اصرار دولت برای تصویب لوایح FATF غیرمنطقی است

احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به حواشی درباره لوایح پالرمو و CFT، اظهار داشت: شورای نگهبان ایرادات جدی به لوایح FATF وارد دانست، مجلس نیز برای رفع ایرادات اقدامی نکرد و در پی آن لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع نیز بررسی این لوایح را موکول به برداشتن تحریم‌های آمریکا کرد و با عدم لغو تحریم‌ها، این لایحه در مجمع مسکوت ماند. طبق آئین‌نامه داخلی مجمع چون یکسال از طرح آن گذشته و راجع به آن نظر نداده بود، مجمع آن را از دستور کار خارج کرد و در نهایت طبق قانون، نظر شورای نگهبان مبنی بر رد آن مجری و معتبر است. 

اخبار سیاسی-عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: اما جای تعجب دارد که شنیده شده، دولت در حال تدوین آئین‌نامه اجرائی این لوایح است! جای این سؤال وجود دارد، چگونه لوایحی که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده دولت درحال نوشتن آئین‌نامه اجرائی آن است! در حالی که باید یک قانون و یا لایحه تصویب شود تا بتوان به استناد آن آئین‌نامه اجرائی نوشت. 

مقدم در ادامه با اشاره به تلاش همه‌جانبه دولتمردان برای تصویب کنوانسیون‌های جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، خاطرنشان کرد: شاهد مثال آن مدعای کذب آقای جهانگیری مبنی بر اعلام رضایت مقام معظم رهبری نسبت به تصویب این دو کنوانسیون است و یا اینکه آقای ربیعی، تلویحاً تهدید می‌کند در صورت عدم تصویب پالرمو و CFT، اقتصاد کشور تعطیل شده و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد، این در حالی است که هرگز دولتمردان نتوانستند جواب قانع کننده 11 سؤال کمیسیون مشترک اقتصادی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد این کنوانسیون را بدهند و یا اینکه بگویند نتیجه اعتماد مردم به دولت برای مذاکرات برجام چه شد. 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر روحانی با طرح این موضوع که برخی کشور را به تعطیلی کشانده‌اند در نظر دارد با فرافکنی و ایجاد جو روانی در جامعه، این نهاد را تحت تأثیر فشار افکار عمومی قرار دهد، آنجا که در جلسه هیأت دولت توسعه روابط بانکی با دنیا را منوط به تصویب این لوایح کرده و عدم تصویب آن را شبیه بدست آوردن منافع بسیار ناچیز، در مقابل از دست دادن منافع بسیار کلان توصیف کرده و می‌گوید: «... خسارت‌بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید ... فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است!» 

مقدم تصریح کرد: چقدر این جملات آقای روحانی برای ما آشنا است، زمانی که برداشتن تحریم‌ها را مشروط به تصویب برجام می‌دانست و کارآمدی دولت و حتی آب خوردن مردم را نیز به تصویب آن گره زده بود، اما اکنون به اذعان وی: «طرف مقابل برجام نه تنها تعهداتش را انجام نداده بلکه آن را کاهش و روح اصلی برجام را که گشایش بخش اقتصادی و تجارت و روابط اقتصادی مناسب ایران با جهان است، زیر علامت سؤال قرار داده است!.» لذا این اصرار دولت برای تصویب لوایح FATF غیرقابل هضم و غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: ما به فرافکنی‌ها و از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کردن دولت عادت داریم، اینکه کارآمدی دولت را توسعه روابط بانکی و رونق اقتصادی را به برجام گره بزند؛ به آقای روحانی باید گفت برای مردم ملاک کارآمدی یا عدم کارآمدی دولت؛ تعطیل نشدن کسب و کارشان، توسعه سفره معیشتان و بیکار نماندن جوانشان و ... است. 

این فعال سیاسی ادامه داد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از اینکه این لوایح از دستور کار مجمع خارج شود، از فشار دولت برای تأیید فوری لوایح پالرمو و CFT سخن می‌گفتند و باید گفت بر خلاف اظهار نظر دولتمردان مبنی بر فشار بین‌المللی برای تصویب این لوایح، جز آمریکا و اروپا که اصرار برای تصویب دارند، دیگر هیچ فشار بین‌المللی متوجه ایران نیست و با توجه به سابقه دشمنی اینان، نباید به موضع آنان خوش‌بین بود که اصرارشان از سر دلسوزی برای منافع ملی ما نیست، جز اینکه می‌خواهند به تمام مبادلات بانکی ما دسترسی پیدا کرده و برای اعمال تحریم‌های جدید هر روز یک بهانه بتراشند. 

مقدم اضافه کرد: جای تعجب دارد در حالی که دولتمردان سخن از عدم تضمین گشایش اقتصادی در صورت تصویب این لوایح گفتند، دلیل اصرار دولتمردان برای تصویب لوایح مرتبط با FATF مشخص نیست، در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن شده که ایران الزامات مفاد FATF را به‌طور کامل بپذیرد و به دلیل همین موضوع عقل حکم می‌کند که نباید به این لوایح خوش‌بین بود و نگاه ساده‌انگارانه داشت بلکه باید محافظه‌کارانه و مشکوک به ماهیت این سازمان بین‌المللی(گروه ویژه اقدام مالی) نگریسته شود. 

مقدم با اشاره به سابقه این سازمان تصریح کرد: چندی پیش «مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس FATF در سفر دوره‌ای خود با کشورها را به تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران تشویق کرد و با حمایت از رژیم صهیونیستی و عربستان به عنوان دو مظهر تروریسم دولتی و تلاش در راستای جلب حمایت کشورها در عدم معامله با جمهوری اسلامی ایران، ماهیت این سازمان را به خوبی روشن کرد. 

وی ادامه داد: رئیس FATF اخیراً در طی جلسه‌ای به نقش FATF برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل در سطح جهان اشاره می‌کند و ضمن سخنانی خواستار تضعیف تلاش‌های روسیه برای دور زدن ممنوعیت‌های بین‌المللی علیه معامله با ایران و دور زدن برنامه‌های تحریمی سازمان ملل، می‌شود و حتی با صراحت اعلام می‌کند که عضویت ایران در کنوانسیون‌های CFT و پالرمو منجر به خروج قطعی نام ایران از لیست کشورهای غیرهمکار (لیست سیاه) نمی‌شود. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: ایران تا کنون از همکاری با نهادهای بین‌المللی به ریاست آمریکا و اکثریت کشورهای اروپایی چه خیری جز شیطنت، دشمنی و خباثت دیده است، تجربه برجام و نابودی صنعت هسته‌ای کشور با وجود تعهد این کشورها برای لغو کامل تحریم‌ها، چه دستآوردی جز تقریباً هیچ برای کشور به ارمغان آورده؟ شوخی تلخ INSTEX و... وعده و وعیدهای بی‌سرانجام آن‌ها تاکنون چه عایدی برای کشور ما داشته است، که بار دیگر به آن‌ها اعتماد کنیم و اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار آنان قرار دهیم. 

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: موافقان پیوستن به این دو کنوانسیون بیان می‌کنند، این سازمان بین‌المللی از توان صدور قطعنامه علیه کشورمان برخوردار نیست و صرفاً به دادن بیانیه بسنده می‌کند، آیا پذیرفتن FATF خود تحریمی نیست؟ و آیا اجازه دادن دسترسی به اطلاعات اقتصادی کشور به بهانه نظارت بر شفاف‌سازی اقتصادی، جز این معنا دارد که به دست خود فرصت جاسوسی مالی را برای اعمال سیاست‌های سلطه‌گرایانه آمریکا و غرب فراهم کنیم. 

مقدم تأکید کرد: اخیراً FATF در بیانیه‌ای خواستار نظارت جدی‌تر اعضای خود بر معاملات شرکت‌های ایرانی شده است و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن استقبال بی‌شرمانه از این بیانیه، با تهدید اظهار کرده است ایران باید پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تصویب کند و تهدید کرده در صورت عدم تصویب این لوایح ایران تحت تحریم‌های شدیدتر قرار می‌گیرد. 

مقدم اضافه کرد: تکرار فاجعه‌ برجام، اعمال نظارت بر سازوکارهای مالی و اقتصادی کشور و مشخص کردن طرف‌های خارجی مورد معامله با جمهوری اسلامی ایران یعنی به دست خود روزنه‌های نفوذ به اقتصاد کشور را برای دشمن می‌گشاییم تا با بهره‌گیری از اطلاعات بانکی ارائه شده فرصت جاسوسی از اطلاعات اقتصادی کشور را برای آنان هموار کنیم و به دست خود مجوز اقامه دعوی علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را با عضویت در کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، فراهم می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، حزب‌الله، حماس، جنبش جهاد اسلامی، انصارالله، حشد شعبی و ... را گروه‌ تروریستی اعلام کرده و این سازمان نیز تعریف خود را از تروریست مطابق با تعریف آمریکا از تروریست قرار می‌دهد، یعنی عملاً دست قدرت و برتر منطقه‌ای خود را در حمایت از گروه‌های مقاومت بسته و خود را خلع سلاح می‌کنیم و برگ برنده و حمایت این گروه‌های مقاومت را از کشور از بین ببریم. 

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان عنوان داشت: حال با وجود این ذهنیت مشوش از این سازمان و قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و کشورهای اروپایی نیز با ممانعت از انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه ایرانیان مقیم خارج از کشور در رابطه با سیل چندماه پیش، چهره واقعی خود را بیش از پیش هویدا کردند؛ آیا منطقی و عاقلانه است که با تصویب این لوایح آزموده (آمریکا و غرب) را بار دیگر بیازماییم و از یک سوراخ بار دیگر کشور را در معرض گزیدن مار خوش خط و خال محور حامی تروریسم یعنی اروپا ـ آمریکا قرار دهیم در حالی که می‌توان با عمل به منویات حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای کشور را از این گزند مصون نگه داشت تا به ارزن بی‌ارزش FATF، منافع ملی کشور واگذار نشود.