فکر نمی‌کنم حضور ناطق در جلسات جامعه روحانیت مستمر باشد/از رویکردهای نواصول‌گرایانه کوتاه نمی‌آییم

محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی درباره شکل و نحوه حضور جریان نواصول‌گرایی در انتخابات پیش روی مجلس و اینکه در صورت شکل نگرفتن توافق این جریان با شورای وحدت اصول‌گرا آیا لیست جداگانه‌ای خواهند داد، اظهار کرد: حضور قدرتمند جریان نواصولگرا و جمعیت پیشرفت و عدالت در انتخابات مجلس قطعی است، ما برای انتخابات مجلس برنامه داریم، چرا که برای خود مجلس و تقویت و اصلاح روند تقنین و نظارت کشور برنامه داریم. ما در انتخابات آتی، هم رویکردهای جدید و هم چهره‌های جدیدی را به جامعه معرفی خواهیم کرد.

اخبار سیاسی- وی افزود: البته تمام این فعالیت‌ها، در کنار کنش‌های انتخاباتی دیگر اضلاع جریان اصولگرا و در چارچوب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رخ خواهد داد. تا این لحظه، برداشت ما این است که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، قالب مناسبی برای فعالیت تمام اضلاع جریان انقلابی و اصولگرا است.

پیرهادی در مورد گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور قالیباف در سرلیستی انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران و یا مشهد، گفت: حضور یا عدم حضور آقای قالیباف در انتخابات مجلس، تابع مولفه‌های متعددی است، از جمله این که ایشان چهره‌ای ملی است

 و ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش رود که از منظر نخبگان جریان انقلاب، حضور ایشان، ضرورت پیدا کند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، تصمیم شخصی ایشان، حضور موثر در صحنه انتخابات مجلس و استفاده از ظرفیت سیاسی و اجتماعی خود برای ورود جوانان شایسته به مجلس است. برداشت شخصی من این است که در صورت نامزدی در انتخابات، ایشان از حوزه انتخابیه تهران به مجلس ورود کنند، اما این که تصمیم قطعی ایشان چیست، باید منتظر ماند و دید و نظر بنده گمانه‌زنی است و قطعی نیست.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تحلیل خود از حضور ناطق نوری در جامعه روحانیت مبارز و تاثیر او بر وحدت اصولگرایان گفت: مشهور است که در دریا، هر موجی، به معنی طوفان نیست. گاهی در عالم سیاست، اتفاقاتی رخ می‌دهد که اگرچه در همان روز و هفته خبرساز است، اما چندان عمیق و اثرگذار نیست و موج آن زودگذر است.

وی اضافه کرد:‌ حضور آقای ناطق در جلسه اخیر جامعه روحانیت را به عنوان یک چرخش بزرگ سیاسی تلقی نمی‌کنم و برداشت من این است که ایشان، به دعوت دبیرکل جامعه در جلسه ۱۳ مهر ماه شرکت کرده و شاید حتی در جلسات بعد، حضور مستمر و موثری نداشته باشد.

مدیرمسئول روزنامه رسالت افزود: آقای ناطق در سال‌های اخیر، کنشی از خود به نمایش نگذاشته که نشان از تمایل ایشان به حضور موثر و جدی‌تر در عرصه عمومی قدرت و سیاست داشته باشد. از سوی دیگر، برخی اعضای جامعه روحانیت و از جمله سخنگوی آن، در رابطه با حضور ایشان در جلسه جامعه مصاحبه کرده اند و تلویحا همین برداشت را تایید کرده‌اند.

به گفته پیرهادی: از سوی دیگر، ناطق، امروز ۷۵ ساله است و قاعدتا قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس را ندارد. ایشان اگر هم بخواهد حضور جدی در عرصه سیاست داشته باشد، باید نقشی از جنس مشاوره یک یا چند جریان سیاسی را ایفا کند، درست شبیه آن چیزی که مرحوم هاشمی رفسنجانی بود.

وی یادآور شد: اما ماجرا این جاست که مرحوم هاشمی، با وجود نقدهایی که به ایشان وارد است، مستمرا در عرصه عمومی سیاست و جامعه حضور پررنگ داشت، حتی پس از آن که در انتخابات مجلس ششم به شدت توسط اصلاح طلبان تخریب شد، از صحنه کنار نرفت و شخصیتی مقاوم در برابر هجمه‌ها از خود نشان داد و همین ویژگی باعث شد که ایشان در روزهای آخر عمر و در سن ۸۳ سالگی هم، همچنان یک بازیگر موثر قدرت باشد، اما کنش سیاسی جناب ناطق به ویژه در ده سال اخیر، از ایشان چنین چهره‌ای در نگاه عموم نساخته و به نظر نمی‌رسد بخواهد یا بتواند نقشی مشابه مرحوم هاشمی رفسنجانی ایفا کند.

عضو سابق شورای شهر تهران درباره کنار آمدن جریان نو اصولگرایی و جریان سنتی اصول‌گرا با یکدیگر تاکید کرد: آن چه در قالب شورای ائتلاف  رخ می‌دهد، ائتلاف نیروهای جریان اصول‌گرا است و نه اتحاد آن‌ها، این یعنی همه احزاب و گروه‌هایی که در مسائل کلان سیاست و اجتماع، اتفاق نظر داشته و در برهه‌های حساس گذشته، پایبندی فکری و عملی به اسلام و قانون اساسی و خط امام و مشی رهبری را حفظ کرده‌اند، قرار است کنار هم بشینند، ظرفیت های خود را درون یک سبد مشترک قرار دهند و تمام توان خود را مصروف این کنند که در انتخابات پیش رو، مجلسی انقلابی و کارآمد شکل گیرد.

وی ادامه داد: قرار نیست از رویکردهای نواصول‌گرایانه خود به ویژه مردم باوری عمیق و جوان‌گرایی کوتاه بیاییم، البته تاکنون مخالف یا مانع قابل توجهی هم در میان نیروهای اصولگرا نداشته‌ایم و هم افزایی با جریان های همسو را هم ضروری و هم شدنی می‌دانیم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت تحلیل خود از اینکه برخی از اصول‌گرایان از حالا خود را پیروز انتخابات می‌دانند و اقبال مردم به جریان اصلاح طلبی انتخابات مجلس را اینگونه بیان کرد: انتخابات در ایران، واقعا به سختی قابل پیش بینی است و اگر گروهی از امروز که حدودا چهار ماه به انتخابات مانده، خود را پیروز نهایی بداند، دچار خطای فاحشی شده که قبل یا بعد از انتخابات چوب آن را خواهد خورد.

وی در پایان گفت: البته این که اقبال به اصلاح طلبان کاهش داشته باشد طبیعی است، چرا که بیش از شش سال ریاست جمهوری، چهار سال مجلس و دو سال مدیریت شهری جریان اصلاح‌طلب، موجب نارضایتی مردم در اغلب حوزه ها شده است.