ایران در حال حرکت به سوی بی‌معنا شدن برجام است

 حیدرعلی مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل اتحادیه اروپا درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، اظهار کرد: امید ایران به اینکه اروپا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کند به شکل فزاینده‌ای در حال کاهش است و هر چه جلوتر می رویم این امید کمرنگ‌تر می‌شود.

اخبار سیاسی-او افزود: در واقع نشانه‌ای مبنی بر اینکه اروپایی‌ها تمایل و ابزاری برای انجام تعهدات خود داشته باشند در صحنه بین المللی وجود ندارد، به همین دلیل به نظر می‌رسد ما تقریبا در حال رفتن به سمتی هستیم که برجام بی معنا خواهد شد و به تعبیرآقای کمالوندی«جز پوسته‌ای از آن باقی نخواهد ماند».

مسعودی اضافه کرد: در واقع یک سری اقدامات در سطح دیپلماسی مخفی بین کشور‌ها در حال انجام است و با تعبیری که آقای روحانی به کار برده‌اند، «ارتباطات پشت پرده‌ای که بین ایران و کشور‌های۱+۴وجود دارد که ممکن است با کاهش تعهدات برجامی کشورمان تشدید شود، چراکه ایران در حال رساندن سطح بحران به بالاترین سطح  است.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا با اشاره به گام چهارم ایران، اضافه کرد: غنی سازی در سایت فردو بدین معناست که ایران تعهدات حیاتی خود را کنار می‌گذارد و وارد یک سری حوزه‌های خط قرمز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌شود. هدف کشورمان این است که حداکثر فشار را به اتحادیه اروپا وارد کند. به نظر من شرایط فعلی وضعیت حداکثری  فشار ایران در مقابل آن فشار حداکثری ایالات متحده آمریکاست.

مسعودی ادامه داد: به نظر من امید زیادی وجود ندارد که فشار حداکثری ایران در داخل خود برجام به نتیجه‌ای برسد و کشور‌ها را متعهد به بازگشت تعهدات خود در قالب برجام کند.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا تصریح کرد: ممکن است فشار حداکثری کشورمان نهایتا منجر به یک سری توافقاتی در کنار برجام یا حتی بیرون از توافق هسته‌ای باشد و ایران و کشور‌های دیگر را به سمت یک توافقات جدیدی سوق دهد.

 اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران خارجه این بلوک سیاسی در نشست روز دوشنبه خود که در شهر «بروکسل» بلژیک برگزار می‌شود در مورد ایران و وضعیت منطقه غرب آسیا هم گفت‌وگو می‌کنند. این اولین نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات «فردو» است.

با وجود ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از این گام، تهران تأکید کرده که در صورتی که وعده اروپا برای جبران آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا محقق نشود، به مسیر کنونی که با استناد به بند توافق هسته‌ای آغاز شده، ادامه داده و بیش از پیش از اجرای تعهدات برجامی فاصله می‌گیرد.