استعفا؛ تنها راه حل پمپئو برای خروج از بن بست
  بامداد چهارشنبه گذشته مجله تایم در گزارش خود از تصمیم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای استعفای از سمتش پرده برداشت. تایم همچنین اعلام کرد که در هفته‌های گذشته پمپئو به سه نفر از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه از قصد خود برای استعفای خبر داده است و در همین راستا تصمیم دارد در انتخابات مجلس سنا در سال آینده میلادی نامزد شود؛ با این حال مشکلی که وزیر خارجه آمریکا در حال حاضر با آن روبرو است انجام دادن این کار بدون وارد آوردن لطمه سیاسی به خودش است.

اخبار سیاسی- سه عضو حزب جمهوری‌خواه به تایم گفته‌اند که پمپئو پیش از این قصد داشت، تا اوایل بهار سال آینده میلادی در سمتش باقی بماند، اما اتفاقات اخیر به خصوص آغاز تحقیقات استیضاح از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به او ضربات سیاسی وارد کرده و روابطش با ترامپ را مخدوش کرده، بنابراین او در حال بازنگری در برنامه قبلی خودش است.

از میان سه سیاستمدار جمهوری‌خواه که منبع تایم در این خبر بوده‌اند یکی قبلاً در دولت ترامپ سمت داشته، دیگری در حال حاضر عضو این دولت و نفر سوم از افراد فعال در تصمیم‌های سیاسی حزب است. آن‌ها گفته‌اند زمان‌بندی خروج پمپئو از دولت به این بستگی خواهد داشت که کی بتواند به راحت‌ترین شکل ممکن کار را انجام بدهد. البته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش مجله تایم را رد کرد.

پمپئو یکی از افراد وفادار به ترامپ قلمداد می‌شود، اما معلوم نیست که آیا او درباره استعفای قریب الوقوع خود با رئیس جمهور صحبت کرده است یا خیر. به دنبال افشای خبر استعفای پمپئو، مجله تایم نوشت که هیچ نشانه‌ای از اینکه او موضوع کناره گیری از وزارت خارجه را با رئیس جمهوری در میان گذاشته باشد، وجود ندارد.

استعفا؛ تنها گزینه‌ی پیشروی پمپئو برای حفظ آبروی باقی مانده‌اش/

پمپئو تابعی از سیاست تحمیلی ترامپ و لابی صهیونیستی/ پمپئو؛ منتقد سرسخت توافق هسته‌ای ایران

وزیر خارجه آمریکا یکی از چهره‌های امنیتی_سیاسی واشنگتن است. او پیشتر اداره‌کننده سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) بود و نقش مهمی در ایالات متحده ایفا نکرده است. پمپئو به لحاظ سیاسی هم نتوانسته در مسائل خارجی تغییراتی ایفا کند و تابعی از سیاست تحمیلی ترامپ و لابی صهیونیستی است. همچنین پیش از این هم نماینده حوزه انتخابیه چهارم کانزاس از حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بود که برای نخستین‌بار در ۳ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد.

ترامپ پس از برکناری رکس تیلرسون، پمپئو را در ۱۳ مارس ۲۰۱۸ به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی کرد. برخی می‌گویند که نزدیکی پمپئو به لابی صهیونیستی او را به قدرت رسانده است، چراکه او به لحاظ سیاسی از پختگی لازم برخوردار نبود و تنها مطیع ترامپ بود. به همین دلیل در حال حاضر به یک چهره منفور در سطح جامعه جهانی تبدیل شده و تنها یک مهره سوخته‌ای است که در دست ترامپ باقی مانده، در نتیجه می توان گفت استعفا تنها گزینه‌ای است که در فرا روی پمپئو قرار دارد تا بتواند باقی مانده آبروی خود را در جامعه آمریکا حفظ کند.

از زمان روی کار آمدن ترامپ تعداد زیادی از مقام‌های کابینه او اخراج یا مجبور به استعفا شده اند، با این حال پمپئو یکی از مقام‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شود به طوری که رئیس جمهور آمریکا به «مجله نیویورک» گفته است که با همه اطرافیانش به غیر از یک نفر، آن هم پمپئو درگیر بحث شده است.پمپئو که گرایش مذهبی افراطی اونجلیک و دیدگاه‌های جنگ طلبانه‌ای در جهان دارد، توانسته با اجرای مو به موی خواسته‌های ترامپ و راضی نگه داشتن او، جایگاه خود را در کشتی پرتلاطم کابینه ترامپ تثبیت کند و مانع از تکرار شدن سرنوشت «رکس تیلرسون» برای خود شود.

گفته می شود که ترامپ، جان بولتون و پمپئو تصمیم گیرندگان اصلی تحریم‌های ایران بودند، اما وزیر خارجه واشنگتن به شدت سیاست‌های ضد ایرانی را دنبال کرده و بدون توجه به اینکه ایران یک کشور قدرتمند منطقه‌ای است، سعی کرد که جامعه جهانی را علیه آن بشوراند و با خود همراه کند، اما در این راستا موفق نبوده است. او در عین حال سیاست‌های افراطی صهیونیست‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کرد. وزیر خارجه آمریکا توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای کشور ما و قدرت‌های جهانی است. او بار‌ها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرح‌های مختلفی در ضدیت با ایران به کنگره ارائه داده که یکی از این طرح‌ها، ممنوعیت خرید اورانیوم از ایران بود.

تیم ترامپ یکی پس از دیگری به دنبال استعفا /چه کسی جانشین پمپئو خواهد بود؟ 

تصمیم پمپئو در راستاى استعفا ، از اختلافاتی نشات می‌گیرد که بین کنگره آمریکا و کاخ سفید رخ داده است، چراکه  کنگره آمریکا به شدت روند استیضاح ترامپ را دنبال می‌کند و حتی این احتمال هم وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا قبل از انتخابات سال ۲۰۲۰ از سمت خود استعفا دهد و انتخابات آینده این کشور هم بدون شرکت او برگزار شود به همین دلیل پمپئو در تلاش است که قبل از استیضاح ترامپ از سمت خود استعفا دهد.

همچنین  در این راستا گفته شده است که وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در انتخابات آینده مجلس سنا شرکت کند، اما بعید به نظر می‌رسد که او از لحاظ شخصیتی و کاریزماتیک در حدی باشد که بتواند در انتخابات مجلس سنا شرکت کند و در این خصوص شانس و احتمال پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات بیشتر خواهد بود. اما تیم ترامپ به این خاطر که در آینده با کنگره آمریکا به خاطر استیضاح احتمالی ترامپ دچار چالش نشوند، از الان یکی یکی از سمت‌های خود استعفا می‌دهند.

با این تفاسیر می توان گفت که وزیر خارجه آمریکا در تلاش است که مسئولیت همه‌ی خرابکاری‌های انجام شده تنها به گردن ترامپ بیفتد و از سمت خود استعفا دهد تا بتواند در آینده هم نقشی در دستگاه حکومتی آمریکا ایفا کند. این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها بار دیگر به صحنه قدرت بازگردند به همین دلیل فشار‌ها بر مجله تایم برای انتشار چنین اخباری بسیار زیاد بوده است.

استعفا؛ تنها گزینه‌ی پیشروی پمپئو برای حفظ آبروی باقی مانده‌اش/

موضوع جانشینی پمپئو هنوز مشخص نیست، ولی به احتمال زیاد ترامپ سعی می‌کند که یکی از شخصیت‌های افراطی دیگری شبیه پمپئو را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کند، تقریبا تمام افراد تیم ترامپ در طول سه سال گذشته از سمت‌های خود استعفا داده‌اند. البته برخی کارشناسان هم بر این باورند که برایان هوک اولین گزینه جانشینی وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.

تحلیلگران بر این باورند که اگر گزارش تایم صحیح باشد شکست حزب جمهوری خواه در انتخابات آینده کاملا پررنگ خواهد بود. البته عملکرد مجله تایم در طول سال‌های گذشته بسیار خوب بوده و این مجله امکان دسترسی بالایی به اطلاعات مهم را داشته است به همین دلیل گزارش استعفای پمپئو می‌تواند بسیار دقیق باشد.

استعفا؛ تنها گزینه‌ی پیشروی پمپئو برای حفظ آبروی باقی مانده‌اش/

دست پمپئو و وکیل ترامپ بالاخره رو شد

شبکه تلویزیونی الجزیره ادعا می‌کند که نامه‌های الکترونیکی که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده، نشان می‌دهد پمپئو با رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ برای حمله و تبلیغات علیه سفیر آمریکا در اوکراین، در ماه مارس سال ۲۰۱۹ هماهنگی کرده است. پیش از این «ماری یووانویچ» سفیر پیشین آمریکا در اوکراین در جلسه شهادت خود مقابل مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که از سوی مقامات دولت ترامپ تحت فشار قرار گرفته بود تا پیام‌هایی در تمجید از رئیس‌جمهور در توییتر منتشر کند.

یووانوویچ همچنین اعلام کرد که گوردون ساندلَند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، از او خواسته بود که اگر می‌خواهد شغل خود را (به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین) حفظ کند، بهتر است از توئیتر برای نشان دادن حمایتش از ترامپ استفاده کند. تاکنون چندین تن از شاهدان در کنگره گفته اند که ساندلند، یکی از اعطاکنندگان مقادیر هنگفت از کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی ترامپ، نقشی مهم در سیاستگذاری‌های مربوط به اوکراین ایفا می‌کرد.