رویکردهای اشتباه آمریکا علت اصلی بروز مسئله هسته‌ای ایران

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین سه شنبه در سخنانی گفت: خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و فشار حداکثری آن علیه ایران علت اصلی بروز مسئله هسته‌ای ایران است.

اخبار سیاسی- گنگ این اظهارات را در کنفرانس خبری در پکن و در پاسخ به گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره جدیدترین تحولات درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا مبنی بر اظهار نگرانی شان درباره اقدام ایران برای ازسرگیری فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای فردو برای غنی سازی اورانیوم در غالب بیانیه‌ای مطرح کرد.

گنگ گفت:" چین همواره معتقد است خروج آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری اش بر ایران از عوامل اصلی بحران کنونی هسته‌ای ایران است. "

او از همه طرف‌ها خواست برای دستیابی به راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای این موضوع همکاری کنند.

او گفت: "طرف آمریکایی باید رویکرد‌های اشتباهی را که قبلا به آن اشاره شد، کنار بگذارد و زمینه را برای تلاش‌های دیپلماتیک به منظور ایجاد شرایطی برای آرام کردن اوضاع فراهم کند. در ضمن همه طرف‌های برجام باید خویشتنداری کنند و خود را به اجرای کامل و مؤثر این توافق ملزم بدانند. چین از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش به شیوه‌ای منصفانه حمایت می‌کند و به همکاری‌های خود با همه طرف‌ها برای دستیابی به راه حلی سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. "