سفر عراقچی به هلند در چارچوب گسترش روابط تهران با کشورهای اروپایی است

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به هلند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب گسترش روابط و دوری از روابط خاص با یک کشور‌ تلاش می‌کند. تهران به دنبال این است که حتی  در اتحادیه اروپا با همه کشور‌های اروپایی که منافع ما را هم مد نظر قرار می‌دهند، رابطه دیپلماتیک، سیاسی و حتی اقتصادی داشته باشد.

اتحادیه اروپا فراتر از سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان

اخبار سیاسیاو افزود: این تصور که اتحادیه اروپا تنها سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هستند، یک اشتباه است، به ویژه که اکنون کشوری مانند انگلیس خود دچار بحران برگزیت است که طی دو سال و نیم گذشته دو نخست وزیر را از دست داده است و احتمال سقوط بوریس جانسون هم وجود دارد، بنابراین این کشور از جهت هویت در اتحادیه اروپا دچار مشکل است.

عابدینی ادامه داد: فرانسه  در مقابل جمهوری اسلامی ایران بسیار بد عهد است و به هیچ یک از تعهداتی که طی سالیان دراز با ایران بسته وفادار نبوده، این به سال ۱۳۵۴ برمی گردد که ایران در چارچوب قراردادی که با فرانسه داشته است، ۱۰ درصد مرکز غنی سازی Ordi F آن را خریداری کرده و این بد عهدی از همان زمان آغاز و در دوران ۱۳۸۲_۱۳۸۴ در چارچوب گفت‌وگو‌های سه کشور اروپایی و بعدا در چارچوب گفت‌وگو‌های۱ +۵ این بدعهدی‌ها وجود داشته و اکنون هم همینطور است.

سفر عراقچی به هلند در چارچوب گسترش روابط 

او افزود: جمهوری اسلامی با سایر کشور‌های اروپایی توافق‌هایی دارد و آن هاهم هرکدام به نوبه خود تلاش می‌کنند به گونه‌ای در موضوعات بین المللی و مورد علاقه دوجانبه نقش آفرین باشند و گفت‌وگو کنند مثل هلند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب ممکن است به برخی کشور‌های اروپایی که تمایل به گسترش روابط با ما را دارند، سفر می کند.

عابدینی با اشاره به دیگر موضوعاتی که سفر عراقچی به هلند را ارزشمند می‌کند، تصریح کرد: هلند کشوری اروپایی است و تبعا در چارچوب توافق هسته‌ای هم با آن‌ها گفت‌وگو می‌شود. در حقیقت  سفر‌های این چنینی مجددا به آن ها گفته می‌شود که این کشور‌های اروپایی و غربی هستند که در قبال موضوع هسته‌ای بدعهدی می‌کنند و استمرار توافق برجام منوط به وفای به عهد کشور‌های اروپایی است همچنین اینستکس برای نجات برجام از فروپاشی باید راه اندازی شود.

انتقال پیام‌ها در چارچوب رفت و آمد دیپلمات‌ها به کشور‌های اروپایی

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در سفر به کشور های اروپایی به آن ها مجددا گفته خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران گام چهارم کاهش تعهدات خود را برداشته و اگر کشور‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نکنند ممکن است ایران بر سر وعده‌ای که هر دو ماه به دوماه دارد گام‌های پنجم و ششم را نیز بر دارد، بنابراین انتقال این پیام‌ها هم می‌تواند در چارچوب آمد و شد‌های دیپلمات‌ها به کشور‌های اروپایی باشد.

او با اشاره به این موضوع که ایران  تنها سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه بسنده نمی‌کند، گفت: این یکی از رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران است، البته پیشتر به دلیل تمرکزی که کشورمان بر موضوع برجام داشت و  نقش تعیین کننده‌ای که این سه کشور اروپایی در مذاکرات داشته‌اند روابط ما با این سه کشور گسترده تر بود و رایزنی‌های دیپلماتیک بیشتری صورت می‌گرفت.

تلاش ایران در راستای برقراری توازن در روابط

عابدینی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی در روابط  منطقه‌ای خود توازن را رعایت می کند یعنی توازن بین ایران با آمریکای لاتین، شرق آسیا، کشور‌های آفریقایی و آسیای مرکزی را یک توازن منطقه‌ای را رعایت  کرده  و توازن کشور‌ها را در یک منطقه را هم مد نظر قرار می دهد، یعنی اینطور نیست که در یک منطقه مثل اتحادیه اروپا که ۲۸ کشور عضو هستند، روابط خود را تنها در آمد و شد با سه کشور خلاصه کند بلکه تلاش می‌کند تا با سایر کشور‌ها این توازن برقرار باشد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه به منظور برگزاری سومین دور گفت‌وگو‌های سیاسی میان ایران و هلند عصر دیروز یکشنبه عازم لاهه شد. او در این سفر با همتای هلندی و استف بلوک وزیر امور خارجه هلند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگو‌های سیاسی، چارچوب تبادل نظر سازمان‌یافته‌ای است که معمولا هر شش ماه یک بار در پایتخت دو کشور برگزار می‌شود. آندره هاسپلز معاون سیاسی وزارت امور خارجه هلند آبان ماه سال گذشته برای برگزاری دور دوم گفت‌وگو‌های سیاسی به تهران سفر کرده بود و با معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرده بود.