آیا انتصاب مرتضوی، وزیر را استیضاح میکند؟

سرویس سیاسی افکار نیوز - مراسم تودیع سرپرست صندوق تامین اجتماعی و معارفه سعید مرتضوی، مدیرعامل جدید این صندوق، بعد از ظهر امروز در حالی برگزار شد که از ورود خبرنگاران به این مراسم، علی رغم دعوت قبلی ممانعت به عمل آمد.
به گزارش افکار نیوز، مراسم معارفه سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی ساعت ۱۵ امروز در سالن اجتماعات صندوق تامین اجتماعی برگزار شد.

اگرچه بسیاری از خبرنگاران در اقدامی غیرمنتظره و تقریبا خلاف عرف، به این مراسم دعوت نشدند، اما شماری از رسانه ها از طریق تماس تلفنی حسن ضابطی، مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خود را به این مراسم رساندند.
با این وجود، تیم حفاظتی که مرتضوی را همراهی می کرد از ورود این دسته از خبرنگاران نیز، به مراسم تودیع و معارفه خودداری کرد.
بنا بر مشاهدات عینی خبرنگار افکارنیوز، تنها اجازه ورود به خبرنگار و تصویربردار واحد مرکزی خبر به این مراسم داده شد.

مراسم تودیع و معارفه در صندوق تامین اجتماعی در حالی برگزار شد که پیش از این، الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس از آماده بودن امضاهای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده و گفته بود که اگر این انتصاب انجام شود، طرح استیضاح را ۱۵ فروردین ماه سال آینده به هیات رییسه مجلس تقدیم می کنیم.

یکی از مهم ترین دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با این انتصاب، مفتوح بودن پرونده مرتضوی در حادثه بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ است. مرتضوی که در آن زمان دادستان تهران بود، به دلیل نقش داشتن در انتقال بازداشت شدگان حوادثپس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک که برای نگهداری اراذل و اوباش مورد استفاده قرار می گرفت، با حکم شعبه یک دادگاه انتظامی قضات از سمت خود عزل شد و ادامه کار وی به حالت تعلیق درآمد.

اگرچه مرتضوی که پس از آن مسوولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده گرفت، در تیر ماه سال جاری از برائت خود از اتهامات پرونده کهریزک خبر داد، اما محسنی اژه ای، دادستان کل کشور این خبر را تکذیب کرد.

علاوه بر این، زمزمه های انتصاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی، اعتراض خانواده های قربانیان حادثه کهریزک را به دنبال داشت. به طوری که علی کامرانی، پدر مرحوم محمد کامرانی، در واکنش به انتصاب احتمالی سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفته بود: متاسفم برای مسوولین اجرایی که چرا شخصی که اتهاماتی متوجه‌اش است و هنوز پرونده جرمش در دادگاه رسمی کشور در حال بررسی است پست جدید دولتی می‌دهد.
وی گفته بود: حداقل دولت تا مشخص شدن نتیجه دادگاه صبر می‌کرد و بعد از قطعیت پیدا کردن نتیجه پرونده و برائت مرتضوی از اتهامات وارده به وی پست و مدال می‌داد.

همچنین، پدر محسن روح الامینی یکی دیگر از شاکیان پرونده کهریزک که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران متهم اصلی آن است، پیش از این گفته بود: سعید مرتضوی در چند شعبه پرونده دارد که یک مورد مربوط به شکایت آقای کامرانی است که قرار منع تعقیب از سوی بازپرس صادر شد و آقای کامرانی هم به آن اعتراض کرد اما پرونده دیگر مربوط به کهریزک است که در دادسرای انتظامی قضات مفتوح است و تاکنون در خصوص صدور لغو منع تعقیب هیچ خبری به اینجانب و آقای جوادی فر و یا وکلای ما اعلام نشده است.

به این ترتیب به نظر می رسد که پس از ایام تعطیلات نوروز، عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای پاسخگویی به نمایندگان مردم در قبال این انتصاب، در خانه ملت حاضر شود. اما مشخص نیست که سرانجام وزیر رفاه برای کسب رضایت نمایندگان قید این انتصاب را خواهد زد و یا با پافشاری بر موضع خود، ناچار کرسی وزارت را به فرد دیگری می سپارد.