفت: بیانیه وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات آقای روحانی مبنی بر استفاده از سانتریفیوژ‌های گازی نسل جدید «آی آر-۹» در فعالیت‌های هسته‌ای، حاکی از این است که اروپایی‌ها حاضر نیستند به تعهدات خودشان عمل کنند و به دنبال بهانه جویی هستند.

اخبار سیاسی- او افزود: این نوع موضع‌گیری کردن وزارت خارجه پاریس نشان می دهد که فرانسوی‌ها به دنبال فضا سازی برای ممانعت از برداشتن گام چهارم ایران هستند، چراکه آنها حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند و بیش از یک سال تنها بر وعده‌های توخالی مبنی بر تلاش برای بهره‌مندی تهران از مزایای برجام بسنده کردند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه بیش از یک سال و اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا و عدم واکنش مناسب از سوی اروپایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برخی از تعهدات خود را در قبال این توافق کاهش دهد، گفت: صبر راهبردی تهران  لبریز شده است و بر اساس برجام  گام چهارم کاهش تعهدات خود را عملیاتی خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره چرایی عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهداتشان، خاطر نشان کرد: این موضوع ثابت شده که اتحادیه اروپا در برابر ایران، تابع سیاست‌های آمریکا هستند، چراکه  عدم انجام تعهداتشان این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

او ادامه داد: اروپا نمی‌خواهد اعلام کند که در سیاست خارجی وابسته به واشنگتن هستند، چراکه مردم این اتحادیه  وابستگی به آمریکا را نقطه ضعف حاکمیت خود می‌دانند؛ در واقع اروپا در مسائل مهمی مانند ایران، تبدیل به برده سیاسی کاخ سفید شده‌اند.

کنعانی مقدم  تاکید کرد: اروپا به دنبال این است که  نشان دهد، سیاست مستقلی دارد، آنها در عین حال که خواهان مذاکره با ایران هستند،  تبعیت تام از اعمال فشار‌ و تهدید‌های آمریکا دارند.