ناکامی ائتلاف سعودی در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی

سیده فاطمه حسینی رئیس شورای اجرایی ایران در IPU با اشاره به گزارش دبیرکل اتحادیه بین المجالس جهانی مبنی بر ضرورت اعزام هیاتی به یمن و مشاهده تحولات جامعه جنگ زده این کشور از نزدیک گفت: در این گزارش همچنین بر ضرورت بررسی وضعیت حقوق بشر نمایندگان مجلس یمن و شنیدن صدای نمایندگان از هر دو طیف تاکید شده است.

اخبار سیاسی- رئیس هیات پارلمانی ایران در اجلاس اخیر IPU، با بیان اینکه در مرحله رای‌گیری این گزارش، با وجود مخالفت برخی کشورهای دارای مواضع همسو با عربستان و امارات، گزارش دبیرکل IPU مورد تصویب قرار گرفت، گفت: علی رغم تلاش فراوان کشورهای ائتلاف سعودی در این اجلاس و بیان ادعاهای کذب ضد ایرانی، آنها ناکام ماندند و موفق به تحمیل مواضع خود به اجلاس بین المجالس نشدند.

رئیس شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی توضیح داد: در جریان تصویب گزارش ارائه شده از سوی دبیرکل IPU در خصوص وضعیت یمن و حقوق بشر نمایندگان در یمن و مشروعیت هیئت یمنی حاضر در اجلاس در بخش مباحث عمومی مربوط به آن، نماینده غیرمنتخب یمنی شرکت کننده در این اجلاس، در اظهارات خود تلاش کرد با وارد کردن ادعاهای کذب و اتهامات واهی به کشورمان، فضای اجلاس را ملتهب سازد. متعاقبا نمایندگان عربستان، بحرین و امارات  نیز در حمایت از شناسایی رسمی هیئت غیر قانونی جنوب یمن حاضر در اجلاس علیه ایران اعلام موضع کردند.

حسینی با اشاره به ادعاهای کذب و اتهامات واهی نماینده غیر منتخب یمن علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی این اجلاس مبنی بر دخالت در یمن و حملات اخیر نیروهای یمنی به خاک عربستان، گفت: از طرف هیات ایران در اجلاس بلگراد، در واکنش به این ادعاهای واهی علیه کشورمان، آن را محکوم و تاکید کردم که تلاشهای ایران زمینه ساز گفتگوهای موفقیت آمیز و سازنده یمنی شده است.

رئیس هیئت پارلمانی ایران در اجلاس بلگراد افزود: همچنین در پاسخ به ادعاهای دخالت در امور یمن، تاکید کردم که بحران یمن، تجاوز بیش از ۴ ساله علیه این کشور، کشتار مردم بی گناه و بحران انسانی در یمن همیشه در دستور کار بعضی از کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. درحالی که تمام اتهامات مربوط به دخالت ایران در یمن را رد می کنیم، حمایت کامل خود را از یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن و جلوگیری از ادامه فاجعه بشری در این کشور اعلام می کنیم که توسط تجاوز خارجی ایجاد شده است.

حسینی ادامه داد: همچنین تاکید کردم که جامعه بین المللی باید تمام تلاش‌های خود را برای یافتن راه حل پایدار و مسالمت آمیز برای فاجعه انسانی یمن از طریق استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و توقف فروش اسلحه به نیروهای اشغالگر خارجی در یمن انجام دهد.

سیده فاطمه حسینی در پایان تاکید کرد که با وجود تلاش بسیار زیاد کشورهای کشورهای دارای مواضع همسو با عربستان و امارات در این اجلاس، در نهایت گزارش مجمع عمومی اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با رای اکثریت قاطع ، به تصویب اعضا رسید و شاهد ناکامی ائتلاف سعودی بودیم.