لاریجانی: اداره کننده گوانتانامو نمی تواند مدافع حقوق بشر باشد

 متن و حاشیه نشست ادواری شورای حقوق بشر سازمان ملل دیشب ۲۱ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بررسی شد.

اخبار سیاسی- لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به نشست ادواری شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل نوبت بررسی حقوق بشر ۱۴- ۱۵ کشور از جمله ایران بود.

او با اشاره به اینکه فضای دغل بازی و دشمنی نسبت به اسلام در سازمان ملل حاکم است خاطرنشان کرد: متاسفانه این سازمان عظیم آلوده است، هر چهار سال یک بار نوبت بررسی حقوق بشر کشور‌ها در این سازمان است به طوری که هر کشوری باید گزارش مکتوبی در خصوص حقوق بشر را ارائه کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از مقامات کشور‌های اروپایی اصلاً از وضع حقوق بشر در داخل ایران و قوانین جاری کشور ما اطلاعی ندارند. گفت: یکی از مقامات اروپایی اظهار کرده بود باید از ختنه دختران در ایران جلوگیری شود به نظر می‌رسد چنین افرادی جغرافیا را به خوبی بلد نیستند و ایران را یک کشور آفریقایی فرض کردند.

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تاکید بر اینکه کشور‌هایی که کارنامه کریهی در خصوص حقوق بشر دارند نمی‌توانند مدافع آن باشند. افزود: دولت آمریکا که گوانتانامو یا ابوغریب را اداره کرده است نباید در خصوص حقوق بشر صحبت کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه جهان شمولی تحمیل عقاید خود به دیگران نیست؛ افزود:  آنانی که با گردن کلفتی با ایران صحبت می‌کنند صریح‌ترین پاسخ را از ایران دریافت می‌کنند. برخی کشور‌ها در خصوص حقوق بشر توصیه را با توهین اشتباه گرفتند برخی کشور‌ها نمی‌دانند تساوی با عدالت مغایر است. مقامات کشوری مانند انگلیس که اوج بردگی جنسی در آن وجود دارد، نباید در خصوص ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در ایران صحبت کنند.

بیشتر بخوانید: لاریجانی: مدعیان حقوق بشر از ظلم حمایت می‌کنند/ تفکر ترامپ در حد گاو شیرده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه اظهارنظرها اتهامی نمی‌تواند باشد گفت: اصل این پروسه ،پروسه‌ای سازنده برای حقوق بشر است لذا اسم آن را توصیه گذاشتند، کشورها باید در مذاکرات خودشان توصیه های قبلی را مورد توجه قرار دهند ،وقتی توصیه ها ارائه می‌شود برخی توصیه‌ها را قابل قبول ، برخی دیگر به طور کلی آن ها را رد می کنند و برخی دیگر خوانش خاصی از توصیه ها دارند ما هم نیز مانند سایر کشورها توصیه ها را سه دسته کرده ایم و بیشتر توصیه ها را قابل قبول دانسته ایم.

 او با اشاره به اینکه نظر نهادهای بین‌المللی در خصوص ایران مثبت است افزود: برخی از توصیه‌ها را هم نیز رد کرده ایم مثل اینکه می‌گویند حکم قصاص نداشته باشید و یا اینکه همجنسگرایی را رسمیت بدهید و یا اینکه جرم احکام شبیه زنا را بردارید ،ما این مسائل را رسماً رد می‌کنیم ولی حجم آنها بسیار کم است.

 لاریجانی با اشاره به اینکه در این جلسه گزارش ایران بسیار حرفه‌ای بود گفت: ما تنها کشوری بودیم که یک گزارش میان دوره ی دوسالانه را ارائه کردیم عدهای زیرآب این پروسه را می‌زدند، این گزارش با مشارکت همه نهادهای کشور تهیه شد ، در راس ستاد حقوق بشر رئیس قوه قضائیه قرار دارد ولی این ستاد فراقوه ای است به طوری که رئیس نیروی انتظامی ،نهادهای مختلف حکومتی و تعدادی وزیر در آن عضو هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه ما تصویر درست و دقیقی از کارهایی که به حقوق بشر وصل بود مانند دسترسی مردم به امکانات بهداشتی در مناطق دور افتاده را ارائه دادیم اظهار کرد: گزارش ما یکی از دقیق ترین گزارش ها به لحاظ حرفه‌ای بود ، همچنین گزارش شفاهی جمهوری اسلامی هم نیز بسیار دقیق بود.

 او با اشاره به اینکه تلقی عمومی از گزارش ایران در این نشست مثبت بود گفت: حدود ۱۱۸ کشور توصیه کردند ،۷ کشور از جمله انگلیس، آمریکا، عربستان و استرالیا تفاوت بین توصیه و فحش را نمی‌دانستند ، ۱۱۱ کشور بسیار با احترام برخورد داشتند و از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران استقبال خوبی داشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه هر کشوری به تناسب مسائل ترجیحی خود توصیه هایی داشتند افزود: یکی توصیه کرده بود که کنوانسیون منع خشونت علیه زنان را هرچه زودتر تصویب کنیم البته این توصیه بسیار خوب بود که لایحه آن در دستور کار قرار دارد ،ما اسم این لایحه را بهبود بخشیده ایم به طوری که به لایحه صیانت از کرامت زن و مبارزه با خشونت علیه زن نامگذاری شده است، خشونت اقدامی سکولار و فیزیکی است ،از سوی دیگر یک کشور اروپایی پیشنهاد کرده بود که جلوی ختنه دختران را بگیریم، فکر کنم جغرافیایی آن نماینده ضعیف بود و این موضوع مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست و خلاف قانون است و اصلاً رایج نیست ،شاید در برخی از کشورهای آفریقایی این موضوع اتفاق می افتد.

او با اشاره به اینکه کشورهایی که با توهین با ایران برخورد کرده بودند جواب آنها را به تفصیل دادیم افزود :کشورهایی که کارنامه بسیار کریهی راجع به حقوق بشر دارند نمی توانند راجع به این موضوع صحبت کنند ، خیلی کریح است که کسی که کارنامه آن ابوغریب و گوانتانامو و کشتارهای عظیم در دنیا است راجع به شکنجه صحبت کند.

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در صحنه بین الملل معتقد هستیم که باید مبنای گفتگو تحکم نباشد و لحن به صورت تعاملی و مودبانه باشد ،جهان شمولی تحمیل نیست، جهان شمولی یعنی همه در این امر مشارکت داشته باشند وقتی به این صورت باشد طوری صحبت می کنیم و مطالب را می گویم که مورد علاقه دنیا است، یکی از ویژگی‌های رفتاری جمهوری اسلامی در این است که آنهایی که با گردن کلفتی صحبت می‌کنند بهترین پاسخ صریح را از ما می گیرند، شاید جمهوری اسلامی تنها کشوری است که در مقابله با گردن کلفتی و تحمیل به صورت صریح پاسخ می‌دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه بنده تعجب نمی کنم که دولت آمریکا، استرالیا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عقب افتاده منطقه از این حضور که جلوه جمهوری اسلامی ایران بوده ناراحت شده باشند گفت : حقوق بشر کالای غربی نیست چیزی نیست که غربی‌ها پرچمدار آن باشند، آنها لیاقت پرچم‌داری حقوق بشر را ندارند ما باید به حقوق بشر به عنوان مبنای فکری خودمان توجه کنیم.

 او ادامه داد : ما حقوق بشر را به عنوان یک پارامتر تمدنی و پارامتر مدنیت و توسعه سیاسی نگاه می کنیم اگر آنها از ما تمجید کند به این معنا نیست که پروژه هایمان را کاهش دهیم، در خصوص حقوق شهروندی در زمان مرحوم شاهرودی قانون حمایت از حقوق شهروندی را داشتیم که مبتنی بر آن نهاد هایی را در تمام استان ها دایر کردیم و الان به تدریج آثارش در حال پیدا شدن است این قانون در دنیا کم نظیر است ،این آیین نامه باید ترجمه و تبلیغ شود زیرا فرمت رفتاری است که از فکر اسلامی حادث شده است.

 لاریجانی با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر همان چیزی است که سکولار های لیبرال از آن خیلی ناراحت هستند گفت: امر به معروف و نهی از منکر دعوا نیست بلکه دلسوزی است ما باید این مسائل را برای دنیا توضیح دهیم، خدمات عظیمی در مناطق مختلف کشور در این رابطه داشته ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از زمینه هایی که گفته می شود از ایران انتقاد شده بحث حقوق زنانه است ،دقیقا روی چه بخشی از این حقوق بحث دارند عنوان کرد: تعداد اندکی از کشور ها بودند که توصیه را با تهمت اشتباه گرفته بودند بقیه دیدگاه‌های خودشان را در زبان مودبانه عنوان می‌کردند و از دستاوردهای ایران تقدیر می کردند، قالب کشورها از اینکه در کشور ما زنان از سطح بالایی از تحصیل برخوردار هستند بسیار تمجید می کردند، اما توصیه می کردند تا قوانین را به گونه‌ای تعدیل دهیم که حقوق زن و مرد مساوی باشد ما الأصول در این مسئله مشکلی نداریم ، تساوی خیلی راحت است ولی این مسئله عدالت نیست عدالت باید به تناسب باشد.

 او ادامه داد :در خیلی از جاها تساوی در برخی از ابعاد درست است، در بعد شخصیت کرامت زن در داخل یک جامعه ،به نظر بنده تفاوتی بین زن و مرد نداریم اما اینکه آنها در ارث با هم مختلف هستند این علامت بی عدالتی نیست.

 لاریجانی با اشاره به اینکه یک دیدگاه واقعی راجع به تساوی کرامت محور باید داشته باشیم افزود: شعار تساوی شعار انقلاب فرانسه است آنها می گفتند همه چیز باید مثل هم باشد، در سال ۱۹۷۸ در انگلیس حقوق زن و مرد یکسان اعلام شد، مبارزه با بردگی زنان بسیار توصیه خوبی است و ما می‌خواهیم پرچمدار این کار باشیم اما این توصیه نباید از زبان انگلیسی ها باشد چون لندن و انگلیس بهشت بردگی جنسی است ، نماینده انگلیس با لحن بدی گفت که ازدواج قبل از ۱۸ سال را منع کنیم، ازدواج قبل از ۱۸ سال قوانین خاص خود را دارد و اینگونه نیست که یک بچه با بچه دیگر ازدواج کند لذا چنین چیزی نداریم ، در انگلیس ، آمریکا و فرانسه بردگی جنسی بچه ها در اوج است، لذا آنها حق ندارند با دنیا صحبت کند.

او تصریح کرد: مردم دنیا متوجه شده اند که چهره حقوق بشری آمریکا ترامپ است، ما باید با کشورهای هم صدای خودمان پرچم حقوق بشر را دنبال کنیم و این گونه نباشد که در کشور یمن هر روز هزاران کودک به خاک و خون کشیده شوند و حقوق بشر تکانی نخورد زیرا هر بشکه نفت چند صد برابر زندگی انسان ارزش دارد، بوی نفت آنها را مست کرده است ،وقتی بوی نفت به مشام آنها می رسد چشمانشان را خون می گیرد و دیگر نه انسان و نه حیوان می فهمند، این حقوق بشر نیست آنهاجنایت کار هستند.

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترکیب کشورهایی که ایران را محکوم می کردند جالب است مثلا بورکینافاسو، بوتسوانا در لیست دیده می شوند ، واقعا این کشورها بر چه اساسی با هم یک موضوع را مطرح می کننددگفت: سازمان ملل یک نهاد بسیار آلوده است ولی چون خانه همه ماست نباید عقب بنشینیم ما باید بجنگیم تا سازمان ملل به یک محیط عادلانه و منصفانه برای همه تبدیل شود آنجا جای بده بستان و نفاق شده است.

 او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ماجرای نمایشگاه ایران چه بود؛ که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نمایشگاه دستاوردهای حقوق بشر ایران را ریاکاری شرمآور خوانده است و چرا به آمریکایی ها اینقدر فشار آمده است گفت: استقبال خوبی از این نمایشگاه شده است این نمایشگاه چیز عجیبی نداشت یک مقدار واقعیت را گفت، عدد راجع به پیشرفت های ایران داده شد که جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال چه کار هایی در مناطق دورافتاده و محروم کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه هدف آمریکا و اروپا از تحریم کاملاً مشخص است گفت: تابلو های ما در نمایشگاه نشان داد کسانی که مدعی حقوق بشر هستند دقیقا چه اهداف شیطانی را در اعمالشان دنبال می‌کند ،کشورهایی که در نمایشگاه حضور داشتند عکس هایی را می گرفتند و اطلاعات ارائه شده از سوی ما برای آنها جالب بود.

 او تصریح کرد : ما مسئولین آدم‌های بی عرضه ای هستیم ما می‌بایست برای حضور و معرفی دستاوردهای ملت در دنیا فصل خوبی را باز کنیم هر مسئولی که مشغول کار است باید بداند کار برای ملت می‌کند و این کار در دنیا مورد توجه است ما باید کارمان را عرضه کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها ایران را محاصره اقتصادی کرده اند و دارو‌هایی که کودکان به آن نیاز دارند به ما نمی‌دهند برخی از مسئولان کشور می‌گویند که سال آینده خرید و فروش سلاح برای ما آزاد می‌شود در حالی که این دید غیرواقعی است.

او افزود: در مقابل چماقی که کشور‌های سکولار می‌خواهند خود را با آن به دنیا تحمیل کنند ایستاده ایم و نوعی جهان شمولی را که به فرهنگ‌ها احترام می‌گذارد پیگیری می‌کنیم لذا باید حقوق بشر اسلامی را به دیگران بیاموزیم.

لاریجانی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشور‌های غربی در خصوص پرونده دو تابعیتی‌ها پافشاری دارند افزود: اگر کسی در ایران تخلف کند و گذرنامه ایرانی داشته باشد مانند هر شهروند دیگری تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و داشتن گذرنامه دیگر کشور‌ها ملاک چشم پوشی از آن تخلف نیست، اما غربی‌ها می‌گویند اگر یک ایرانی گذرنامه کشور غربی داشته باشد نباید آن را محاکمه کنیم که این حرف بسیار زشتی است، این حرف غربی‌ها تبلیغ کاپیتولاسیون جدید است، دو ماه پیش رئیس جمهور آمریکا که اکنون مدعی دو تابعیتی‌های ایران است گفت باید تکلیف آمریکایی‌هایی که تابعیت رژیم صهیونیستی و آمریکا را باهم دارند مشخص شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه یادآور شد: ترامپ می‌گوید نماینده مجلس آمریکا که تابع آمریکاست، اما متولد کشور دیگری است باید به آن کشور برگردد بعد به ما می‌گویند به کسانی که تابعیت آن‌ها را دارند کاری نداشته باشیم، این حرف‌ها مشتری ندارد و ما به صورت دقیق و حقوقی این مسائل را برای کشور‌ها توضیح داده ایم.

او در خصوص توصیه‌های حقوق بشری بحرین و عربستان به ایران گفت:در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل بحرین راجع به دموکراسی به ایران توصیه داشت که ما در آنجا اعلام کردیم یک جزیره کوچکی این اطراف است که مردم آن برای داشتن حق رأی کشته می‌شوند، اما به بزرگترین دموکراسی غرب آسیا توصیه دموکراسی می‌کند یا کشوری که خبرنگار مخالف خود را تکه تکه و شاید آن را خورده باشد حرف‌هایی را زد که جوک بود و موجب خنده حاضران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شد، از سوی دیگر سعودی‌ها گفته اند ایران در بحث انرژی اتمی فریبکاری کرده است در حالی که این حرف سعودی نیست و حرف آمریکا و غربی‌ها است که در دهان او گذاشته اند لذا رژیم سعودی اصلاً نمی‌فهمد اطلاعات هسته‌ای چیست و ما نیاز به فریبکاری نداریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تجربه مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران تجربه بسیار جالب مدنی است و شخصی که حق عظیمی برای حفظ این دموکراسی دارد و آن را نگه داشته؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

او افزود:متأسفم که بگویم دنیا درباره برنامه هسته‌ای با ما با فریبکاری برخورد کرد و برجامی که رئیس جمهور می‌گوید ما در آن می‌مانیم نمی‌دانم در چه چیز آن باقی خواهیم ماند، معنی ماندن در برجام یعنی ما تعهداتمان را حفظ می‌کنیم در حالی که ما در برجام چیزی کم نگذاشتیم، به هیچ عنوان دید خوبی به نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارم و آن‌ها به هر جایی در تشکیلات اتمی کشورمان راه یافتند و دیگر چه چیزی بیشتر از این می‌خواهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشخص شد ما در پی سلاح هسته‌ای نیستیم، اما این به معنای نتوانستن نیست بلکه می‌توانیم، اما نمی‌خواهیم، ما به آسانی می‌توانیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم، اما نمی‌خواهیم و این تصمیم بسیار شجاعانه‌ای است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ بخش دانش هسته‌ای نباید برای ما ممنوع باشد افزود: هیچ گونه محدودیتی در توسعه علوم و فنون هسته‌ای را تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم از ملت مان بگیریم، اگر معنای ماندن در برجام این باشد که ما یک طرفه محدودیت‌های اتمی خود را حفظ کنیم این صد در صد غیرقابل پذیرش است.