آغاز نشست ویژه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 نشست ویژه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید انتصاب «رافائل گروسی» به عنوان مدیرکل جدید آژانس، لحظاتی پیش در وین مقر آژانس آغاز شد. 

اخبار سیاسی- در ابتدای این نشست، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از سوی گروه خاورمیانه و‌ جنوب آسیا به عنوان معاون رئیس کنفرانس ویژه انتخاب شد.

گروسی ۵۸ ساله متولد بوینوس‌آیرس و فارغ‌ التحصیل دکترای تاریخ و سیاست بین‌الملل از دانشگاه ژنو، قرار است ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۲۰) بر کرسی مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه زند. او از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان دستیار مدیرکل آژانس اتمی در حوزه سیاستگذاری فعالیت کرده است.

وی همچنین از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ ریاست کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در لاهه را برعهده داشته و به حوزه‌های مسائل امنیتی، خلع سلاح و عدم اشاعه اشراف دارد. 

گروسی روز سه‌شنبه هفتم آبان بعد از انتخاب به این سمت در جمع خبرنگاران درباره رویکردش در قبال ایران گفت: «من کارم را انجام خواهم داد و فکر می‌کنم شغلم ایجاب می‌کند وظایفم را به‌گونه‌ای ایفا کنم که مستقل، منصفانه و بی‌طرف باشد.فکر می‌کنم چیزی که مهم است این است که به کشورهای عضو [آژانس] و جامعه بین‌الملل این ضمانت را بدهم که کاملاً مستقل و در برابر فشار نفوذناپذیر هستم.» (اینجا بخوانید)

خبرگزاری «ان‌اچ‌کی» ژاپن (+) روز شنبه نهم آذر ماه به نقل از «رافائل گروسی» مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است که وی قصد دارد در قبال برنامه هسته‌ای ایران «موضعی محکم» اتخاذ کند.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، پیش از این درباره انتخاب گروسی گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حرفه‌ای‌گری، استقلال و بی‌طرفی آژانس تاکید کرده و انتظار دارد که این رویکرد باید در هر شرایطی توسط آژانس و مقامات آن حفظ شود و کشورهای عضو نیز از اعمال فشار به آژانس جدا خودداری کنند. (بیشتر بخوانید)

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با تبریک به مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، عنوان کرده بود: امیدواریم گروسی با بی‌طرفی و حرفه‌ای گری‌ به وظایف خطیر خود عمل کند.

گروسی سکان دیده‌بان هسته‌ای را پس از «استرلینگ کول» از آمریکا (۱۹۵۷ - ۱۹۶۱)، سیگوارد اکلاند از سوئد(۱۹۶۱-۱۹۸۱)، «هانس بلیکس» از سوئد (۱۹۸۱-۱۹۹۷)، «محمد البرادعی» از مصر (۱۹۹۷ -۲۰۰۹)، «یوکیا آمانو» از ژاپن (۲۰۰۹ -۲۰۱۹)  برعهده می‌گیرد.