موشک سجیل؛ سفری کوتاه از تهران به تل آویو در کمترین زمان
 قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.چنین سلاحی برای آن است تا در صورت حمله به کشوری هم جان نیرو‌های دفاع کننده حفظ و هم تهدیدات قبل از رسیدن به مرز‌های آن کشور خنثی شود و این گونه بود که متخصصان موفق شدند تا انواع موشک‌های برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند را طراحی و به تولید انبوه برسانند.

موشک سجیل

اخبار سیاسیسردار حسن طهرانی مقدم را  می‌توان یکی از دانشمندان و افراد مهمی دانست که در ساخت نخستین موشک ایرانی و همچنین پیشرفت برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی داشت.

موشک سجیل

 ما در گزارش‌های قبل موشک های شهاب ۱، شهاب ۲ و شهاب ۳ را بررسی و تحلیل کردیم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. در این قسمت قصد داریم تا اولین موشک با برد بالای ۲ هزار کیلومتری ایران را با نام سجیل را بررسی و تحلیل کنیم.

موشک سجیل

موشک سجیل

سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که ۲۲ آبان ماه سال ۸۷ با حضور سردار محمدنجار وزیر دفاع با نام پروژه عاشورا رونمایی و با موفقیت آزمایش شد که باعث ایجاد تحولی عظیم در صنعت موشکی ایران شد. این موشک را می توان نخستین موشک دوربرد با سوخت جامد ساخت ایران نامید که در دو نوع با نام‌های سجیل ۱ و  ۲ ساخته شد.

 
مشخصات فنی

سجیل با موتور دو مرحله ای با سوخت جامد و کلاهک یک تُنی خود می تواند تا با برد موثر در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر تا سقف بیش از ۲۵۰ کیلومتر به پرواز درآمده و با سرعت ۴۳۰۰ متر بر ثانیه نیز بر سر اهداف خود فرود آید. سامانه هدایت موشک سجیل نیز از نوع اینرسی بوده و قادر است تا هدف یا اهداف مورد نظر خود را با دقت کمتر از ۲۰ متر مورد اصابت قراردهد. موشک ۲۳ هزار کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود ۱۷.۵۷ متر، ۱.۲۵ متر قطرو سر جنگی به جرم ۵۰۰ کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان ۸۳۵ ثانیه (۱۳ دقیقه و ۵۵ ثاینه) به بیشینه برد خود می‌رسد.

موشک سجیل

موشک سجیل، نیروی موثر نیروهای مسلح ایران در برابر دشمنان

یکی از ویژگی‌هایی که این موشک را به سلاحی بسیار استراتژیک و راهبردی تبدیل می‌کند زمان آماده سازی آن است که تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می‌شود. سجیل از  شتاب بالایی در هنگام پرتاب و شلیک برخوردار است که  احتمال انهدام این موشک را از سوی سامانه های تهاجمی دشمنان بسیار کاهش می‌دهد.

موشک سجیل

 مکانیزم عمل موتور دو مرحله ای سجیل این گونه است که پس از خروج موشک از جو زمین، موشک حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می‌کند. سرعت بازگشت موشک بالستیک "سجیل" به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود ۱۲ ماخ است که این خود، انهدام موشک را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» می‌کند.

 
 
Play Video
 
کد ویدیو
دانلود
 

سیستم ناوبری سجیل؛ خار چشم دشمنان 

سیستم ناوبری جدید و سنسور‌های بسیار پیچیده که در ساختار این موشک وجود دارد باعث شده تا ضریب دقت افزایش پیداکند. همچنین ردیابی سجیل هم برای رادار‌های پیشرفته دنیا بسیار مشکل است. این موشک به شکلی طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند.

موشک سجیل

سفر به اسرائیل با موشک بالستیک سجیل

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است. به این دلیل که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱۳۰۰ کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد بر قدرت ویرانگری آن خواهد افزود.

موشک سجیل

موشک سجیل در رسانه های خارجی

پایگاه خبری مشهور National Interest آمریکا در گزارشی مربوط به سال 2017 با عنوان " چرا جهان باید از موشک های ایرانی بترسد؟ " موشک سجیل را نقطه جهش صنعت موشکی ایران توصیف کرده و سپس به تشریح ویژگی های آن پرداخت. در این مطلب از نسل 2 سجیل نیز نام برده شده و حتی عنوان شده که موشک سجیل 3 نیز در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

پابگاه خبری Missle Threat هم در گزارشی جداگانه به تحلیل و بررسی کامل این موشک و همچنین قابلیت های آن پرداخت.