سرتوطئه‌های آمریکا با هوشمندی مردم یکی پس از دیگری خنثی شدند

 جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت روز ۱۳ آبان، اظهار کرد: ۱۳ آبان بیانگر ۳ مناسبت بسیار مهم از مبارزه کشورمان با سیاست‌های مداخله جویانه  آمریکا علیه ایران است، همچنین این ۳ واقعه حکایت از مبارزات ما با جریان سلطه است.

اخبار سیاسی- او افزود: ۱۳ آبان از یک طرف روز تبعید امام (ره) در سال ۱۳۴۳ به ترکیه و سپس به عراق است، از سوی دیگر سالروز شهادت بیش از ۵۰ دانش آموز در دانشگاه تهران در ۱۳ آبان ۵۷ به حساب می آید، همچنین سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ است که سبب پایان توطئه‌های آمریکا در ایران شد.

قنادباشی گفت: مجلس شورای اسلامی ۱۳ آبان را به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامیده که فرصتی است برای اندیشیدن به مداخلات آمریکا علیه ایران،  مبارزات ما در مقابل واشنگتن و پیروزی‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ۱۳ آبان فرصتی است که در حال حاضر هم به آمریکا و سیاست‌های مداخله جویی اش عنایت بیشتری کنیم و موضع گیری‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را در برابر ادامه سلطه گرایی‌های واشنگتن مورد بررسی قرار دهیم.

او اضافه کرد: در واقع ۱۳ آبان روز شناخت توطئه‌های آمریکا علیه ایران و گرامیداشت مبارزات و مقاومت‌هایی است که ما در برابر واشنگتن داشتیم.

قنادباشی تصریح کرد: روابط ایران و آمریکا را می‌شود به ۲ دوره تقسیم کرد، یکی کودتای آمریکایی در  ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که شاه را به ایران برگردانند و طی این  ۲۵ سال (۱۳۵۷) بر همه مقدرات کشور تسلط داشتند و شاه را به مهره‌ای برای حفظ  منافع خود تبدیل کرده  و  سبب از دست رفتن استقلال ایران شده بودند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران سبب شد که رژیم شاه سقوط کرده و اکنون هم شاهد ضعف و افول قدرت آمریکا هستیم.

او خاطر نشان کرد: یک بخش از اسناد توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها در لانه جاسوسی طراحی کرده بودند، کشف شد و در نتیجه بسیاری از توطئه‌های آنها خنثی شدند. توطئه بعدی ایالات متحده توسط مقاومت، هوشمندی و درایت مردم کشور به دولت یکی پس از دیگری خنثی شد.

قنادباشی تاکید کرد: آمریکایی‌ها زمانی تنها قدرت مسلط بر منطقه بود و از طریق کمک به شاه به کشور ما مسلط شده بودند که به تدریج رو به افول رفتند، به طوری که اکنون می‌شود گفت از منطقه غرب آسیا بیرون رانده شدند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:  آمریکا اکنون در موازنه سیاسی منطقه، ضعیف‌ترین مهره است، این امر بدان معناست که ما به درستی راه خود را انتخاب کرده و  به نیروی مداخله گر اجازه ندادیم سیطره خود را بر کشور ما حفظ کنند، در نتیجه  از ۴۰ سال پیش ما پیشتاز مقابله با سیطره طلبی‌ها و سلطه گری‌های آمریکا بودیم.

 روز ۱۳ آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ مأموران رژیم شاه حضرت امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند، همچنین روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران راهپیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید.

همچنین در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه‌ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه‌ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملی مبارزه با استکبار» نامگذاری کردند.