کلانتری: گردوغبار را خودتان درمان کنید

عیسی کلانتری امشب در نشست کارگروه مقابله با گردوغبار خوزستان با بیان اینکه برنامه اعتبارات دائمی نیست که مثلا ده سال دیگر باز این اعتبارات اختصاص داده شود، اظهار کرد:  برای سال آینده  با اجبار و تلاش زیاد توانستیم ۱۰۰ میلیون دلار  از صندوق توسعه ملی برای بحث ریزگردها و برق خوزستان‌ اختصاص دهیم.

اخبار سیاسی - وی افزود: اگر می‌خواهید با برنامه ۴۰، ۵۰  سال گذشته استان را اداره کنید قطعا ۵۰ سال آینده به جای ۱۰۰ میلیون دلار باید ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کنید.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خطاب به مدیران حاضر در کارگروه گفت: اشتباهات خودتان در سالهای گذشته را بررسی کنید که چه کارهایی کردید که این اتفاقات افتاده است.

کلانتری با تاکید بر اینکه خوزستان تنها استانی در کشور است که در بدترین شرایط آبی کشور کمبود آب ندارد، عنوان کرد: در دو سال گذشته که خوزستان  بدترین شرایط آبی را تجربه کرد بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب صرف کشاورزی شد.

وی با بیان اینکه در مطالعه نیشکر مشخص شد که  پس از سه سال کاشت،  خاک شسته می‌شود و جیره آبی آن ۲۳ هزار متر مکعب است، گفت: دو سال گذشته در بدترین شرایط آبی استان بیش از ۳۴ هزار متر مکعب به مزارع نیشکر آب داده شد و این نشان می‌دهد در خوزستان مشکل آبی وجود نداشت.

کلانتری افزود: گندم خوزستان که  از نظر اقلیمی که حدود ۵ هزار متر مکعب باید آب مصرف کند در بدترین شرایط آبی خوزستان در ۵۰ سال اخیر  بالای ۹ هزار متر مکعب آب مصرف کردند و این آب در جهت ازبین بردن حق‌آبه زیست محیطی بود.

وی عنوان کرد: با این سبک نمی توان استان را پایدار کنید در غیر این صورت، هزینه  فروش نفت استان را باید صرف گردوغبار شود و این کار پایدار نیست.

کلانتری افزود: از یک طرف آبهای استان را با سدها بستید، هر زمانی‌که آب اضافی وجود داشت به تالاب‌ها دادید، دام‌ها را هم در دشت‌ها رها کردید که  هر چه پوشش گیاهی وجود دارد را بخورند بعد می‌گوید چرا گردوغبار داریم.

وی گفت: گردوغبار را باید به صورت پایدار در استان درمان کنید، مقره شویی مشکل گردوغبار را حل نخواهد کرد.

کلانتری با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز مبنی بر نیاز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های تصفیه هوا، عنوان کرد: این دستگاه‌های زمانی مفید است که گردوغبار را بتوانید تثبیت کنید.

وی بیان کرد:  با این سیاست‌ها  هیچ زمانی گردوغبار در خوزستان تثبیت نخواهد شد، که مثلاً در صورت داشتن آب اضافی آن را به تالاب و یا دشت اختصاص بدهیم و هر چه علف داریم برای تغذیه دام بگذاریم.

کلانتری افزود: مطالعات این نیست که ۴ کانون گردوعبار را مدیریت کنیم  اگر سیاست‌های گذشته رها شود به جای  ۴ کانون قطعاً ۴۰ کانون دیگر به وجود می‌آید؛ در این مطالعات باید ظرفیت استان کاملا دیده شود که چند واحد دامی داریم که در استان می‌توانند چرا کنند و چقدر آب مصرفی را پشت سدها باید نگه داریم.

وی با بیان اینکه در شورای عالی تالاب‌ها حقابه ۳۸ تالاب را داریم تعیین کردیم، گفت: حقابه تالاب نیز مانند کشاورزی، آب شهر و... و حتی بالاتر از آب کشاورزی است اگر آب سد کم شد حق ندارید حق‌آبه تالاب را قطع کنید و فقط حق‌آبه کشاورزی را بدهید.

کلانتری با تاکید بر اینکه عادت کردیم با معلول مبارزه کنیم و علت را رها کردیم، بیان کرد: استاندار در خوزستان رئیس‌جمهور است و مدیران کل وزرای دستگاه‌های زیرربط هستند باید تصمیم بگیرید ریشه گردوغبار را در استان بخشکانید.

وی افزود: خشکاندن ریشه گردوغبار با بوته کاری و رها کردن چند میلیون دام خشکانده نمی‌شود، دام را رها کرده‌اید که هر چقدر بخواهد زاد و ولد کند و وارد مرتع شود اما از طرف دیگر می‌خواهید بوته‌کاری کنید که گردو غبار را بخشکانید.

کلانتری گفت: ۴۰ سال پیش حدود ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داشتیم اکنون این حجم به زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده و سیاست‌های تخریب  منابع آبی چندین برابر ۴۰ سال گذشته شده است.

وی افزود: اکنون میزان نفوذ آب در جنگل به حداقل رسیده و درختان ضعیف شده‌اند و بیماری که هزاران سال همزیستی مسالمت آمیز داشت اکنون آن بیماری بر جنگل غالب شده و در حال خشک کردن جنگل‌ها است.

 کلانتری با بیان اینکه همه از شرایط فروش نفت اطلاع داریم، عنوان کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند در سال آینده برای دولت سخت این اعتبارات را به استان دهد، بودجه هم که  بسته شود امکان دسترسی به آن وجود ندارد.