اظهارنظر کچوئیان درباره اعلامیه اخیر اصلاح‌طلبان
 برنامه جهان‌آرا با موضوع معمای حمایت مردم از جمهوری اسلامی، با حضور حسین کچوئیان، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه تهران و با اجرای امیرحسین ثابتی روی آنتن شبکه افق رفت.

اخبار سیاسی- کچوئیان یکی استثنائات انقلاب اسلامی ایران را نوع پیوند مردم با انقلاب و نظام دانست و گفت: درست است که در اصل، هیچ انقلابی بدون حضور مردم شکل نمی‌گیرد، امّا در همه انقلاب‌ها مردم بعد از مدتی از صحنه خارج می‌شوند. جریان بازرگان نیز می‌گفتند مردم انقلاب کرده‌اند و حالا دیگر به خانه‌هایشان برگردند.

وی با بیان اینکه یکی از درخواست‌های آمریکایی‌های از روز اول این بوده که انقلاب محدود به داخل مرزهای خود باشد، گفت: آن‌ها می‌دانند که اگر بُردارهای انقلاب به داخل برگردد، انقلاب نابود می‌شود. مثل انقلاب فرانسه، روسیه و برخی انقلاب‌های دیگر.

این استاد دانشگاه، همراهی مردم با انقلاب‌ها را در عین انجام سیاست‌های اصلاحی، امری دشورار خواند و اظهار داشت: با این وجود، شاهد این هستیم که مردم ایران همچنان در صحنه‌ هستند.

کچوئیان در ارزیابی این موضوع که وقوع فتنه های مختلف در کشور و متعاقب آن حضور مردم در دفع آن‌ها، نشانه قوت جمهوری اسلامی است یا ضعیف شدن آن، گفت: باید منحنی قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی را از جهات مختلف و در طول زمان مورد بررسی قرار دهیم.

وی، ایجاد نظم اجتماعی و نسل‌سازی را یکی از مولفه‌های قدرت و اقتدار یک نظم دانست و گفت: هر انقلابی اگر نتواند نسل تازه بسازد و آن را جایگزین نسل قبلی نکند، از حرکت می‌ایستد. با این حال، انقلاب اسلامی توانسته نسل‌های جدیدی را ایجاد کند که انقلاب را پیش ببرند، و این موضوع بسیار مهمی است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ضمن اذعان به وجود مشکلات اقتصادی و برخی نابرابری‌ها در کشور گفت: انقلاب، ظرفیت‌هایی ایجاد کرده‌ که متناسب با ایجاد جهش اقتصادی در است. تنها کافی است یک مدیریت خوب در راس این ظرفیت‌ها قرار گیرد.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، حضور چهل‌ساله مردم ایران در خیابان‌ها در حمایت از انقلاب را مورد اشاره قرار داد و پرسید: آیا می‌توانیم بگوییم مردم ایران در حالی که جز بدبختی و رنج، چیزی نمی‌بینند، اینطور به خیابان می‌آیند؟ اصلاً آیا چنین چیزی، ممکن است؟ قطعاً اینطور نیست، و باید گفت که در ناخوادآگاه مردم، یک ارزیابی مثبت نسبت به نظام وجود دارد که آن‌ها را به حمایت وا می‌دارد.

کچوئیان، حضور مردم در حمایت از انقلاب را امری بی‌نظیر در دنیا توصیف کرد و گفت: مگر می‌شود یک کشور در حالی که رو به ضعف حرکت می‌کند و در حال شکست است، مردم آن هرسال در صحنه حاضر شوند؟! این همان عاملی است که دشمنان انقلاب را کلافه کرده است.

وی، پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف ازجمله علم و فن‌آوری را مورد اشاره قرار داد و در مقایسه ایران با کشورهایی چون عربستان گفت: عربستان و امارات هرچه دارند وابسته به پول است. همه می‌دانند که این کشورها با قطع ارتباط از دنیای غرب، هیچ نیستند. دوبی، کازینویی است که غربی‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

استاد دانشگاه، ریشه اغتشاشات اخیر را فرابنزینی دانست و با بازخوانی شورش‌ها از دهه ۶۰ تا کنون گفت: از دولت دوم هاشمی رفسنجانی که ما کنترل خود بر فضای داخلی را از دست دادیم و مدیریت آن را در اختیار بیگانگان قرار دادیم، در وضعیت استثنایی قرار گرفتیم.

کچوئیان در توضیح سخن خود گفت: ما در در عصر پسا استعمار هستیم که استعمار در ظاهر وجود ندارد، اما همچنان قدرت‌های بزرگ در کشورها مداخله می‌کنند.

وی به باز شدن پای ماهواره و اینترنت به کشور در دولت هاشمی اشاره کرد و با انتقاد از اینکه مدیریت این فضاها در اختیار غربی‌ها قرار گرفت، گفت: این دغدغه که مدیریت این تکنولوژی‌ها و امکانات در داخل کشور باشد، فقط مربوط با ایران نیست؛ فرانسه و کشورهای اروپایی هم چنین دغدغه‌ای دارند.

کچوئیان ادامه داد: به دلیل ضعف ما در تجهیزات و نیز تعمدی که برخی‌ها به خاطر پیشبرد منافع جناحی خود داشتند، مدیریت تکنولوژی‌های نوین در اختیار غرب قرار گرفت. این در حالی است که خود آمریکایی‌ها، اجازه نمی‌دهند هیچ مسیری از خارج به‌سمت آن‌ها ایجاد شود. هیچ کشوری مثل ما کل جامعه را دو دستی در اختیار دشمن قرار نداده است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انتخابات‌های ما همگی تحت کنترل غرب بوده و  هیچ کدام از انتخاب‌ها، انتخاب مردم نبوده، اظهار داشت: مگر آمریکایی‌ها حرف از دخالت روسیه در انتخابات‌شان نمی‌زنند؟! چگونه است که آن‌ها از دخالت بیگانه در انتخابات‌شان  می‌ترسند اما ما نترسیم؟

کچوئیان در همین زمینه با انتقاد از برخی محتواهای تولیدشده در فضای مجازی گفت: فیلمی که دعوت به آنارشیسم می‌کند را در فضای مجازی ترویج می‌کنند و همه می‌گویند عالی است.

وی عقبه داخلی غربی‌ها در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعلامیه ۷۷ نفر را ببینید؛ اگر پمپئو می‌خواست حرفی بزند، آیا چیزی غیر از محتوای این اعلامیه می‌گفت؟! این حد از آزادی در یک کشور در شرایطی که انگیزه براندازی آن کشور وجود دارد، عجیب است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: بسیاری از افرادی که در داخل، اهداف دشمن را پیش می‌برند در مطبوعات و رسانه‌های وابسته به دولت بوده و هستند.

کچوئیان نقش بی‌نظیر مردم ایران در انقلاب را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای مردم ایران،  انقلاب همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه مردم به حضور در خیابان عادت کرده‌اند، گفت: چرا در کشورهای دیگر مردم چنین عادت نمی‌کنند؟

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره یکی دیگر از ویژگی‌های استثنایی انقلاب اسلامی گفت: در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید که حکومت‌ها با مردم شورش‌ها را سرکوب کنند. در ایران، نفس حضور مردم، بسیاری از اتفاقات را می‌خواباند.

کچوئیان به یاس و سرخوردگی جریان معارض جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل این سرخوردگی این است که آن‌ها بدیلی برای جمهوری اسلامی ندارند. بدیل دشمنان برای جمهوری اسلامی، افرادی چون حسینی و مسیح علی‌نژاد هستند که دارای رفتار معقول نیستند و هیچ تصوری از ایجاد انقلاب ندارد و با اقداماتی چون ری‌استارت می‌خواهند انقلاب کنند. این نهایت عجز دشمن است.

وی ادامه داد: بدیل دشمن برای جمهوری اسلامی، ربع پهلوی است که خود، اسباب خنده است و برای ادامه زندگی دست در جیب مادرش می‌کند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری آمریکا بر روی اراذل و اوباش گفت: اوباش در همه حرکت‌های اجتماعی حضور دارند، اما میدان‌دار انقلاب‌ها نیستند. اینکه آمریکا بر روی خشونت و غارت سرمایه‌گذاری می‌کند یعنی آنها از اینکه یک اقدام درست و حسابی در جمهوری اسلامی انجام دهند مایوس هستند و فقط به‌دنبال هرج و مرج و گسیختگی هستند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: این نکته بسیار مهمی است که کشوری مثل آمریکا که به راحتی قدرت‌ها سرنگون می‌کند درباره جمهوری اسلامی، به ایجاد هرج و مرج، روی آورده است.