طرح «صلح هرمز» نقطه مقابل مثلث شرارت است

 اواخر شهریور امسال رئیس جمهور در رژه نیروهای مسلح  با ارائه یک طرح مستند به  بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ درسازمان ملل گفت: «منطق ما، امنیت درون‌زا برای خلیج فارس و تنگه هرمز است و با شعار و طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» به نیویورک می‌رویم.» 

اخبار سیاسی-طرح ابتکار «صلح هرمز» درست زمانی مطرح می‌شود که آمریکا درصدد اجرایی کردن «ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز» است. طرح  ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز؛ طرحی برای تأمین امنیت مهم‌ترین گذرگاه نفتی جهان است، این طرح را جمهوری اسلامی ایران طبق بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل پینشهاد داده است.

حجت الاسلام روحانی در ۶ سال گذشته ( از سال۹۲ تا ۹۷) با شعار مبارزه با خشونت در منطقه و جهان به نیویورک  رفته و سخنرانی‌هایش پیرامون طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» بوده است. بر همین اساس بسیاری از سران کشورهای دنیا از پیش از حضور رئیس جمهور کشورمان در نیویورک و اعلام جزئیات طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به دنیا با عنوان «ابتکار صلح هرمز»، اعلام کردند که مشتاقانه منتظر اعلام جزئیات این طرح خواهند بود.

 به همین منظور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که آماده است تا با برنامه امنیتی مقامات ایران در خلیج فارس، آشنا شود. صدراعظم آلمان نیز در دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان در مورد پیشنهاد ائتلاف امید یا طرح صلح هرمز، گفت که با علاقه مندی این ابتکار را بررسی خواهند کرد و از هر اقدام مدبرانه برای کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت می‌کنند.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به طرح رئیس جمهور مبنی بر «صلح هرمز»، گفت: فضای مجمع عمومی سازمان ملل فرصت سالانه‌ای برای کشور‌هاست تا بتوانند دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل داخلی و بین المللی تبیین کنند. در این مجمع‌ها، دولت‌ها سعی می‌کنند که برای تعیین مواضع خود طرحی جدید ارائه کنند، دخالت ابرقدرت‌ها در حوزه خلیج فارس منجر به ناامن شدن منطقه شده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه کل این مناطق حق دارد که طرح صلحی در این زمینه ارائه کند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: طرحی که رئیس‌جمهور برای ایجاد صلح در تنگه هرمز و خلیج فارس ارائه کرد، بازتاب‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای به همراه داشت. آقای روحانی پاسخ اتهامات آمریکا را به خوبی داد و ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره برای تعامل سازنده با جامعه جهانی آماده است، به همین دلیل رسانه‌های آمریکایی و غربی عناوین مهمی از سخنرانی آقای روحانی را برجسته و منتشر کردند.

عباس مقتدایی، کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: ائتلاف صلح هرمز که توسط رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد، زمینه‌هایی در منشور ملل متحد نیز دارد، چراکه منشور ملل متحد ائتلاف‌هایی در جهت دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی کشور‌ها را به رسمیت شناخته است.

 مقتدایی تصریح کرد: «طرح صلح هرمز» اتکا به درون منطقه برای حفظ صلح، امنیت منطقه، ائتلاف، هماهنگی و همکاری کشور‌های درون منطقه مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های گذشته تعدادی از کشور‌های این منطقه به خصوص کشور‌های جنوب خلیج فارس به دنبال خرید امنیت بودند به این معنا که با توسل به قدرت‌های فرامنطقه‌ای و به خصوص ایالات متحده آمریکا و تا حدی اتحادیه اروپا تلاش می‌کردند تا امنیت را برای خود بخرند در حالی که عملا چنین اتفاقی یا رخ نمی‌داد یا کمتر اتفاق می‌افتاد.

 حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل طرح «ائتلاف امید» تأمین امنیتی مستقل از سوی کشورهای پیرامون منطقه خلیج فارس را مطرح کرد. هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه تمام ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان آنهاست. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.

طرح صلح هرمز نقطه مقابل مثلث شرارت است. مثلث آمریکایی، صهیونیستی، سعودی تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین شاهراه دریایی نفت جهان، اکنون دو دیدگاه را به جهانیان نشان می‌دهد، تامین امنیت و تنش زدایی، در مقابل شرارت و تنش زایی برای فروش هر چه بیشتر تسلیحات.