سخنان احمدی نژاد قابل تعقیب قضایی است؟!

سرویس سیاسی افکار نیوز - هنوز شوخی های احمدی نژاد با نمایندگان در مجلس پایان نیافته بود که واکنشها به آن آغاز شد. نماینده های متلک شنیده آنقدر از لحن و سخنان رئیس جمهور برآشفته بودند که به هرترتیبی به دنبال اعاده حیثت برآمدند. علاوه بر آن رجال سیاسی در خارج از مجلس هم از سخنان احمدی نژاد در امان نماندند. بجز اعتراضها و شکایات نماینده های زخم زبان خورده ، رجال سیاسی نیز با تکذیبیه و نامه سعی کردند به کنایه ها بطور رسمی پاسخ بگویند.


اولین تکذیب: دیوان محاسبات کشور

هنوز مجلسیان از شوک رفتار احمدی نژاد خارج نشده بودند که اولین تکذیبیه را رئیس دیوان محاسبات کشور صادر کرد.
دیوان محاسبات طی یک بیانیه رسمی اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اختلاف حساب یک میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و خزانه را تکذیب و از ریاست جمهوری خواست بر صحت و سقم اظهارات خود تأمل بیشتری داشته باشد.

دیوان محاسبات اعلام کرد؛ موضوع ا ختلاف حساب یک میلیارد دلار شرکت ملی نفت ایران و خزانه مربوط به تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵ در زمان ریاست جناب آقای رحیمی معاون محترم اول ریاست جمهوری در دیوان محاسبات کشور به تصویب رسیده و با امضای ایشان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.
همچنین این دیوان از احمدی نژاد خواست به منظور اثبات ادعای خود مستندات مربوطه را ارائه و از ایراد تهمت ناروا به اشخاص خودداری فرمایند.


تکذیبیه دوم مجمع تشخیص مصلحت نظام

چند ساعت بعد نیز مجمع تشخیص مصلحت، سخنان رئیس جمهور درباره مصوبات این مجمع را خلاف واقع خواند.
تکذیبیه مجمع در خصوص قسمتی از سخنان احمدی نژاد بود که طبق ادعای وی؛ در جریان تصویب پرداخت تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلان شهرها، در پاسخ به اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی در مورد خالی بودن حساب ذخیره ارزی دولت، یکی از اعضای مجمع اظهار داشته است: «هر چند میدانیم موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است اتفاقا ما می خواهیم تصویب کنیم که اجرا نشود»

مجمع تشخیص مصلحت برای اثبات کذب بودن این ادعای احمدی نژاد به اسناد صوتی و مکتوبی از ریز مذاکرات این جلسه اشاره کرد که نسخه ای از آن هم در خدمت مقام معظم رهبری وجود دارد.

طبق این مستندات؛ اولا به رغم دعوت قبلی، رییس کل بانک مرکزی در این جلسه حضور نداشته است. ثانیا انتساب خلاف واقع چنین اظهار نظری، اهانت به کل اعضای مجمع به عنوان منصوبین رهبری معظم انقلاب محسوب شده و کاملا تکذیب می شود.


تکذیبیه سوم: منوچهر متکی

هرچند پس از تکذیبیه مجمع چند تکذیبیه دیگر هم صادر شد اما از همه انها مهمتر مربوط به بیانیه منوچهر متکی می شود.
وزیر خارجه سابق کشورمان سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را مصداق بارز تهمت و افترا خواند و یادآور شد که نامه اطلاع احمدی‌نژاد از ماموریت وزیر خارجه به سنگال در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.

احمدی نژاد در مجلس درخصوص علت عزل منوچهر متکی ادعا کرد که وی بدون اجازه رئیس جمهور به سنگال رفته بود. احمدی نژاد در جلسه طرح سوال مجلس گفته بود: چه کسی به ایشان ماموریت داد؟ من به ایشان ماموریت دادم؟ اگر شما ماموریت داده‌اید بگویید. من چنین ماموریتی ندادم.

منوچهر متکی با تکذیب شدید این ادعای احمدی نژاد، وی را فرزند خود سر خانواده ای دانست که با سوء استفاده از حمایت‌های بی دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده، به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.

متکی حتی، برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد را از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی و البته قابل تعقیب قضایی دانست.

به این ترتیب احتمالا باید منتظر تکذیبیه های بعدی نیز باشیم اما آیا طبق نظر منوچهر متکی آیا این گونه اظهارات قابل تعقیب قضایی هست؟!