برجام یک توافق برد برد بین المللی بود

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پنل اختصاصی «اقدامات قدرت‌های کلیدی در خاورمیانه و تاثیر آن‌ها بر امنیت بین المللی» در توکیو گفت: برجام تنها یک توافق بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک توافق بین المللی است.

اخبار سیاسی- اولین همایش گفت‌وگوی جهانی توکیو به مناسبت شصتمین سال تاسیس موسسه امور بین‌الملل ژاپن و با حضور شخصیت‌های سیاسی و علمی و روسای مراکز مطالعاتی کشور‌های مختلف در حال برگزاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از دو روز رایزنی و مشاوره با مقامات چین در مورد برجام، به منظور شرکت در بیست و هشتمین نشست کمیته مشورتی سیاسی معاونین وزرای خارجه ایران و ژاپن و شرکت در اولین همایش گفت‌وگوی جهانی بامداد امروز دوشنبه وارد توکیو شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد : معتقدیم که برجام به عنوان یک تجربه بین المللی نسخه موفقی برای حل سایر مشکلات منطقه‌ای و جهانی است.

عراقچی ادامه داد منطقه خاورمیانه بیش از هر زمانی به صلح نیاز دارد و کشور‌های منطقه باید خودشان بتوانند امنیت منطقه را تامین کنند.

او با اشاره به بحران‌های منطقه مانند داعش، جنگ در سوریه، یمن و نا ارامی‌ها در عراق و لبنان گفت: این بحران‌ها متاثر از دخالت بیگانگان از جمله آمریکا و عربستان سعودی در منطقه است.

مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشوربرای مبارزه با داعش و تروریسم حضور داشتیم داعش نه تنها در سوریه بلکه حتی در ایران نیز با حمله به پارلمان مرتکب جنایت شده است.

عراقچی اظهار کرد: ایران در ۴۰ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا بوده است با این حال یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور‌های خاورمیانه و منطقه است و به عنوان یک کشور بزرگ منطقه تاثیرگذاری زیادی در خاورمیانه و منطقه دارد.

او با بیان اینکه مردم ایران زیر شدیدترین تحریم‌ها و فشار‌های آمریکا زندگی می‌کنند، گفت: اقتصاد ایران تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

معاون سیاسی وزیرخارجه جمهوری اسلامی گفت: مردم ما از تحریم‌های امریکا ناراضی هستند، ولی با این حال این تحریم‌ها تاثیرگذار نبوده است و در اراده مردم خللی وارد نکرده است.

عراقچی فشار‌ها و تحریم‌های امریکا علیه ایران را دارای قدمتی به طول انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت امریکا بعد از تغییر رژیم ستمشاهی در ایران بیشترین فشار‌ها را به تهران وارد کرد، زیرا از انقلاب اسلامی ایران ناراحت بود.