آرایش پهپادهای ایرانی در خلیج فارس قوی‌تر شد
روز گذشته و در جریان بازدید سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر، نمونه‌ای از پهپادهای ارتقاء یافته نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمده که حاکی از تسلیح و عملیاتی شدن نمونه رزمی پهپادهای ابابیل-۳ در نیروی هوایی ارتش و در پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر بود.

اخبار سیاسی- پهپاد ابابیل-۳ از جمله پرتیراژترین پهپاد‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در اختیار سازمان‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان اعم از ارتش و سپاه برای اجرای طیف وسیعی از ماموریت‌ها قرار دارد.


پهپاد ابابیل-۳ در بازدید فرمانده کل ارتش از پایگاه هوایی شهید یاسینی

این پهپاد که عمده شهرت آن به دلیل شناسایی مستمر ناوهای آمریکایی و بیگانه مستقر در خلیج فارس و پرواز بر فراز آنها است، از جمله بدون سرنشین‌های ایرانی محسوب می‌شود که نمونه صادراتی آن نیز برای عرضه به مشتریان خارجی در نمایشگاه‌های مختلف هوایی ارائه شده است.

مشخصات عمومی ابابیل-۳، شامل بدنه کامپوزیتی، طول بال ۶ متر، طول ۴ متر، ارتفاع ۱ متر، بیشینه سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر ارتفاع پروازی ۱۵ هزارپا، مداومت پروازی ۵ ساعت است. همچنین ابابیل-۳ می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۴۰ کیلوگرم را حمل کند که حداکثر وزن آن هنگام برخاستن را به ۲۵۵ کیلوگرم خواهد رسید.

برد ابابیل-۳ در حالت ارسال آنلاین اطلاعات ۲۰۰ کیلومتر و در حالت آفلاین بیش از این مقدار است. البته در سال‌های اخیر برخی از نمونه‌های به روز شده این پهپاد به قابلیت ارسال آنلاین اطلاعات تا برد ۲۵۰ کیلومتر نیز دست یافته‌اند.

این پهپاد را می‌توان یکی از بدون سرنشین های ایرانی با قابلیت انعطاف عملیاتی بسیار بالا برشمرد، چراکه امکان فرود هم با استفاده از چتر و هم با استفاده از ارابه فرود را دارد و از سویی برای برخاستن نیز می‌تواند از باند پروازی تیک‌آف کند و یا توسط پرتابگر در مناطقی که باند پروازی وجود ندارد، به پرواز درآید.

ابابیل-۳ پیش‌تر بعنوان یک پهپاد شناسایی، تصویربرداری و حامل پادهای جنگ الکترونیک شناخته می‌شد، اما در مردادماه سال جاری با رونمایی از بمب‌های سری جدید قائم و انتشار تصاویری از بکارگیری و نصب این بمب‌ها بر روی این پهپاد، ابابیل-۳ نیز به جرگه پهپادهای رزمی ایران پیوست.


پهپاد ابابیل-۳ مسلح به بمب قائم

بمب‌های سری جدید قائم که بر روی پهپاد ابابیل-۳ نصب شده است، با استفاده از جستجوگرهای لیزری، پردازش تصویری و فروسرخ، و همچنین افزایش مساحت بالک‌های کنترل کننده که نقش زیادی در پایداری حین پرواز بمب خواهد داشت، دقتی در حدود نیم متر دارند که برای انهدام اهداف دریایی مانند ناو و حتی قایق‌های کوچک نیز کاربرد دارد.

بمب‌های سری قائم به صورت عمومی ۶ کیلومتر برد دارند و سرجنگی آنها نیز از ۱.۷ کیلوگرم مواد منفجره و ۵۰۰ ترکش تشکیل شده است. سرعت پرواز این بمب به سمت هدف ۳۱۰ متر بر ثانیه است و طول و قطر آن نیز به ترتیب ۱۱۶ و ۱۵ سانتیمتر است.

 


بمب‌های سری قائم

نمونه‌های اولیه این پهپاد پیش از این نیز در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار داشت که در پایگاه‌ها جنوبی نیروی هوایی به منظور اجرای ماموریت‌های شناسایی استفاده می‌شد، اما با نمایش نمونه جدیدی و مسلح این پهپاد در پایگاه هوایی شهید یاسینی، به نظر می‌رسد که بهره‌برداری از قابلیت‌های رزمی پرنده‌های بدون سرنشین در کنار جنگنده بمب افکن‌ها، در دستور کار این نیرو قرار گرفته است.

کمان-۱۲ نخستین پهپاد رزمی نیروی هوایی است که پیش‌تر رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد. کمان-۱۲ با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۱۰ ساعت قابلیت برخاست از باندهایی با حداقل طول ۴۰۰ متر را دارد. این پهپاد شعاع عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتری دارد و تا ۱۰۰ کیلوگرم محموله را می‌تواند حمل کند.


پهپاد کمان

سلاح کمان-۱۲ نیز موشک سوخت مایع اخگر است که با سر جنگی ۷ کیلوگرمی و بهره گیری از یک موتور میکروجت درون موشک، در هنگام اصابت بیش از ۶۰۰ کیلومتر سرعت دارد و برد آن ۳۰ کیلومتر است.


موشک اخگر

تسلیح پهپادهای نیروی هوایی ارتش از جمله ابابیل-۳ به بمب‌های دقیق و هوشمند و استقرار آنها در پایگاه‌های جنوبی کشور و در سواحل خلیج فارس، اقدامی موثر و آرایش رزمی جدیدی از پهپادهای ایرانی برای افزایش توان رزمی و بازدارندگی کشور و از سویی دارای معنای خاص برای بیگانگان و آمریکایی‌های مستقر در خلیج فارس است چراکه پهپادهای مسلح ایرانی می‌تواند یکی از جدی‌ترین تهدیدات ناوگان بیگانه حاضر در خلیج فارس در صورت بروز هرگونه رویارویی باشد.