آیت‌الله مدرس(ره)؛ نماینده ای شجاع و مجاهدی نستوه
 شهید آیت الله سیدحسن مدرس(ره) به مدت 17 سال در جایگاه نمایندگی مجلس به کشور خدمت کرد و علیرغم تنها بودن به لحاظ اعتقادی و عملکرد در مجلس شورای ملی هیچگاه از مسیری که انتخاب کرده بود پشیمان نشد و همواره با شجاعت و جسارتی که داشت تلاش کرد تا حقوق ملت ایران را به آنها برگرداند و در نهایت در همین راه نیز جان خویش را فدا کرد که دهم آذر نیز همزمان با سالروز شهادت این مجاهد انقلابی به عنوان روز مجلس نامگذاری شد.

اخبار سیاسی- آیت الله مدرس(ره) معتقد بود مجلس عصاره ملت است چرا که نمایندگان آن از سوی مردم انتخاب شده و در نهایت به امر قانونگذاری می پردازند همچنین وی بر این باور بود که هیچ مصوبه ای بدون اعمال نظر از سوی مجلس قانونی نخواهد بود.

امام خمینی(ره) نیز عنایت ویژه ای به شخصیت شهید مدرس داشت و می فرمود: مدرس به عنوان یک روحانی همواره کرباس به تن می کرد و در ساده ترین وضعیت مقابل قدرت رضاخان می ایستاد چرا که برای خدا کار می کرد و از هیچ کس نمی ترسید.

 
شهید مدرس

انقلاب مشروطه باعث شد ملت ایران بتوانند در سرنوشت خود شریک باشند و بدین ترتیب مجلس شورای ملی تأسیس شد. بر این اساس کشور دارای قانون اساسی و مجلس شد تا حقوق ملت ایران حفظ شود. مدرس(ره) نیز از سال 1289 وارد مجلس شد و تا 1307 که رضاخان نتوانست اقدامات وی را تحمل کند و او را به شهادت رساند، به مردم خدمت کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با تغییرات زیاد در شرایط سیاسی و اجتماعی و با دگرگونی نظام ارزشی جامعه، نهادهای کشور نیز به سمت تغییر در راستای نظام جمهوری اسلامی پیش رفت و بر همین اساس مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد و با فرمان امام خمینی(ره) در تاریخ 7 خرداد سال 59 با رأی ملت ایران آغاز به کار کرد.

طبق قانون اساسی، وظیفه مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است و به معنای دیگر در رأس امور بودن این نهاد باعث شده مجلس سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را رقم بزند.

امام خمینی(ره) همواره از مجلس به عنوان نهادی با جایگاهی حساس یاد می کردند و آن را حاصل خون جمعیتی می دانستند که به اسلام وفادار بودند از این رو خطاب به نمایندگان مجلس بیان می داشتند که نمایندگان مجلس به یک رأی خود می توانند خدمت ارزشمندی به خدا کنند و خطر بزرگی را از کشور رفع کنند و یا بالعکس.