۷ میلیون خانوار مشمول بسته حمایتی نشده‌اند

 حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی و زهرا کاویانی کارشناس مسائل اقتصادی و عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امشب ششم آذر ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی شاخص‌های یارانه معیشتی دولت پرداختند.

میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اشاره به اینکه بنا بود از محل افزایش قیمت بنزین به ۶۰ میلیون ایرانی بسته حمایتی تعلق بگیرد گفت: سازمان برنامه و بودجه مبالغ این بسته‌ها را مشخص کرده است به طوری که تا دوم آذرماه برای ۱۷ میلیون و ۷۲۰ هزار خانوار که حدود ۵۹ میلیون نفر می‌شود مبالغ واریز شده است.

اخبار سیاسی- او با اشاره به اینکه برای رسیدگی به درخواست متقاضیان اصلا نیاز به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌توانند به صورت غیر حضوری درخواست خود را ثبت کنند افزود: سرپرست خانوار هایی که درخواست رسیدگی مجدد به وضعیتشان را داشتند می‌توانستند با استفاده از شماره تلفن همراهی که به نام خودشان باشد کد ملی خود را ثبت کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه ده روز مردم مهلت داشتند تا درخواست خودشان را اعلام کنند ادامه داد: حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست تاکنون ثبت شده است که قریب به ۱۰ تا ۱۱ درصد آن‌ها سرپرست خانوار نبوده اند و یا تلفن همراه آنهامتعلق به خودشان نبوده است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اشاره به اینکه حدود ۷ میلیون خانوار مشمول بسته حمایتی نشده اند گفت: ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر درخواستشان تاکنون ثبت شده است که ۱۰ الی ۱۱ درصد وارد سیکل بررسی نخواهند شد لذا تا انتهای هفته پیامک‌ها به افراد ارسال می‌شود.

میرزایی با اشاره به اینکه تنها سرپرست‌های خانوار‌ها مجاز به ثبت درخواست هستند گفت: برای افرادی که به آن‌ها کدرهگیری ارسال شده تاریخی را اعلام می‌کنیم که باید به سامانه حمایت مراجعه کنند و کد ملی، کد رهگیری و کد امنیتی خود را وارد کنند و بعد از پذیرش شاخص‌هایی که مورد نظر است می‌توانند درخواست خود را در قالب دویست کلمه ثبت کنند تا وارد سیکل رسیدگی شوند.

 

او با اشاره به اینکه حدود ۶۰ هزار درخواست در سامانه ثبت شده است ادامه داد: افرادی که کد رهگیری دریافت کرده اند وارد سامانه شده اند برخی از افراد اساساً یا انصراف داده بودند و یا به طور کلی در لیست یارانه‌بگیران نبوده اند برای این افراد پیامک ارسال کرده‌ایم که از اول دی ماه باید به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه کنند و خانواده خود را ثبت و در مرحله بعد به بانک مراجعه کنند و از متصدی بانک درخواست داشته باشند تا حساب آن‌ها را در سامانه هدفمندی ثبت کند و در نهایت وارد سیکل رسیدگی می‌شوند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اشاره به اینکه پیامک‌ها در حال ارسال است گفت:تا آخر هفته پیامک‌ها تمام می‌شود کل فرآیند بررسی ۳۰ روزه است و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند لذا قرار نیست حقی از کسی ضایع شود.

میرزایی با بیان اینکه در گام اول ما یک متغیر محدود کننده داریم و آن این مسئله است که ۶۰ میلیون ایرانی فقط باید مشمول طرح باشند گفت: ۲۵ میلیون نفر خود به خود ریزش می‌کنند، ما براساس شاخص‌های دارایی، درآمد و هزینه وضعیت خانوار‌ها را بررسی می‌کنیم، قرار نیست ما حساب‌های درخواست کنندگان را بررسی کنیم، ما نمی‌توانیم دوربین جلوی همه افراد بگیریم و همه افراد را به آزمایش بفرستیم تا اوضاع آن‌ها را بررسی کنیم، یک سری شاخص در پایگاه‌های مختلف ثبت شده است و مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف می‌توانیم برآورد از وضعیت آن‌ها داشته باشیم، در نظام‌های حمایتی دنیا ۴ الی ۵ درصد انحراف طبیعی وجود دارد و ما هم آن را می‌پذیریم.

او با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان از هر ۱۰ نفر ۸ و ۲ دهم مشمول طرح هستند اظهار کرد: در شهر تهران از هر ده نفر ۳ نفر مشمول شده اند، ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۶۲۷ خانوار خودروی آن‌ها ثبت نشده است و این عده از مجموع کسانی هستند که سبد حمایتی را دریافت کرده اند، ۷ میلیون و ۵۸۵ هزار خانوار مجموع ارزش خودرو‌های آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیون بوده است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با بیان اینکه در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان سیصد و بیست هزار نفر را شناسایی کرده‌ایم که کارگر ساختمانی نبودند بلکه طلا فروش بودند و نمایشگاه ماشین داشتند گفت: این عده را حذف کردیم، همچنین ۴۰ هزار فوتی را شناسایی کرده ایم، اطلاعات اولیه که در اختیار ما قرار گرفته اطلاعات حدود ۷۸ میلیون یارانه بگیر است.

او با اشاره به اینکه ۹ میلیون نفر مشمول این طرح نشده است گفت: ایرانیان خارج از کشور، کسانی که وسع مالی بالایی داشتند، پزشکان، صرافی‌ها و مشاغل خاص از دریافت این سبد حمایتی حذف شده اند.

میرزایی با اشاره به اینکه ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر داریم، اما ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح شده اند افزود:بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون نفر حذف می‌شود، کسانی که درخواست این طرح را دارند باید به ما کمک کنند تا اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی را داشته باشیم، نظام اطلاعاتی کشور رو به رشد است لذا ما وسع اولیه افراد را مورد سنجش قرار می‌دهیم.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما بانک اطلاعاتی درآمدی و هزینه‌ای نداریم گفت: متاسفانه این بانک اطلاعاتی در کشور ایجاد نشده است لذا باید اذعان داشت که چه کسی این همه ملک را در ایران شناسایی کرده که خانه‌های افراد در کجا است، ۶ سال است که می‌گویم سه دهک پردرآمد جامعه باید حذف شوند، اگر بانک اطلاعاتی در مورد درآمد داریم چرا هرسال خواهش می‌کنیم که حذف سه دهک پردرآمد انجام شود.

او با اشاره به اینکه حرف‌ها نباید متناقض باشد امروز از بانک‌ها استعلام صورت می‌گیرد افزود: در این خصوص باید از قبل اطلاع رسانی صورت می‌گرفت و مردم در سامانه مورد نظر ثبت نام می‌کرد ند و در نهایت راستی آزمایی می‌شد، ۶۶ درصد قرار است یارانه و کمک معیشتی دریافت کنند، اما ۲۸ درصد جامعه بلاتکلیف می‌مانند، جامعه را نباید با چالش مواجه کنیم.

او ادامه داد: اگر خانه‌ای به لطف گرانی‌های متوالی از ۳۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد رسیده تکلیف چیست؟ آیا باید صاحب این خانه به قصد یارانه گیر شدن خانه اش را بفروشد؟ لذا دارایی نباید ملاک باشد، زیرا ممکن است شخصی ۳ میلیون یا کمتر حقوق و در آمد داشته باشد، اما به یمن گرانی‌ها خانه ۳۰۰ میلیونی اش به یک میلیارد ارتقاء یافته باشد، نباید این فرد را از لیست یارانه بگیری حذف کرد.

مصری گفت: شخصی را سراغ دارم که کارمند بازنشسته است و ماهانه ۵ میلیون تومان از محل بازنشستگی دریافت می‌کند و نمایشگاه خودرویی هم دارد که حدودا ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد و یارانه هم می‌گیرد از سوی دیگر برادر همین فرد بازنشسته نیست و ماهانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در آمد دارد ۲ بچه دانشگاه آزادی دارد، اما یارانه نمی‌گیرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به کارمندان حق الزحمه صدا و سیما که کمتر از یک میلیون تومان در آمد ماهانه دارند افزود: هیچکدام این کارمندان در هیچ سامانه‌ای ثبت اطلاعات نشده اند پس متغیر‌هایی که سخنگوی ستاد مشمولان حمایت معیشتی می‌گوید درست نیست.

او با اشاره به اینکه تکلیف دستفروشان سطح شهر یا جستجوگران زبال‌های شهری دراین سامانه مشخص نیست خاطرنشان کرد: رانندگان و کارگران روزمزدی که بیمه نیستند، کارگاه‌های غیر بیمه، کارمندان شرکت‌هایی که ماهانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند و بیمه نیستند و جرأت شکایت هم ندارند و در این طرح هم دیده نشده اند.

کاویانی کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در این گونه گزینش‌ها مهم این است که خط کشی‌ها بر اساس ویژگی‌های فردی خانوار باشد نه دارایی‌ها و درآمد‌های افراد، زیرا وضعیت در آمدی دهک‌های ۶ - ۷ و ۸ چندان تفاوتی ندارد و فاصله‌ها بسیار نزدیک است و این وضعیت دهک ۶ که قرار است یارانه نگیرد با وضعیت دهک ۷ که قرار است یارانه بگیرد چندان تفاوت ندارد.

او ادامه داد: آنچه در کشور ما به عنوان تفاوت در آمدی مطرح می‌شود میان ۲ صدک بالا و ۲ صدک پایین جامعه قابل رویت است.