جادوی جادوگر ایرانی در آسمان منطقه
 پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد کار خود را از سال ۱۸۴۹ در اتریش آغاز کرد و امروز با پیشرفت تکنولوژی به حدی گسترش پیدا کرده که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و نظامی به کار گرفته می‌شوند.

جادوگر ایرانی در آسمان منطقه/ نوجوانان خالق پهپاد ساحر شدند + فیلم و تصاویر

اخبار سیاسی- در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد در مدل‌های بسیار کوچک، مینیاتوری و پهپاد‌های سنگین هستند که بیشتر نمونه سنگین در زمینه نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی ، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی کاربرد دارند.

ورود ایران به باشگاه ساخت پهپاد

ایده اولیه ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این موضوع هربار با شکست روه‌به‌رو شد تا این که پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ نیرو‌های مسلح با همکاری جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز و با ادامه این همکاری‌ها موجب شد تا اولین پهپاد شناسایی ایرانی با نام تلاش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که با رادیو کنترل هدایت می‌شد، ساخته شود و پس از آن هم تلاش ۲ با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پا به میدان نبرد گذاشت و در نتیجه گردان رعد سپاه پاسداران جهت انجام عملیات‌های شناسایی با پهپاد‌ها به وجود آمد.

اولین پهپاد ایرانی

پس از این بود که متخصصان جوان کشورمان نخستین هواپیمای بدون سرنشین ساخت داخل و بومی با نام مهاجر که قابلیت تهاجمی داشت را طراحی و ساختند.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

نمایشگاه شکار کرکس‌ها

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی، سینه سرخ ، دلتا، طارق، سیمرغ دریاپایه ، فراز ۱۰۲ ، فراز ۳، کلیاک و فراز ۲ را بررسی کردیم. در گزارش سی ام  پهپاد ساحر  را بررسی کردیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

انواع پهپادهای ایرانی

پهپاد ساحر، جادوگر آسمان ایران

یکی دیگر از پهپاد‌های جمهوری اسلامی ایران در رده‌های پهپاد‌های نیمه سنگین که توسط نوجوانان کشور ساخته شده پهپاد ساحر است که در سال ۱۳۹۵ توسط فرماندهان نیرو‌های مسلح رونمایی شد که با قابلیت‌های فراوانی بخشی از نیاز‌های نیرو‌های مسلح را برطرف کرد.

پهپاد ساحر

مشخصات پهپاد ساحر

این پهپاد که توسط دانش‌آموزان دبیرستان علامه حلی ساخته شده عنوان اولین پهپاد دانش‌آموزی جهان را با خود یدک می‌کشد و نکته جالب این است که با وجود نمونه‌هایی شبیه ساحر، اما این پهپاد نسبت به هم‌رده‌های خود دست برتر را دارد و قادر است تا انواع ماموریت‌ها را انجام دهد.

 

پهپاد ساحر مانند سایر پهپاد‌های ساخت ایران وظیفه فیلم‌برداری، عکس برداری، کنترل محیط زیست، کنترل آتش سوزی و کنترل ترافیک را به عهده دارد، اما در زمان رونمایی اعلام شد که از این پهپاد می‌توان برای اهداف نظامی هم استفاده کرد و این یعنی ساحر برخلاف بسیاری از هم‌رده‌های خود از توان بالاتری برخودار است.

در حال حاضر نیروهای مسلح ایران برای انجام ماموریت‌های رزمی خود از پهپاد‌های شاهد ۱۲۹، سیمرغ، صاعقه، فطرس و چند پهپاد سنگین دیگر استفاده می‌کند که هزینه بالایی در تعمیر و نگهداری دارند، اما این پهپاد با وزنی کمتر و توان حمل مقدار قابل توجهی محموله در کنار هزینه پایین نگهداری قدرتی دو چندان به نیرو‌های مسلح می‌دهد.

رونمایی از پهپاد ساحر

از لحاظ ظاهری این پهپاد شباهت زیادی به سینه‌سرخ دارد، اما امکاناتی که در ساحر دیده شده در هیچ کدام از پهپاد‌های هم‌رده دیده نشده و به نوعی می‌توان گفت این پهپاد ترکیبی از پهپاد‌های سبک و سنگین ایران است و به قاتلی برای دشمنان‌های این سرزمین تبدیل شده است.

ساحر با وزن حدود ۲۵ کیلوگرم در رده پهپادهایی همچون سینه‌سرخ، کلیاک، فراز ۳ و یسیر قرار می‌گیرد، اما با قابلیت‌های بیشتر؛ این پهپاد با طول بال ۳.۵ متر، طول بدنه ۲.۵ متر، وزن کلی ۲۴ کیلوگرم و شعاع عملیاتی ۱۹۰۰ کیلومتر می‌تواند هر هدفی را در دریا یا خشکی رهگیری و در صورت نیاز نابود کند.

رونمایی از پهپاد ساحر

از طرف دیگر این پهپاد مداومت پروازی ۱۰ ساعت و بیشینه سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد که از این حیث هم در کنار پهپادهای، چون یسیر، سریر و سایر پهپاد‌های سنگین ایران قرار می‌گیرد، جادوگر ایرانی ارتفاع پروازی ۵ هزار و ۵۰۰ متر را دارد که باعث می‌شود تا هر عملیاتی به آن سپرده شود و به نوعی مرد همه فن حریف میدان نبرد باشد.

با این که اطلاعاتی در دست نیست که آیا از این پهپاد در حوزه نظامی استفاده شده و چه کاربری برای آن در نظر گرفته شده است، اما می‌توان حدس زد ساحر در چندین نمونه مورد استفاده نظامی قرار خواهد گرفت، یک نمونه برای انجام ماموریت شناسایی و جاسوسی و نمونه دیگر مسلح به موشک‌ها و بمب‌ها برای منهدم کردن انواع اهداف زمینی.

پهپاد ساحر

ساخت چنین پهپادی از سوی دانش آموزان پنجره‌های جدیدی را برای ورود نوجوانان و جوانان به دنیای فناوری ساخت و تجهیز پهپاد‌های عملیاتی می‌گشاید، گواه این موضوع پهپاد دیگری است که توسط دانشجویان دانشگاه شریف با نام کلیاک ساخته شده است پس باید منتظر ورود نخبه‌های بسیار جوان به عرصه پهپادی و تغییر چهره یگان‌های پهپادی در نیرو‌های مسلح باشیم.