اروپا اقدامات جبرانی داشته باشد، ایران به تعهدات برجامی بازمی‌گردد

 عزت الله یوسفیان ملا با انتقاد از بی‌تعهدی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی گفت: در مراحل ابتدایی اروپایی‌ها اگرچه نشان می‌دادند که پای امضای خود در قرارداد برجام هستند اما بعد از خروج آمریکا از برجام، همان مسیر آمریکایی ها را در پیش گرفتند به طوریکه در عمل آمریکا و اروپا هر دو در یک مسیر حرکت می کردند.

اخبار سیاسی- نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اروپا نه در ماجرای اینستکس و نه سایر موارد مالی به تعهدات خود در قبال ایران پایبند نبود ادامه داد: شیوه عملکردی اروپا این شک را ایجاد کرده  که آمریکا و اروپا طی هماهنگی از پیش تعیین شده، ابتدا زمینه خروج آمریکا از قرارداد برجام و بازگرداندن تحریم ها را فراهم کردند تا در ادامه با ماندن اروپایی ها در برجام ایران را مجبور به ماندن در برجام کنند.

وی با بیان اینکه مراودات بین الملل بر اساس روابط متقابل تعریف می‌شود گفت: وقتی آمریکا از برجام خارج شده ایران هم طبق اصول حاکم بر روابط بین الملل قادر است عمل متقابل داشته باشد که در همین مسیر ایران به صورت گام به گام در حال خارج شدن از برجام است، البته ایران همانند آمریکا عمل نکرد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه اروپایی ها و سایر کشورهای دنیا نباید انتظار داشته باشند ایران همچنان پایبند به امضای برجام باشد، تاکید کرد: تداوم ماندن ایران در قرارداد برجام تنها به سود آمریکاخواهد بود زیرا در شرایطی که آنها به تعهدات خود پایبند نیستند ایران در حال انجام تعهدات برجامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه طرف مذاکره ایران در برجام آمریکا بوده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی وقتی آمریکایی ها زیر تعهدات خود بزنند اروپایی ها هم محلی از اعراب نخواهند داشت، حق آن بود همان زمان که آمریکا از برجام خارج شد ایران نیز پس از فرجه ای 10 روزه از  برجام خارج می شد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در صورت پایبند نبودن اروپا به تعهدات خود گام پنجم در کاهش تعهدات برجامی را بر خواهد داشت، گفت: ممکن است خروج گام به گام ایران منجر به خروج کامل از برجام شود البته در صورتی که اروپایی‌ها دست به جبران بزنند ما نه تنها از برجام خارج نخواهیم شد بلکه امکان بازگشت ایران نیز به تعهدات برجامی وجود دارد.