فرانسه ایران را  تهدید کرد

«ژان-ایو لو دریان»، وزیر خارجه فرانسه ، ایران را به آغاز سازوکار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی (به بهانه آنچه کشورهای غربی نقض توافق هسته‌ای می‌خوانند) تهدید کرد.

اخبار سیاسی- لو دریان همچنین گفته در تلاش است واشنگتن را به کاهش فشار‌ها علیه ایران متقاعد کند.

وزیر خارجه فرانسه در حالی ایران را به کلید زدن مکانیسم ماشه تهدید می‌کند که کشورهای اروپایی تاکنون به وعده‌های خود در قبال توافق هسته‌ای چهار سال پیش میان ایران و قدرت‌های جهانی عمل نکرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت. هدف از این کارزار به صفر رساندن سطح صادرات ایران و وادار کردن این کشور به موافقت با برگزاری مذاکرات جدید برای رسیدن به «توافقی بهتر» (از نظر آمریکا) بود. 

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه سال گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آن‌ها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد. ایران تاکنون در چهار مرحله برخی تعهدات برجامی خود را کاهش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش فصلی جدید خود ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو را تایید کرد.