اجرای مکانیسم ماشه کامل شدن بدعهدی‌های اروپا در برجام

 علیرضا کوشکی کارشناس سیاست خارجی درباره اظهار نظر اخیر لودریان وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر تهدید ایران و  امکان بهره گیری  اروپا از مکانیسم حل و فصل اختلافات برجام ( مکانیسم ماشه )  اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که قبل از نهایی شدن توافق برجام مورد نظر منتقدین ایرانی بود و بار‌ها تذکر داده شد، ولی تیم مذاکره کننده به آن توجهی نکردند موضوع «مکانیسم ماشه» بود.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: براساس برجام ایران در صورتی که طرف‌های برجامی به تعهدات خود عمل نکنند، می‌تواند تعهدات خود را در این توافقنامه کاهش دهد.

کوشکی تصریح کرد: در صورتی که به گمان یکی ازطرف های اروپایی،کشورمان به تعهدات خود عمل نکند،آنها قادر به استفاده از مکانیسم ماشه بوده و همچنین می توانند در طول ۴۵ روز تمام شش قطعنامه شورای امنیت در قبال ایران را که فریز یا به عبارتی ثابت و بدون پیشرفت نگه داشته و به طور کامل لغو نشده بودند را فعال کنند.

او خاطر نشان کرد: در اینجا چند نکته مورد نظر است که به آن می‌پردازم. اول اینکه متاسفانه اطلاعات غلطی درباره چگونگی مکانیسم ماشه  ارائه و اعلام شد که شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران لغو شده است، در حالی که اینگونه نبود و بر اساس مکانیسم ماشه تمامی آن‌ها قابل برگشت و فعال شدن است.

  کوشکی گفت: می‌توان این مورد را یکی از نواقص جدی برجام دانست که کشور‌های اروپایی می‌توانند به استناد آن به ایران فشار بیاورند البته درباره اظهار نظر فرانسه  در مورد بازگشت تحریم ها باید گفت که سازوکار مکانیسم ماشه هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است، زیرا این سازوکار باید در شورای امنیت عملیاتی شود و فعلا روسیه با فعال شدن این سازوکار مخالفت کرده است، اما قطعا کشورمان چالش هایی را در این باره با طرف های برجامی خواهد داشت.

 ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه پیش تر با اشاره به احتمال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران گفته بود: ایران هر دو ماه یکبار یک شکاف جدید ایجاد می‌کند و اوضاع به جایی رسیده است که من به صراحت می‌توانم بگویم که ما به فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحریم‌های اقتصادی فکر می‌کنیم.

مکانیسم ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام که در توافق هسته‌ای گنجانده شده است تاکید دارد اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بازگردانده می‌شوند.

همچنین  نشست آتی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در وین برگزار خواهد شد و این نشست به سرپرستی هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان گروه E۳+۲ (انگلیس، فرانسه، آلمان به‌علاوه روسیه و چین) به همراه ایران برگزار می‌شود.