حدود ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار داریم

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن برگزار شد، گفت: وقتی وارد مذاکره شدیم بنا به توصیه مسئولان ارشد نظام به خصوص توصیه موکد رهبر معظم انقلاب، هدف از مذاکره این بود که حقوق هسته‌ای ایران پابرجا بماند و هیچ حقوق هسته‌ای ما واگذار نشود. اما از منظر طرف مقابل برجام توافقی باشد که انحراف ایران به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز را مسدود کند.

اخبار سیاسی- صالحی ادامه داد: سانتریفیوژ IR۶ سال ۱۳۸۸ کلید خورد و اولین نمونه آن در ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ رونمایی شد. تقریباً الآن حدود ۹ سال است از رونمایی اولین نمونه این ماشین می‌گذرد. ما زمان قبل از برجام ۵ سال مداوم روی این ماشین کار می‌کردیم. حقوق ما حفظ کامل چرخه سوخت است و الان اکتشاف و استخراج داریم.

او همچنین افزود: همین طور یوسی‌اف ما ۹ سال خوابیده بود اما الان یک سال درحال نوسازی است. حقوق دیگر ما ساخت نیروگاه‌های قدرت است که هفته دیگر بتن‌ریزی نیروگاه بوشهر ۲ و ۳ را داریم. سومین مورد، تحقیق و توسعه است و در هیچ کدام از آنها حقوق خود را واگذار نکردیم و فقط محدودیت زمانی و تعدادی در برخی موارد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اربعین و عاشورای آنها اینجا بود. توانستند یک حرکت عاشورایی در حوزه علمی انجام دهند؛ رسیدن به ۲۶۶۰ سو با ماشین‌های جدید که در سالن سانتریفیوژ مدرن ما که چند ماه به دستور رهبری افتتاح شد، مونتاژ و ساخته شد. تعداد کل ماشین‌های جدید ما ۴۹۰ دستگاه ماشین سانتریفیوژ جدید است که بالغ بر ۲۶۶۰ سو تولید می‌کنند.

صالحی درباره برجام گفت: ما قبل از برجام تنوع ۵ نوع ماشین نسل جدید داشتیم و بعد از گام سوم این تعداد به ۱۵ نوع رسیده است و این نشان می‌دهد صنعت هسته‌ای ما در ۴ سال بعد از برجام با قدرت و قوت حرکت می‌کرد. برنامه گاز دینامیک برای IR۹ چیزی متجاوز از ۲۰۰ هزار خط است که توسط پرسنل سازمان انجام شده است و دیگر از آستانه‌ها گذشته‌ایم. هیچ چیز برای ما غیرممکن نیست ولی اینکه این سانتریفیوژ‌ها به تولید انبوه برسد حداقل ۱۲ سال طول می‌کشد.

او ادامه داد: در گام اول کاهش تعهدات برجام ۱۸ اردیبهشت ماه محدودیت غنی‌سازی و آب سنگین و در گام دوم در ۱۶ تیر ماه سقف سطح غنی‌سازی برداشته شد؛ فعلاً بچه‌ها تصمیم‌شان به ۴.۲ درصد است. ۱۵ شهریور نیز محدودیت تحقیق و توسعه را کنار گذاشتیم که در این ۲ ماه شاهد بودید چه عظمتی برپا شد. ما در برجام یک سری سانتریفیوژ‌ها را برداشته بودیم، مثل IR۴ و IR۲M را که گفته بودند با لگد برداشته بودند اما با چشم خود مشاهده کردید که دو زنجیره ۱۶۴ تایی این ماشین‌ها مجدداً نصب شدند. حدود ۳۲۰ تا سانتریفیوژ‌ها مجدداً نصب شد و تعداد کمی از آنها آسیب دید.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در دو ماه اخیر بهینه سازی در نحوه برق‌رسانی به زیرساخت‌ها انجام شده و اقدامات دیگری انجام شده است که الان زمان آن نیست و در زمان مقتضی کارهای بزرگی را که انجام شده است اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. غیر از سانتریفیور اول که از بازار سیاه خریداری شد سایر ماشین‌ها ساخت خود کارشناسان است. ابتدا مهندسی معکوس می‌کردیم اما سال ۸۵ ورود به کار بومی آغاز شد. سال ۸۸ گفتیم کار باید به صورت مستندسازی علمی دنبال شود و الان برای هر سانتریفیوژ دوهزار و پانصد سند علمی تولید می‌شود.

صالحی در کاهش تعهدات برجامی گفت: هیئت نظارت بر برجام مسائل را درباره گام‌های کاهش تعهدات برجام رصد می‌کند و پیشنهاد‌های سازمان انرژی اتمی را دریافت کرده است. در نتیجه از روی تحولات بین‌المللی و پیشنهادات تصمیمی گرفته می‌شود و دولت تصمیم نهایی را می‌گیرد.

او درباره تعهدات ایران در برجام گفت: در رسانه‌های ما آمده است که صنعت هسته‌ای کشور نابود شده است؛ این چه صنعتی است که نابود شده و در عرض ۲ ماه ۲۶۶۰ سو با سانتریفیوژ‌های پیشرفته انجام شده است؟ انتقاد باید درست و چاره‌ساز باشد. اینکه اعلام عمومی کردند که سانتریفیوژ‌ها را با لگد جمع کردند، یعنی ما در این وضعیت قرار گرفتیم که با لگد آنها را جمع کنیم؟‌ ای کاش اگر عزیزان انتقاد می‌کنند، انتقاد علمی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما چهار بندی را که رهبری فرمودند اجرا کردیم، در حال حاضر ما به قبل از برجام بازگشتیم. اگر صنعت هسته‌ای نابود شده است ۱۵ هزار پرسنل صنعت هسته‌ای در این سازمان چه می‌کنند. ملت ما مطمئن باشند که صنعت هسته‌ای پابرجاست و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اجرایی می‌شود.