آمریکا باید درک کند راهی جز اجرای پایدار برجام وجود ندارد

 "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در پایان کنفرانس عدم گسترش در مسکو اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای ندارد و مقامات مسکو امیدوارند که هرگز توان بالقوه تولید چنین سلاح‌هایی در ایران ظهور پیدا نکند و برای این منظور جامعه بین الملل یک شبکه قانونی و قابل اطمینان و مکانیزم بررسی لازم را ایجاد کرده است.

اخبار سیاسی- این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «ما مصرانه بر این عقیده هستیم که برای اطمینان پیدا کردن از این مسئله هیچ راه دیگری به‌غیر از  اجرای پایدار توافقات بدست آمده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 وجود ندارد. این تنها مسیر برای حمایت، حفظ و نجات توافق هسته‌ای با ایران است.»

ریابکوف همچنین تاکید کرد، در روسیه امیدوارند که ابتکارعمل پیشنهادی از سوی "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه برای نجات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این امکان را بوجود آورد تا توافق هسته‌ای همچنان حفظ شود.

وی گفت: «ما قاطعانه از تلاش‌ها در جهت کاهش وخامت اوضاع پیرامون ایران و بازگشت به مسیر تحقق برجام در چارچوب توافقات اولیه مورد قبول همه شرکت کنندگان در آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم که ابتکارعمل پیشنهادی امانوئل ماکرون امکان حفظ این توافقنامه مهم بین المللی را فراهم آورد.»

امیدواری مسکو به درک واشنگتن از این واقعیت که برجام تنها گزینه است

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که به نفع همه کشورها خواهد بود که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. وی افزود: «نه ایران، نه آمریکا، نه اروپا و نه دیگر کشورهای جهان از شکست توافقات همه‌جانبه در چارچوب برجام، منفعتی نخواهند دید. افزایش تنش و وخامت اوضاع و امکان درگیری نظامی مستقیم، عواقب بسیار سنگینی برای همه جهان به دنبال خواهد داشت، اقتصاد جهانی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و امکان دسترسی به مواد اولیه و بازارهای اقتصادی را دچار آسیب‌های جدی خواهد کرد. ما هنوز امیدواریم هستیم که مقامات واشنگتن هم این واقعیات را درک کنند.»

تلاش مشترک روسیه و ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و تقویت روابط دوجانبه

سرگئی ریابکوف ابراز اطمینان کرد که روسیه و ایران قصد دارند با موفقیت روابط دوجانبه را توسعه داده و مصونیت دو کشور در برابر سیاست تحریمی اعمال شده از سوی ایالات متحده را تقویت کنند.

وی گفت: «هرچه می‌گذرد، ایالات متحده تلاش بیشتری می‌کند تا زندگی در روسیه و ایران را با استفاده از رژیم تحریم‌ها دشوارتر کند، ولی ما نیز هر چه می‌گذرد، بیش از پیش تمایل پیدا می ‌کنیم تا راهی برای موفقیت و مصونیت خویش در برابر آسیب‌های وارده در نتیجه اقدامات مخرب آمریکا بیابیم.»

این دیپلمات بلندپایه تاکید کرد، روسیه نه تنها بطور کامل از حفظ سطح روابط فعلی و همکاری‌های چندجانبه در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند، بلکه تلاش دارد تا روابط خود با تهران را تا جای ممکن تعمیق و گسترش دهد.

 وی افزود: «روسیه و ایران طرح‌های مشترک زیادی در عرصه‌های اقتصادی دارند. صحبت بر سر روابط تجاری ساده و مکانیزم پیچیده‌تر همکاری‌ها در عرصه‌هایی است که در برابر تحریم‌های مخرب و فراملی آمریکا آسیب پذیرتر هستند.»به گفته ریابکوف، روسیه و ایران همچنین قصد دارند تا در آینده به پیشرفت‌هایی در برخی طرح‌های زیرساختاری دست یابیم که می‌توانند باعث نزدیکی بیش از پیش دو کشور شود.