نیروهای انقلاب با لیست واحد در انتخابات حاضر می‌شوند

 محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تشریح فلسفه شکل گیری، مقدمات و نقاط تمایز ائتلاف نیروهای انقلاب با ساز و کارهای پیشین همچون جمنا گفت:  در تمام ادوار انتخابات ، جریانها و تشکل‌های همسو گرد هم آمده‌اند و سعی کرده‌اند با هم‌افزایی ظرفیت‌ها، فهرست واحدی را مشترکاً به جامعه معرفی کنند.

اخبار سیاسی- وی افزود: بر اساس تجربیات گذشته، در حوزه‌های انتخابیه با یک نماینده، جنس رویکرد مردم و اقبال عمومی به نامزد نمایندگی، اغلب متناسب با ویژگی‌های فردی است، اما در کلان شهرها و به ویژه تهران، انتخاب‌ها عموما متناسب با فضای حاکم بر سیاست و اقتصاد کشور و رویکردی جریانی است. در چنین شرایطی واضح است که تشکل‌ها و افراد شاخص جبهه انقلاب هم دور هم جمع شوند و برای انتخابات مجلس پیش رو برنامه داشته باشند.

 سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: البته این اتفاق، در دوره‌های پیشین هم وجود داشت و جمنا، جبهه متحد اصولگرا یان و ساز و کارهایی همچون 6+5 و 8+7 نمونه‌هایی از ائتلاف در دوره‌های پیش‌اند، اما همه می‌دانیم که این ساز و کارها اشکالاتی داشتند. فارغ از این که بخواهیم به نقد جزیی ساز و کارهای پیشین ائتلاف بپردازیم، مشکل عمده این مکانیسم‌ها، دیده نشدن تمام اضلاع موثر جریان انقلاب، محدود کردن انقلابیون به احزاب اصولگرا، سهم دادن بیش از حد به برخی چهره‌ها، کمرنگ بودن نقش مردم در تعیین لیست و توجه کم به بانوان و جوانان بود.

پیرهادی ادامه داد: در دوره فعلی، متناسب با شرایط حساس کشور، تشکیلاتی پایه ریزی شده و مهم‌تر از آن، در پی پیاده سازی نوعی مردم سالاری درون جریانی برای نیروهای انقلاب است که حقیقتا، سابقه نداشته است.

وی در انتقاد از نحوه مدیریت دولت گفت: نیاز به گفتن ندارد که ما با ناکارآمدترین و کم تحرک‌ترین دولت چهل سال گذشته مواجهیم. عجیب‌تر این که هنوز برخی از دولتمردان از 75 ماه شکست و ناکارآمدی، درس عبرت نگرفته‌اند و هم‌چنان ترجیع‌بند تمام گفته‌ها و راهحل هایشان، نگاه به خارج برای ایجاد گشایش در وضعیت کشور است. از سوی دیگر، مجلس فعلی هم در مقایسه با اسلافش، نه تنها بی‌برنامه و بدون ایده برای حل مشکلات بوده، بلکه حتی نتوانسته یا نخواسته بر عملکرد دولت نظارت جدی کند و این بر بار مشکلات افزوده است.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه در حال حاضر، این نگرانی وجود دارد که مسئولان دولت و مجلس، اصلا بر مسائل معیشتی مردم تمرکز نکرده‌اند و این، موجب کاهش سرمایه اجتماعی کشور است، تاکید کرد: گذار از این وضعیت، نیاز به انسجام کامل و اتحاد یکپارچه‌ای در میان تمام کسانی داشت که اولا در خانواده نیروهای انقلاب تعریف می‌شوند و ثانیا، ادامه وضع موجود را به هیچ عنوان به صلاح نمی‌دانند و باید بگویم دایره کسانی که این دو ویژگی را دارند، بسیار بزرگ‌تر و فراگیرتر از احزاب مختلف یا اصولگرایان است.

وی افزود: دقیقا با نظر به اهمیت ایجاد انسجام برای گذار از وضعیت پیش گفته، جمعی از معتمدین و بزرگان نیروهای انقلابی، دور هم گرد آمدند و با پیوستن تدریجی دیگران، شورای ائتلاف عملا متولد شد.

پیرهادی در پاسخ به این سوال که با وجود جبهه مردمی نیروهای انقلاب( جمنا)، چه نیازی به ایجاد ساز و کار جدید وجود داشت؟ و شورای ائتلاف، چه تفاوت‌هایی با جمنا دارد؟، تصریح کرد: جمنا، ساز و کاری معطوف به انتخابات ریاست جمهوری بود که اقتضائات خاص خود را داشت اما ساز و کار جدید نگاه دقیقی به مجلس دارد. از جمله ویژگی‌های جمنا، این مورد را باید ذکر کرد که با توجه به مقوله ریاست جمهوری، بسیار مرکزگرا و یکپارچه بود و به عنوان مثال، همایش‌های چند هزار نفری آن برای نظر سنجی، همه در شهر تهران برگزار می‌شد. در صورتی که در شورای ائتلاف، در اکثر شهرهای ایران تشکیلات مجزایی شکل گرفته که همه بر اساس ساز و کار واحدی در حال فعالیت‌اند. 

یکی از بارزترین ویژگی های شورای ائتلاف، توجه جدی و درخور به بانوان و جوانان است، تا جایی که نیمی از اعضای شورای ائتلاف از این دو طیف هستند. در سازوکار جدید با توجه به حوزه های انتخابیه، به درون شهرها و محله ها رفته ایم و فعالین جریان انقلابی در هر شهر و محل به صورت هرمی بالا می آیند و در تصمیم گیری فهرست نهایی موثرند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: تفاوت جدی دیگر، نحوه تعیین مصادیق است. در شورای ائتلاف قرار نیست تنها مجامع متشکل از نیروهای همسو شکل بگیرد و در میان آن‌ها نظرسنجی صورت پذیرد، بلکه ساز و کاری چندلایه و مبتنی بر مراجعه به نظر نخبگان و عموم مردم برای گزینش و نهایی کردن نامزدها پیش بینی شده است. در عمل می‌توان گفت شورای ائتلاف، مردمی‌ترین ساز و کار حضور در انتخابات مجلس را رقم زده است.

پیرهادی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال برخی اختلاف‌‌ها مبنی بر حضور نیروهای انقلاب با سه لیست در انتخابات، گفت: مکانیزمی که برای همراهی و انسجام نیروهای انقلاب طراحی شده مسیر خوبی را طی می‌کند و انتظار می‌رود که نیروهای انقلاب با یک لیست واحد در انتخابات حاضر شوند البته جریان رقیب برای پیروزی در انتخابات راهی جز اختلاف افکنی در جبهه نیروهای انقلاب ندارند.