اتهام‌زنی تند رئیس اسبق پارلمان عراق به ایران

 «اسامة النجیفی» رئیس اسبق پارلمان عراق، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با رسانه‌های سعودی ، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد و گفت که کار ایران در عراق دیگر تمام شده است.

اخبار سیاسی- النجیفی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رئیس پارلمان عراق و اخیرا در دوره نخست‌وزیری حیدر العبادی نیز معاون دوم او بود. اثیل النجیفی استاندار وقت نینوی که به خارج از عراق رفته و متهم به همکاری با داعش در سقوط شهر موصل است، برادر اوست.

النجیفی در گفت‌وگو با شبکه‌های سعودی «العربیه» و «الحدث»، مواضع سیاسی چند سال اخیر عربستان علیه ایران را تکرار کرد و گفت: ایران در امور عراق دخالت می‌کند و اجازه نمی‌دهد جایگاهش در این کشور، تضعیف شود. تهران بسادگی عراق را تسلیم نخواهد کرد و به دنبال ایجاد امپراطوری در منطقه است و این چیزی است که در عراق، لبنان و یمن شکست می‌خورد.

النجیفی ایران را به تسلط بر عراق نیز متهم کرد و از همان چیزی سخن گفت که آمریکا پس از خروج از برجام خواستار آن شده است. النجیفی گفت: نفوذ ایران در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد یافت... ملت عراق، مخالف سیطره ایران بر این کشور و دخالت در امور داخلی‌شان... است». 

بعد از آنکه در انتخابات سال گذشته (اردیبهشت ۱۳۹۷) احزاب سنی با عدم موفقیت مواجه شدند، این شخصیت سیاسی سنی عراق، از انتخابات زودهنگام سخن گفت و اظهار داشت: ما برای تصحیح روند سیاسی کنونی در عراق، انتخابات زودهنگام برگزار خواهیم کرد و نظارت سازمان ملل بر این انتخابات، ضروری است... احزاب سیاسی در عراق، به قدرت چسبیده‌اند و بسادگی از آن دل نمی‌کنند اما فشار مردم معترض حاضر در خیابان‌ها، آنها را مجبور خواهد کرد که به مطالبات آنها تن بدهند.

وی در ادامه از تظاهرات‌کنندگان خواست تا در تدوین قانون جدید انتخابات و کمیساریای عالی انتخابات مشارکت کنند حال آنکه طبق قانون اساسی، این کار وظیفه احزاب سیاسی حاضر در پارلمان است.

النجیفی گفت: در صورت پافشاری گروه‌های سیاسی بر عدم تغییر در کشور، عراق به ناکجاآباد می‌رود. تظاهرات‌ها از بستر رنج و دخالت خارجی خارج شده و این ساده است.

رئیس اسبق پارلمان عراق در ادامه «عادل عبدالمهدی» را هم متهم کرد و گفت که وی در کشته شدن تظاهرات‌کنندگان نقش داشته و کشور به دست کسانی دیگر اداره می‌شود. وی شخصیتی بدون اراده و قدرت در اداره مستقیم امور کشور بود و به همین دلیل قدرت را به بازیگرانی غیردولتی محول کرده بود.

اعتراضات در عراق از دو ماه پیش آغاز شده و هر چند نخست‌وزیر اخیرا استعفای خود را تقدیم پارلمان کرده اما اعتراضات خیابانی که تاکنون سبب جان باختن دهها نفر و وارد آمدن خسارت هنگفت به دولت شده است، ادامه دارد.