آزاد سازی موصل دست قدرت های استعمارگر از عراق را کوتاه کرد

 جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه بااشاره به سالگرد آزاد سازی موصل در عراق اظهار کرد: فروپاشی موصل به عنوان پایتخت داعش   رویداد بسیار مهمی  نه تنها در تاریخ معاصر عراق،  بلکه در تاریخ کل منطقه  غرب آسیا محسوب می‌شود؛ چرا که این امر به معنای افتادن پرچمی بود که به کمک سیاست‌های آمریکایی و انگلیسی و همچنین کمک ارتجاع منطقه در عراق بر پا بود.

 اخبار سیاسی- کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: گسترش نیروههای تروریستی داعش در کشوری که با ایران  مرز مشترک دارد ، همچنین تصرف موصل توطئه بزرگی محسوب می شود که ازسوی تمام قدرت‌های استعمارگر و حمایت و پشتیبانی رژیم صهونیستی در غرب آسیا رخ داد. این رژیم ها برای بقای این گروه تروریستی اقدام به تامین مالی آنها می کنند.

قنادباشی اضافه کرد: به عقده من با آزاد سازی موصل، توطئه ها و نقشه های عوامل خارجی در عراق ریشه کن شد، هر چند امکان دارد افرادی از داعش همچنان در این مناطق حضور داشته باشند، اما توطئه بزرگ آنها که با اهداف شوم متعددی آغاز شده بود، خاتمه یافته است.

 کارشناس مسائل منطقه  تصریح کرد: داعش در عراق تلاش کرده است که در مرحله  اول اسلام را به صورت وارونه جلوه داده و چهره بسیار خشنی را از آن  نمایش دهد  تا از این طریق گرایش و تمایلی که در عرصه بین الملل به سمت اسلام ایجاد شده را از بین ببرند.

او ادامه داد: هدف دیگر داعش، تخریب زیرساخت‌ کشور‌های عراق و سوریه و  جلوگیری از ورود آنها به مرز‌های توسعه بود. این گروه تروریستی  در صدد بود تا کشور‌های اسلامی همواره عقب‌مانده بمانند.کشور‌های نفت‌خیر و ثروتمندی مانند عراق و سوریه هر دو دارای منابع نفتی هستند و در موقعیت‌های بسیار استراتژیکی  قرار دارند.

 کارشناس مسائل  غرب آسیا گفت: گروههای تروریستی در عراق تلاش کردند تا نیرو‌های اسلامی را که به صورت پایه‌ و رکن برقراری امنیت و مقاومت این کشور به شمار می رود را باچالش روبرو کنند، برای دستیابی به این منظور تلاش کردند تا جنگ‌های داخلی به راه انداخته و نیرو‌های نظامی عراق و سوریه را قربانی کنند.

 «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر "دولت پیش‌برد امور" عراق امروز دوشنبه در سالگرد پیروزی نیرو‌های عراقی در برابر گروه تروریستی داعش، بیانیه‌ای منتشر کرد. عبدالمهدی با اشاره به سالگرد پیروزی در برابر داعش و «آزادسازی موصل و همه خاک عراق» از حضور این گروه تروریستی، گفت که این پیروزی‌ها را «صادقانه به همه ملت عراق تبریک و تهنیت» می‌گوید.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار این بیانیه، به نقل از عبدالمهدی گزارش داد که «از همه می‌خواهیم قهرمانی و جانشفانی رزمندگان شجاع و غیور در همه تشکیلات نیرو‌های مسلح را به یاد آورند؛ از ارتش و پلیس گرفته تا الحشد الشعبی و پیشمرگه».

در این بیانیه تاکید شد که نیرو‌های عراقی، «دشمن را به عقب راندند، سرزمین خود را آزاد کرده و با فتوای جهاد کفایی که مرجعیت عالی دینی اعلام کرد، با جوانان و سالخوردگان ملت ما، دست اتحاد دادند».