عراقچی: هنوز توازن در برجام برقرار نشده است

 سید «عباس عراقچی » معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه با تلویزیون چین بار دیگر گفت تهران در تلاش است تا توازن را به توافق هسته‌ای بازگرداند.

اخبار سیاسی- عراقچی در پاسخ به شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» در مورد پیام ایران، گفت: «پیام ما این است که می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم. هدف ما از بین بردن این توافق نیست. چراکه اگر غیر از این بود، می‌توانستیم بلافاصله پس از آنکه ایالات متحده در ۸ می ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد، ما هم از آن خارج شویم، هیچ‌کس هم ما را متهم نمی‌کرد، چراکه این [اقدام] عکس‌العملی به آن چیزی بود که ایالات متحده انجام داده بود.»

وی افزود: «اما ما تصمیم گرفتیم که به دیپلماسی فرصتی بدهیم، تا توافق را حفظ کنیم. و حالا همانطور که گفتم، ما داریم از حقوق خود در بند ۳۶ برجام استفاده می‌کنیم. بنابراین، ما همچنان در این توافق هستیم و داریم تلاش می‌کنیم تا اقداماتی در جهت اصلاح [وضعیت] انجام دهیم تا این توافق را حفظ کنیم.»

معاون وزیر امور خارجه افزود: «اگر میان داده‌ها و ستانده‌ها توازنی وجود نداشته باشد، هیچ توافقی دوام نمی‌آورد. و ما در حال حاضر در این توافق هیچ توازنی نداریم. ایران تا ماه می امسال کاملا به تعدات خود پایبند بود، اما در مقابل آن هیچ چیز دریافت نکردیم. بنابراین، آنچه ایران در حال انجام آن است، همچنان تلاش برای احیای توازن در این توافق است، که هنوز محقق نشده است.»

به نوشته سی‌جی‌تی‌ان، عراقچی مذاکره با آمریکا تحت فشار حداکثری را نشانه تسلیم توصیف کرده و گفته است که در وضعیت کنونی، مذاکره با آمریکا در محاسبات ایران جایی ندارد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا مسائل داخلی آمریکا و انتخابات این کشور در معادلات ایران جایی دارد، گفت: «ما روی اینکه چه کسی رئیس‌جمهور ایالات متحده است یا چه کسی نیست، حساب نمی‌کنیم. ما یک اصل و راهبرد بسیار بنیادین داریم و آن را به دقت دنبال می‌کنیم. ما فکر نمی‌کنیم تغییر رؤسای‌جمهور در ایالات متحده، چیزی را در ارتباط با ایران تغییر می‌دهد، مگر اینکه کسی بیاید که بتواند تعهداتی را که قبلا داده‌اند را اجرا کند و به برجام بازگردد. در آن صورت، می‌توانیم بار دیگر، در چارچوب برجام با آن‌ها گفت‌وگو کنیم. این تنها امکان است.»

در ادامه این مصاحبه از عراقچی در مورد نشست این هفته امنیت خاورمیانه در پکن سؤال شد. وی در مورد زمانبندی برگزاری این اجلاس گفت: «فکر می‌کنم زمانبندی آن خوب است، حتی شاید دیر هم [شده] باشد. اما بعد از هیچ‌وقت است.»

وی افزود: «چین یک بازیگر بزرگ بین‌المللی است. ما معتقدیم که چین هم مانند روسیه می‌تواند در مسائل موجود در خاورمیانه و دیگر مناطق نقشی بسیار سازنده ایفا کند. ما از کار کردن با چین در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تجربه بسیار خوبی داریم. چین بخشی از برجام بود و هنوز هم یکی از شرکت‌کنندگان مهم برجام است. ما قدردان موضع چین در حراست از این توافق و حفظ آن هستیم. بنابراین، چین پیش از این هم در برجام نقش خود را ایفا کرده، که همین در مسئله خاورمیانه بسیار مهم بوده است.