فراز ۳؛ پهپادی ایرانی با ماموریت جهانی
 پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد کار خود را از سال ۱۸۴۹ در اتریش آغاز کرد و امروز با پیشرفت تکنولوژی به حدی گسترش پیدا کرده که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و نظامی به کار گرفته می‌شوند.

پهپاد دست پرتاب

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد در مدل‌های بسیار کوچک، مینیاتوری و پهپاد‌های سنگین هستند که بیشتر نمونه سنگین در زمینه نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی کاربرد دارند.

ورود ایران به باشگاه ساخت پهپاد

اخبار سیاسی- ایده اولیه ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این موضوع هربار با شکست روه‌به‌رو شد تا این که پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ نیرو‌های مسلح با همکاری جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز  و با ادامه این همکاری ها موجب شد تا اولین پهپاد شناسایی ایرانی با نام تلاش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که با رادیو کنترل هدایت می‌شد، ساخته شود و پس از آن هم تلاش ۲ با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پا به میدان نبرد گذاشت و در نتیجه گردان رعد سپاه پاسداران جهت انجام عملیات‌های شناسایی با پهپاد‌ها به وجود آمد. پس از این بود که متخصصان جوان کشورمان نخستین هواپیمای بدون سرنشین ساخت داخل و بومی با نام مهاجر که قابلیت تهاجمی داشت را طراحی و ساختند. 

پهپاد دست پرتاب

 ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی، سینه سرخ ، دلتا، طارق، سیمرغ دریاپایه و فراز ۱۰۲ را بررسی کردیم. در گزارش بیست و هشتم  پهپاد فراز-۳ را بررسی کردیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

 پهپاد فراز۳

این پهپاد یکی از انواع پهپادهای دست پرتاب ساخت کشورمان است که توسط متخصصان دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شده است که با حضور برخی متخصصان دفاعی از آن رونمایی شد.

فراز 3؛

مشخصات فنی

پهپاد فراز ۳ یکی از انواع پهپاد‌هایی است که در رده پهپاد‌های نسبتاً سبک طبقه بندی می‌شوند. طول این پهپاد در حدود ۲/۵ متر، دهانه بال ۴/۴ و ارتفاع آن نیز ۱ متر است و بیشترین جرم آن در هنگام پرتاب در حدود ۴۰ کیلوگرم ارزیابی می‌شود. جرم این پهپاد هم ۲۰ کیلوگرم است.

اصولا ارابه‌های فرود پهپاد‌ها به چند نوع تقسیم می‌شود که ارابه فرود در این پهپاد از نوع چرخدار ثابت است. موتور احتراقی ۱۰ اسب بخاری پهپاد فراز ۳  می‌تواند مدوامت پروازی ۸ ساعته را تا برد ۱۰۰ کیلومتری برساند.

در بُعد سرعت هم سرعت بیشینه فراز ۳ در حدود ۱۸۰، سرعت کروز ۱۱۰، کمترین سرعت پروازی ۷۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی می‌شود.

فراز-۳ برای برخاستن می‌تواند با یک پرتابگر ریلی و نیروی گاز فشرده (نیوماتیکی) یا با استفاده از چرخ از روی زمین بلند شده و برای فرود آمدن نیز به چرخ‌های خود متکی است. فراز-۳ از یک مجموعه الکترواپتیکی دید در روز و حرارتی پایدار شده به عنوان محموله شناسایی استفاده می‌کند و می‌توان آن را در محدوده دمای منفی ۲۵ تا مثبت ۶۵ درجه سانتیگراد به کارگیری کرد.

فراز 3؛

سقف پرواز این پهپاد ۱۵۰۰۰ پا معادل ۴۵۷۲ متر تخمین زده می‌شود، شکل ظاهری این پهپاد شامل یک بال شبه بیضوی نصب شده بالای بدنه استوانه‌ای و دم دوگانه V شکل معکوس است. فراز-۳ را می‌توان با پهپاد آمریکایی و پر استفاده RQ-۷ Shadow مقایسه کرد که فراز-۳ عملکردی نزدیک، اما ابعادی نسبتاً کوچکتر از آن دارد.

فراز-۳ در رسانه‌های خارجی

پایگاه‌های خبری که در حوزه دفاعی فعالیت می‌کنند و اخبار و گزارش‌های مربوط به این حوزه را بررسی و تحلیل می‌کنند در مجموعه گزارش‌هایی به بررسی خانواده پهپاد‌های فراز پرداخته است.