مکانیسم ماشه بلوف اروپایی ها برای فشار به ایران

 اخبار سیاسیماجرای برجام بیش از هر زمان دیگری برای مردم شفاف شده است، در یک جمله می توان گفت ایران در برجام به تعهدات خود عمل کرد اما طرف غربی به خصوص اروپا و آمریکا بدعهدی خود را نشان دادند. آمریکایی ها که از برجام خارج شده و اروپایی ها هر روز با بهانه های مختلف به دنبال وقت خریدن بودند تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

به گزارش افکارنیوز،  بر همین اساس ایران کاهش تعهدات برجامی را در پیش گرفت و گام چهارم نیز برداشته شد و حالا اروپایی ها با بلوف استفاده از مکانیسم ماشه سعی دارند که ایران را مجاب کنند تعهدات خود در برجام را کاهش ندهد.

گفته می شود مکانیسم ماشه یعنی بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران، به همین دلیل ژان ایو لودریان وزیر خارجه چندی پیش ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه تهدید کرد و گفت: این کشور به طور جدی کلید زدن «مکانیسم ماشه» را که به از سر گیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر خواهد شد، در دست بررسی دارد.

هر چند موسوی سخنگوی وزارت خارجه پاسخ این مقام اروپایی را داد و گفت که منطق و هدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده ۳۶ است و لذا برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیسم استناد ورزند.

حاجی دلیگانی نماینده مجلس در خصوص مکانیسم ماشه می گوید: اروپایی‌ها هر وقتی که به اهداف خود دست پیدا نمی‌کنند و فکر می‌کنند که کشور در بعد داخلی دچار مشکلاتی شده است، به نوعی تلاش خود را به کار می‌گیرند که با طرح چنین مسائلی بتوانند امتیازاتی را به دست آورند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: بیان چنین مباحثی برای این است که آنها به زعم باطل خود ما را تسلیم کنند، وقتی که بحث گرانی بنزین در کشور بوجود آمد، اروپایی‌ها فکر کردند که می‌توانند با ایجاد این اتفاقات به اهداف پلید خود دست پیدا کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها جلساتی را در سفارت انگلیس برگزار کردند و همه ظرفیت خود را به کار بستند تا شیطنک‌های خود را به صحنه بیارند که سبب ایجاد آشوب و بلوا در جمهوری اسلامی شود؛ ضمنا بخشی از همین تلفاتی هم که در اتفاقات اخیرا بوجود آمده ناشی از همین برنامه‌ریزی‌ها بود که البته یک روزی باید کاملا به این مسائل رسیدگی شود.

دلیگانی از هدف اروپایی ها از مطرح کردن مکانیسم ماشه پرده برداری کرد و اظهار داشت: همه هدف این کشورها از طراحی این ایده‌ها برای امتیازگیری از ایران است، تا اینکه ما را پای میز مذاکره بنشانند.مکانیسم ماشه قابلیت اجرایی ندارد قبل از اینکه هم این طرح را بخواهند عملیاتی کنند تحریم‌ها را علیه کشورمان اجرا کردند و الان حرف آن را می‌زنند.

همچنین سید حسین نقوی حسینی دیگر نماینده مجلس نیز در این باره معتقد است که اروپایی‌ها برای عدم پاسخگویی به تعهدات خود فرار روبه جلو می‌کنند.مکانیسم ماشه را که الان اروپایی‌ها دستاویز قرار داده‌اند باید درشرایطی اتفاق بیفتد که آنها به تعهدات خود عمل کرده باشند و ما به تعهدات خود عمل نکرده باشیم، مکانیسم ماشه برای این نیست که کسی به تعهدات خودش عمل کرده حالا علیه آن از این مکانیسم استفاده شود.

وی بیان داشت: به نظر من اروپایی‌ها فرار را به قرار ترجیح داده‌اند تا اینکه عدم انجام تعهدات خود را توجیه کنند واگرنه مطرح کردن این مسئله هیچ انطباقی با برجام ندارد.

نقوی حسینی معتقد است که طرح مکانیسم ماشه شانتاژ رسانه‌ای است، ناگفته نماند ما تا اقدام عملی از اروپایی‌ها نبینیم گام‌های بعدی را هم طراحی می‌کنیم؛ اگرچه در حال طراحی گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هستیم.

مکانیسم ماشه قابلیت اجرایی ندارند؛ چرا که در شورای امنیت کشورهای دیگری اعم از چین و روسیه هم حضور دارند و متوجه این مسئله هستند که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: اروپایی‌ها بدانند که با صدور بیانیه و شعار کار درست نمی‌شود؛ دلیل آن هم واضح بوده که بارها از سوی این‌ها نسبت به انجام تعهدات خود در قبال ایران وعده داده شده، اما متاسفانه هیچ اقدام عملی از آنها شاهد نبودیم؛ همگان به این مسئله واقف هستند که در مسئله برجام، اینستکس، اس پی وی و ... اروپایی‌ها بدعهدی کردند.

امید جعفری