«پشت پرده سلبریتی‌هایی که بیانیه می‌دهند» به روایت وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی

 سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه جهان آرا با اشاره به بیانیه اخیر جمعی از هنرمندان گفت: عنوان این بیانیه، بیانیه تعدادی از هنرمندان است در حالیکه ما هنرمندان متعهدی داریم که در مقاطع اصلی همراه انقلاب بودند و امروز هم با آلام و دردهای مردم همراه هستند و خیلی از آنها هم درآمد چندانی ندارند.

اخبار سیاسی- وی افزود: ما جماعتی داریم که در کنار کار هنری شان، موضع گیری سیاسی و حرکت های تند و افراطی هم داشتند.  وقتی خود من در سال ۸۸ کار در وزارت ارشاد را شروع کردم و آن حوادث و فتنه اتفاق افتاد، اینها نه تنها با وزارت فرهنگ بلکه با کل نظام و دولت مسئله داشتند و رفتارهای تند سیاسی انجام می دادند.

حسینی تصریح کرد: همان افرادی که در سال ۸۸ آن مواضع را داشتند، سعی شد جذب شوند و با آنها برخورد نشود. بنای نظام اسلامی بر رافت و اغماض نسبت به اقشار مختلف جامعه است. بعضی وقتها افرادی باید محکوم شوند. مثل اینکه فردی در پوشش خبرنگار جاسوسی انجام دهد. مثلا یک خانم کارگردانی که افکار فمینیستی دارد در سال 88 به ما مراجعه کرد که ممنوع الخروج شده است. به او گفتم خودت ببین چه مواضعی داشته ای و چه حرف‌هایی زده ای با رسانه های بیگانه ارتباط گرفتی خوب انتظار داری اینجا برایت فرش قرمز پهن کنند؟ بعد می‌گفت که ما احساسی شدیم و تحت تاثیر قرار گرفتیم. خب اگر احساسی هستید چرا موضع گیری می کنید؟ من به او گفتم شما آن موقع احساسی بودی الان که نیستی حالا بیا و ابراز ندامت کن. در همین مورد اخیر شما خیلی زود و بدون اطلاع آمدید و بیانیه تندی دادید که ضد انقلاب از آن بهره برداری کرد. اینها دفعه اولی نیست که این کارها را انجام می دهند؛ در سال ۸۸ هم چنین کارهایی انجام دادند و برخی از اینها محکوم امنیتی شدند حتی زندان برای آنها تعیین شد.

حسینی ادامه داد: سال 88 در داخل کشوری فیلمی بر اساس همان حرفی که می گفتند به زندانیان تجاوز شده است در حال ساخت بود که با آنها برخورد شده است باز همان آقا هرسال فیلم برای جشنواره های خارجی می فرستد و مورد تقدیر قرار گرفته است. نام او جعفر پناهی است. وی محکومی بوده است که با رافت با او برخورد شده است اما باز هم می گوید هیچ روزنی برای شنیدن صدای مردم باز نگذاشتند.یا فردی که اخیرا وی را مورد عفو قرار دادند، حالا جوری صحبت می کند که یک دیکتاتوری بر کشور حاکم است و جایی برای اعتراض نیست.

وی تصریح کرد: در اینکه ضعفهایی وجود داشته که منجر به این حوادث شده حرفی نیست ما هم خودمان از منتقدین هستیم اما ما باید مدعی این آقایان و خانم هایی باشیم که اسامی آنها پای این بیانیه است. اینها کسانی بودند که هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ از این دولت حمایت کردند و باعث روی کار آمدن چنین دولت، نمایندگان و شورای شهری شدند. اینها باید جواب بدهند نه اینکه آدرس غلط بدهند ‌و دم از ناکارآمدی بزنند. در این قضیه اگر ناکار آمدی هست قوه مجریه باید جواب بدهد همان قوه مجریه ای که شما حامی آن بودید. نه اینکه شما کل نظام را زیر سوال ببرید.

وی عنوان کرد: در این بیانیه گفته شده که افرادی به بیگانگان منتسب شده اند؛ خوب این افراد دستگیر شده اند و برخی از آنها در مناطق مرزی آموزش دیده بودند و اسلحه داشتند و اینها اعتراف هم کردند. ضمن اینکه خود سلطنت طلب ها و ضد انقلاب و پمپئو هم از اینها حمایت کردند ‌و رسانه های آنها برای حمایت از این افراد ساعت برنامه هایشان را افزایش دادند.

حسینی تصریح کرد: اینکه بگوییم اینها هیچ ارتباطی با خارج نداشتند اینطور نبوده است. آقا هم که صحبت کردند حساب افراد عادی را از اغتشاشگر جدا کردند. ما نفی نمی کنیم که برخی از اینها مردم بودند. در جاهایی افراد بیکار هم بوده اند؛ منشا بیکاری هم بی کفایتی مسئولان بوده است. برخی نمایندگان هم به اینکه بی خبر بودند اعتراض کردند حتی مراجع هم صحبت کردند و به اینکه زمینه سازی نشده است ایراد گرفتند.

وی در پاسخ به بخشی از بیانیه برخی هنرمندان مبنی بر اینکه  فعالیت احزاب با محدودیت هایی مواجه است گفت: این همه حزب و‌ تشکل سیاسی در ایران کار می کنند فقط احزاب و تشکل های تروریستی هستند که اجازه فعالیت ندارند. این یک بیانیه ساختار شکنانه و پر ابهام و سیاهنمایی است.

حسینی خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ ما سه دهه دست کسانی بوده است که اهل تسامح بوده اند و اعتقادی نداشته اند که ما باید فرهنگ اصیل ایرانی را ترویج کنیم. وقتی رییس جمهور می گوید ما هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم و نباید فیلترینگ باشد وقتی این چنین نگاهی باشد یعنی اینکه برای ما فرقی نمی کند و در این راستا البته از این افراد حمایت می شود و گلوگاه ها در اختیار این افراد است بعد هم همیشه طلبکار هستند. یکی از این افراد تهیه کننده خانه پدری است وقتی من این فیلم را دیدم یک هفته اعصابم به هم ریخت؛ خوب حالا این فیلم را ببریم در جشنواره های خارجی تا بگویند که اینها که می گوییم تروریست هستند این هم فیلمی که خودشان ساختند.

وزیر ارشاد دولت دهم با بیان اینکه ما آن موقع هم در جایی که لازم بود با قاطعیت وارد می شدیم و برای ما قانون ملاک بود خاطر نشان کرد: یک کارگردانی که امروز کارگردان انقلابی است آن وقت یک فیلمی در مورد سال ۸۸ ساخت که انتهای فیلم طبق فیلمنامه نبود و ما هم اکران عمومی به آن فیلم ندادیم. ما سعی می کردیم در عین حال که فضا را برای حضور افراد فراهم  می کنیم به افراد تذکر هم  بدهیم.در آن زمان برخی اقدامات از سوی سایر دستگاه های فرهنگی انجام می شد مثلا میراث فرهنگی کارهایی را کرده بود که ما هم اطلاع نداشتیم. البته برخی دانه درشت ها هم به خاطر اینکه ما به بقیه هم میدان می دادیم ناراحت می شدند.

حسینی خطاب به سلبریتی های بیانیه دهنده علیه نظام گفت: اگر شما برای مردم ناراحت هستید آیا در مورد همه مسائل هم همین گونه هستید؟ در مورد مدافعان حرم و فرزندان این ملت که شهید می شدند چرا ورود پیدا نمی کردید. در برخی جاها با اشاره خارج کشور وارد می شوید و اقداماتی را انجام می دهید. باید از مردمی که در تهران و تبریز و جاهای دیگر علیه اغتشاشگران به میدان آمدند هم سخن بگویید.

وی ادامه داد: چرا سایر هنرمندان که خلاف شما حرف می زنند را محکوم می کنید. یک هنرمندی اسمش کنار شما نیست و نمی خواهد با شما باشد بعد شدیدا به او هجمه می کنید؛ شما مگر نمی‌گویید طرفدار آزادی هستید؟ اینها سازماندهی شده به یک فرد هجمه می کنند که چرا علیه آنان است. در سال ۸۸ فیلم قلاده های طلا ساخته شد. بازیگران آن فیلم را بایکوت کردند و دیگر به آنها کار نمی دادند که این عین دیکتاتوری است.

حسینی تصریح کرد: مسئولان فعلی در مقابل این  بیانیه چه موضعی دارند. آیا وزارت فرهنگ و مسئولان سینمایی آن را تایید می کنند؟ برخی وقت ها سکوت به معنای تایید است. بعد هم معافیت مالیاتی را برگرداندند که این به نوعی تشویق اینها است. اینکه حرفی زده شود که ضد انقلاب از آن بهره برداری کند و بگوید در داخل کشور هم عده ای هنرمند هستند که نسبت به این موضوع اعتراض دارند باید مسئولان در این باره موضع بگیرند و صحبت کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نامه ای که دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشتند نظر رهبری بر برخورد با رافت اسلامی بود. آیا در ترکیه که می خواستند کودتا کنند اینگونه برخورد شد؟ این رویه نظام اسلامی است که با حلم و رافت برخورد می کند و قضایا را حمل بر صحت می کند بعد شما اینگونه سیاه نمایی می کنید که انگار هیچکس نمی تواند صحبت کند؟ اگر سیاستمدار هستید بیایید بحث کنید نه اینکه یک بیانیه بدهید و بعد هم پیدایتان نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه نظام اسلامی به حوزه فرهنگ و هنر حمایتی است. بودجه فرهنگی که بسته می شد 70 درصد آن حمایتی بود چون برخی کارهای فرهنگی درآمد چندانی نداشت. خیلی از اینها اگر بخواهند با کار هنری زندگی شان را تامین کنند باید یک کار دوم هم داشته باشند. بند «ل» ماده 134 قانون مالیات های مستقیم می گوید که برخی فعالیت های هنری و فرهنگی از مالیات معاف هستند. اما نوع اقدام اخیر سیاسی بوده است چون برخی از سلبریتی ها برای اینکه از این دولت حمایت کردند از مردم عذر خواهی کردند. در ابتدا اعلام شد که از پرداخت 50 درصد از مالیات معاف هستند. بعد گفتند حالا ما تمام آن را بخشیدیم تا بعد بگویند به شما امتیاز دادیم.

حسینی افزود: الان که مشکلات افراد بیشتر شده و در برخی از استانها فقط به اندازه پرداخت حقوق افراد بودجه اختصاص می دهند. حالا یک خطاط و یا نقاش باید مورد حمایت قرار گیرند و از آنها مالیات گرفته نشود نه از فردی که در یک فیلم، چند صد میلیون تومان دریافت می کند. این را با یک استاد دانشگاه مقایسه کنید. ما از آن استاد دانشگاه اول مالیات را کسر می کنیم بعد حقوقش را می دهیم خوب چرا فردی که این چنین ثروتی دارد نباید مالیات بدهد؟

وزیر ارشاد دولت دهم تاکید کرد: خوب الان می شود مشخص کرد که هر فرد چه میزان درآمد دارد مانند بازیکنان فوتبال و این هم ساز و کار خودش را می تواند داشته باشد. بعضی از مسئولان ما حال و حوصله ندارند و به صورت کلی یک حکمی می دهند. نمی شود کسی که در آمد زیادی دارد را با کسی که درآمد کمی دارد یکسان گرفت. اهالی فرهنگ و هنر نیاز به معافیت مالیاتی دارند زیرا باید برخی از اهالی فرهنگ و هنر را حمایت کرد اما باید غربال شوند. مثل اینکه اوایل می گفتند ما نمی توانیم در حساب افراد سرک بکشیم؛ همه اینها راهکار دارد.

چندی قبل از قول رئیس مرکز مالیاتی کشور در رسانه ها بود که 300 هزار نفر مشمول دریافت مالیات میلیاردی در کشور داریم که تنها 52 درصد از اینها پرونده مالیاتی دارند که نشان دهنده ایراد در ساختار مالیاتی کشور است که باید اصلاح شود. سلبریتی هایی که در آمد بالایی دارند باید مالیات بدهند.

حسینی عنوان کرد: رئیس جمهور اصلاحات کسی بود که بیش از 10 سال وزیر فرهنگ بود و کاملا این جریان را می شناخت و بیشتر هم در دوره دوم خرداد به اینها میدان داده و هنوز هم او تکرار می کند اینها هم تکرار می کنند و وضعیت منتخبین مردم در شورای و دولت مجلس می بینیم. امثال آقای حجاریان هم می گویند باید حرف خودمان را از زبان سلبریتی ها بزنیم. در شورای شهر قبلی ما برخی اهالی هنر و ورزشکاران بودند. در یک مقطعی از پایگاهی که اینها داشتند استفاده شد اما اینها وقتی دیدند که سیاست مقوله دیگری است رها کردند و رفتند.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم چنین افرادی را به  عنوان رهبران اجتماعی معرفی بکنیم این دیگر خریدار ندارد مردم آنقدر با مشکلات اقتصادی مواجه هستند که به این چیزها توجه نمی کنند. از طرفی این هنرمندان را مقصر هم می دانند چون اینها بودند که تضمین دادند که تا 1400 با فلانی.

حسینی درباره استفاده سیاسی اصولگرایان از سلبریتی ها گفت: در اصولگرایان هم به صورت موردی این موضوع را داشته ایم. در برجام هم برخی از هنرمندان بیانیه صادر کردند و بر اساس خطی که وزارت خارجه به آنها داده بود چیزی نوشتند.

وی ادامه داد: بحثی که ما داشتیم این بود که کاندیدای مورد نظر ما جلساتی را با اقشار مختلف داشته باشد و نظراتش را بگوید. البته برای ما این فرصت هم پیش نیامد و دیدیم یک هنرمندنمایی را بردند و نتیجه هم نداشت. البته این موارد معدود بوده است؛ ولی در جریان اصلاح طلبی از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند و منعی برای استفاده از رسانه های خارجی هم ندارند و سعی می کنند جای جلاد و شهید را عوض کنند و رقیب هراسی کنند تا مردم را بترسانند، این استفاده بیشتر بوده است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به  نظر می رسد مردم خودشان با آزمون و خطا به این نتیجه رسیده اند که این روش دیگر فایده ندارد. البته خود صدا و سیما هم به مرجع شدن سلبریتی ها دامن زده است.

حسینی درباره نظر برخی مبنی بر عدم نظارت بر کارهای فرهنگی تصریح کرد: مگر رها سازی فرهنگی جواب می دهد؟ در خیلی از جاهای دنیا نظارت وجود دارد. در سال 80 از طرف صدا و سیما در اجلاس یونسکو شرکت کردم و برای بازدید از صدا و سیمای فرانسه هم رفتم. آنها یک ساختمان چند طبقه برای نظارت داشتند. گفتند ما هم اینجا نظارت می کنیم و نمی خواهیم فرهنگ امریکایی اینجا غلبه  پیدا کند. در کشور خودمان هم مردم وقتی می بینند مهر وزارت فرهنگ روی محصولی خورده به آن اعتماد دارند.

وزیر ارشاد دولت دهم ادامه داد: ما نمی توانیم ساده  انگار باشیم. سر دبیر روزنامه آفتاب یزد مدتها مطلب می نوشت. وقتی بررسی کردیم دیدیم خارج از  کشور بوده و برای روزنامه داخلی مطلب می نوشت. ما می گفتیم این فرد یا باید به داخل کشور بیاید یا سردبیر روزنامه عوض شود. همین فرد حالا می گوید «نجات ایران در این است که هر نوع سختن گفتن از دین ممنوع شود و جنایت علیه بشریت تلقی شود و دین به پستوی خانه ها برگردد.» این آرزوی عده ای است که ریش داشتند و ادعای دین داری هم داشتند و امروز در خارج از کشور هستند. طیف سیاسی که در داخل هستند باید با اینها مرزبندی کنند.