توسعه دیپلماسی مرزی با تمامی کشور‌های همسایه

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی کشور ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه فرمانده مرزبانی استان اردبیل با اشاره به تبادلات مرزی ایران با کشورهای همسایه گفت: یکی از اقدامات بسیار موفقی که در راستای بهبود وضعیت مرزبانی در مرز‌های گسترده کشور انجام شده، توسعه دیپلماسی مرزی است.

اخبار سیاسی- او با بیان اینکه افزایش دیپلماسی مرزی منجر به ارتقای آمادگی عملیاتی در برخی از مناطق خاص مرزی شده است، اظهارداشت: گسترش این روابط علاوه بر کاهش بخشی از هزینه‌های مرز باعث افزایش و کارایی مرزبانی شده است.

فرمانده مرزبانی کشور بیان‌کرد: برای همین آیین تحویل و ورود به سال ۹۸ شمسی با حضور فرماندهان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، مسوولان شهرستان‌های مرزی و سران طوایف مناطق مرزی ۲ طرف در پایانه مرزی بیله‌سوار مغان برگزار شد.

سردار رضایی با اشاره به اینکه برپایی جشن مشترک نوروز بین مرزداران ایران و کشور‌های همسایه پیام مهمی به جهانیان دارد، اضافه‌کرد: برپایی جشن مشترک نوروز بیانگر وجود ریشه‌های عمیق فرهنگی، وجود صلح، دوستی و مودت بین مردم ایران و مردم کشور‌های همسایه است.

او روابط مرزبانی ایران با کشور‌های همسایه را بسیارخوب توصیف کرد و ادامه‌داد: با اکثر کشور‌های همسایه نشست و اجلاس مرزی سالانه برگزار می‌شود.

ایران و پاکستان رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند

فرمانده مرزبانی کشور گفت: امسال در اسفندماه ایران و پاکستان در آب‌های مشترک رزمایش برگزار خواهند کرد.

سردار رضایی با اشاره به اینکه تعدادی از مرزبانان و بسیجیان بومی در نقطه صفر مرزی میرجاوه در جنوب شرق کشور ۲۴ مهر ۹۷ توسط گروهک تروریستی جیش‌الظلم ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شده بودند، افزود: تعدادی از این عزیزان آزاد شده و پیگیر آزادی دیگر مرزبانان ربوده شده هستیم.

مرزبانان صاحب خانه می‌شوند

فرمانده مرزبانی کشور اظهارداشت: برای رفاه خانواده‌های مرزبانان و افزایش روحیه آن‌ها احداث شهرک‌های سازمانی در نزدیک‌ترین نقطه به پاسگاه‌ها و هنگ‌های مرزی از اولویت‌های مرزبانی کشور است.

سردار رضایی بیان کرد: در اکثر نقاط مرزی زمین‌های مورد نیاز برای احداث این خانه‌ها شناسایی شده و امیدواریم با تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز و اختصاص اعتبار لازم عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۹ آغاز شود.

او با بیان اینکه بخش اعظمی از مرز‌های کشور با استفاده از امکانات و تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی کنترل می‌شود، اضافه کرد: تقویت سلسله اقدامات کنترلی در مرز‌ها با استفاده از دوربین‌ها و افزایش امکانات فنی و فناورانه برای تامین امنیت کامل در مرز‌های کشور ادامه دارد.

فرمانده مرزبانی کشور ادامه‌داد: دشمن در راستای ایجاد فتنه به دنبال ناامنی است، اما نیرو‌های شجاع مرزبانی با اشراف اطلاعاتی همه امور را به دقت رصد می‌کنند.

رضایی گفت: استان اردبیل ۳۶۹ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد که با تلاش شبانه‌روزی مرزداران یکی از استان‌های امن در کشور است.

در این آیین از زحمات سردار هوشنگ حسینی تقدیر و سرهنگ سید شاهین اسمعیلی به عنوان فرمانده مرزبانی استان اردبیل معرفی شد.

جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶ هزار کیلومتر با کشور‌های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق مرز خشکی مشترک و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.

طولانی‌ترین مرز ایران با عراق و کوتاه‌ترین مرز آن با ارمنستان است.