اصلاح‌  «سرا» ذهنیت بدنه اصلاح‌طلبان به شورای سیاست‌گذاری

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به طرح سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) که در روزهای اخیر تبدیل به مناقشه اصلی میان گروه‌ها و احزاب مختلف جریان اصلاحات شده، گفت: از نظر من هر اقدامی که در راستای اصلاح‌ رفتارهای قبلی باشد مفید است. حتی اگر تاثیر این اقدام زیاد نباشد.

اخبار سیاسی-وی افزود : اجرای چنین طرحی به  بدنه و توده همراه اصلاح‌طلبان این پیام را می‌دهد که شورای سیاست‌گذاری از ابتدای آغاز بکار خود نیز این بنا را نداشته که به نیابت از دیگران و به شکل قیم‌مأبانه برای کل جریان اصلاحات تصمیم بگیرد و تنها قصد مدیریت سازمان رای اصلاح‌طلبان را دارد. یعنی می‌خواهد بگوید استان‌های مختلف، ما در هر استانی ابتد از طریق بدنه  صاحب رای شناخته شده  خود کاندیداهای مطلوب را شناسایی کرده و  در لیست نهایی اصلاح‌طلبان قرار می دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  در پاسخ به این سوال که آیا  اینکه پیش از موعد ثبت نام کاندیداها، سامانه سرا بخواهد در سطح شهرستان‌ها اقدام به فعالیت کند، این مسئله موجب تنش در استان‌‌ها نمی‌شود؟ تصریح کرد: مهمترین ایراد طرح سرا این است که این طرح تا قبل از تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان عملیاتی نیست. شورای نگهبان متاسفانه معمولا تا یک روز قبل از انتخابات کاندیداهای اصلی و تاثیرگذار جریان اصلاحات را اعلام نمی‌کند با این شرایط اگر بخواهد این پروسه در یک هفته تبلیغات انتخاباتی اجرا شود، وقت زیادی را معطوف به شکل دادن این طرح خواهد کرد و در نهایت اصلاح‌طلبان از مقوله تبلیغات نامزدهایشان عقب می‌مانند. 

جوادی حصار گفت: در هر حال  تصور من این است که همین که طرح سرا در مقطع کنونی بتواند ذهنیت اصلاح‌طلبان را نسبت به این که شورای عالی بنا دارد نظر بدنه جریان اصلاحات را مورد نظر قرار دارد، خیلی مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که  آیا این طرح به اندازه‌ای ارزشمند هست  که ارزش خروج برخی احزاب اصلاح‌طلب از شورای سیاست‌گذاری و برهم خوردن ائتلاف احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس را دارد؟ گفت: اتحاد و ائتلاف زمانی ارزشمند است که طبق یک قاعده تعریف شده ظرفیت بازآفرینی، اصلاح‌ و تغییر رفتار را هم با خود همراه کند. اگر قرار باشد که ما همیشه با یک متد  و نقشه حرکت کنیم این مسئله بازدهی لازم را برای ما نخواهد داشت. کمااینکه  ممکن است عده‌ای بگویند که ما هیچوقت در این گردونه رشد نخواهیم کرد و تنها کسانی در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند که با بزرگان این جریان ارتباط نزدیکتری داشته باشند.

وی افزود: اگر این باور در افکار عمومی اصلاح‌طلبان جا بیفتد که رهبران اصلاح‌طلب و شورای سیاست‌گذاری آمادگی این را دارند که از اکثریت بدنه اصلاح‌طلبان تبعیت کنند، خروجی خوبی برای این جریان خواهد داشت. البته این را هم بگویم که ائتلاف انتخاباتی به هر حال صورت می‌گیرد ولی مهم این است که این ذهنیت وزنه بدنه اصلاح‌طلبان را تقویت می‌کند. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ارتباط با نظر برخی مخالفان طرح سرا که معتقدند با پیاده‌سازی این طرح نظر حزب اتحاد ملت که دارای اعضای حقیقی بیشتری در شورای سیاست‌گذاری است، بر نظر سایر اعضا غالب می‌شود، اظهار داشت: همیشه بین احزاب اصلاح‌طلب این اختلاف نظر وجود دارد که نباید  در شورای هماهنگی یک حزب قدرتمند سراسری که به طور مثال 5000 هزار عضو در سراسر کشور دارد،‌  با حزب که تنها 300 عضو دارد، حق رای مساوی وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر طرح سرا به درستی اجرا شود می‌تواند این نقیصه و اختلاف نظر همیشگی را برطرف کند. به این ترتیب که فرض می‌گیریم در یک مرکز استانی مانند تبریز یک حزب مثل کارگزاران،‌ اتحاد ملت و اعتماد ملی و یک حزب نیز مانند حزب اسلامی کار می‌خواهند 20 نفر خود را معرفی کنند، من چه عضو حقیقی باشم و چه عضو حقوقی می‌توانم 20 نفر را معرفی کنم. 20 نفر دومی که سر تیم یک حزب می‌خواهد معرفی کند، قادر است بلافاصله 400 نفری که هر یک از 20 نفر اول می‌خواهند معرفی کنند، را در سامانه بیاورد. یعنی در مجموع 440 نفر. از سوی دیگر شرط این ثبت اسامی در سامانه این است که اسامی تکراری نباشد. یعنی حزبی که قدرت و نیروی زیاد‌تری دارد می‌تواند تمامی این حفره‌ها را با نیروهای غیرتکراری خود پر کند. بنابراین به طور طبیعی آن حزب در نهایت می‌تواند موثر باشد. 

جوادی حصار یادآور شد: بار دیگر می‌گویم اگر این طرح به درستی و مومنانه اجرا شود، اعضای شورای سیاست‌گذاری طبق سامانه سرا ناظر و مجری انتخابات هستند. یعنی اگر در استان تهران به طور مثال یک میلیون نفر ثبت نام کردند و شناسایی شد که این یک میلیون نفر به کدام یک از گروه‌های اصلاح‌طلب گرایش دارد، آن زمان قدرت هر گروه سیاسی مشخص می‌شود و به طبع آن حزب، افراد بیشتری در لیست نهایی خواهد داشت.