مسئله‌ای به‌نام جنگ راهبردی

 بیانات شب گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان اقتصادی گذار سریع از دوره چندروزه فتنه و اغتشاش و گشودن باب جدیدی در عرصه عمومی کشور بود. در این رابطه گفتنی‌هایی هست:

1. چندی پیش، رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود، با توجه به بدخواهی دولت آمریکا نسبت به ملت ایران که حتی سابقه‌اش به پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، اشاره‌ای به این مضمون داشتند که جمهوری اسلامی نیز در بسیاری از موارد، آمریکا را به «گوشه رینگ» برده است. این معنا که در ادبیات ایشان، نسبتا جدید بود، شب گذشته هم تکرار شد: «هم دوستان و هم دشمنان بدانند ما در عرصه جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم.»

2. لازمه پیروزی در جنگ فعلی با نظام سلطه که عموما در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در حال رقم خوردن است، پیدایش انگیزه و این باور است که این جنگ‌ها، هرقدر هم سخت و طاقت‌فرسا باشند، همانند جنگ‌های سیاسی و نظامی سال‌ها و دهه‌های گذشته‌اند، با این تفاوت که ما نسبت به گذشته قوی‌تر شده‌ایم و نظام سلطه و در رأس آن آمریکا، آن هیمنه ابرقدرتی را ازدست‌داده و در نشیب قرارگرفته است، آن‌چنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند «در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به توفیق الهی در عرصه جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.»

3. اما در این جنگ اقتصادی تمام‌عیار با نظام سلطه چه باید کرد؟

اولا باید مطمئن بود که راهی جز مبارزه همه‌جانبه با ظلم و استکبار وجود ندارد، یعنی مذاکره و تسلیم و کنار آمدن با دشمن، اصلا به‌عنوان یک گزینه مطرح نیست و حتی اگر هم‌چنین گزینه‌ای وجود می‌داشت، هزینه‌اش مطمئنا از مقاومت کمتر نبود.

ثانیا نباید منتظر یک برد سریع و آسان بود. جنگ‌های نظامی که معمولا خیلی طولانی نیستند، بااین‌حال ما تجربه یک جنگ هشت‌ساله را در دهه‌های گذشته داشته‌ایم، حالا هم باید خود را برای یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار که «حالا حالاها ادامه خواهد داشت» آماده کنیم.

ثالثا یگانه راه پیروزی در این جنگ اقتصادی، «ترویج تولید داخلی» است. هر کس برای حل مشکلات کشور، چشمانش به خارج از مرزها دوخته‌شده اشتباه می‌کند. ضمن آن‌که باید متوجه بود، مسئله ما با نظام سلطه، جنگی راهبردی و نه‌فقط یک تاکتیک سیاسی یا اقتصادی است. اگرچه باید تحریم‌ها را دور زد، اما درمان اصلی مشکل اقتصاد کشور، ایجاد مصونیت در برابر تحریم‌هاست.   

 

محسن پیرهادی