اشغال سفارت آمریکا، پاسخی به جنایت علیه حشد الشعبی بود

هادی محمدی تحلیلگر مسائل منطقه درباره تحولات اخیر عراق بویژه اشغال سفارت آمریکا اظهار کرد: وقایع چند روز گذشته بغداد حاصل رفتار متکبرانه و تجاوزکارانه آمریکایی‌هاست.

اخبار سیاسی- کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: حضور نیروهای آمریکایی در عراق  خارج از چارچوب‌ها و قواعد بین المللی بوده تاجایی که حتی شورای امنیت و خیلی از کشور‌های دنیا این اقدام آ‌مریکا را تأیید نکردند.

او ادامه داد: واشنگتن دولت وقت  این کشور را مجبور به امضای پیمان و انجام همکاری‌های امنیتی با ایالات متحده کرد. طبق این قرارداد آمریکا بر اساس نیاز و درخواست عراق  باید در این کشور حضور داشته و نقش آفرینی کند، ولی آمریکایی‌ها برای خود نقش مستقلی تحت عنوان مبارزه با تروریسم تعریف و استقلال بغداد را بدون دریافت مجوز‌های لازم برای اقدامات نظامی نقض کرده اند.

محمدی تاکید کرد: به دنبال تخلف‌های  آمریکا از قوانین بین المللی  مردم و سازمان‌های نظامی عراق مانند حشدالشعبی و گروه‌های زیر مجموعه آن، بارها هدف حملات این کشور و متحدان او قرار گرفتند که در نتیجه  این حملات خسارات جانی، مالی و تلفات بسیاری به مردم عراق وارد شد.

او خاطرنشان کرد: یک میلیون تلفات جنایات آمریکایی‌ها در طی سال‌های گذشته در این کشور است این تراکم نقض حقوقی و حاکمیتی در کنار صدماتی که مردم عراق از اقدامات نظامی آمریکایی‌ها داشته‌اند شرایط را به نقطه انفجار رساند.

 کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: بعد از اینکه آمریکایی‌ها  علیه گردان‌های حزب الله عراق در نزدیکی مرز سوریه دست به حملات جنایتکارانه زدند و در نتیجه تنها مسئله‌ای که نارضایتی  و خشم مردم عراق را تسکین می‌داد گرفتن سفارت آمریکا در بغداد بود.

محمدی گفت: باتوجه به اقدامات نیروهای نظامی آمریکا در عراق، نیروهای حشد الشعبی و مردمی این کشور خواستار تجدید نظر در پیمان امنیتی و اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان شدند هم اکنون در بیش از ۱۰ الی ۱۲ پایگاه نظامی در عراق حضور دارند و هم اکنون درپی ایجاد چتر حمایتی برای نیرو‌های داعش هستند ، شدند که ممکن است منجر به قرار گرفتن عراق را در آستانه حملات جدید تروریستی هم شوند که خواسته اصلی تظاهر کنندگان است.

او ادامه داد: دولت عراق، حمله به سفارت یک کشور را خلاف عرف بین الملل و روابط دیپلماتیک دانسته که کاملا موضع حقوقی و قانونی است، اما قبل از آن این ایالات متحده بود که تمام موازین مرتبط با پیمان امنیتی و حقوق بین الملل در مورد محترم شماردن حاکمیت کشور‌ها را نقض کرده است.

محمدی افزود: در همین راستا باید پاسخگوی جنایاتی که نزدیک به ۳۰ نفر شهید و ۵۱ مجروح به جا گذاشته، همچنین تلفات یک میلیونی وارد شده به مردم عراق باشد و این اقدامات باید تحت عنوان جنایات جنگی و نقض حقوق حاکمیتی در عراق مورد بازخواست قرار بگیرند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک کشور عراق با توجه به حوادث دیروز در سفارت این کشور خاطرنشان کرد: مردم عراق واکنش اعتراض آمیز خود را ناشی از تراکم جنایت‌های آمریکا در این کشور به نمایش گذاشتند،  علاوه بر این اقدامات قانونی و حقوقی در پارلمان شکل گرفته.

او تصریح کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق تدابیری را برای اقدامات سیاسی و دیپلماتیک در محکوم کردن و زمان بندی کردن حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق را پی ریزی کرده است چنانچه این اقدامات به نتیجه نرسد طبق توافقی که در شورای امنیت ملی عراق و در بین گروه‌های مقاومت اسلامی منعقد شده است بلافاصله اقدامات و تدابیر نظامی و امنیتی بر علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق به اجرا درخواهد آمد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: قطعا  شاهد  اجرایی شدن یک سلسله اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای مهار رفتار‌های غیرقانونی آمریکا در عراق خواهیم بود و  چنانچه  با احتمال کم نتیجه مطلوب  را در پی نداشته باشد و آمریکایی‌ها  به مقررات و قوانین تمکین نداشته باشند،  حتما در آینده شاهد ادامه این جریان و وقوع  حوادث مشابه خواهیم بود.

او با اشاره به سمت و سوی اعتراضات مردمی در عراق و روند انتخاب نخست وزیر در این کشور یادآور شد: با توجه به  روند‌های گذشته و تحرکاتی که در این کشور رخ داد، بعد از اعلام استعفای برهم صالح ، فضا برای انتخاب نخست وزیر فراهم شد، به نظر می‌رسد حوادث و رخداد‌های اخیر  مبنی بر حمله به گردان‌های عراق این روند را تسریع کرده و با توجه همگرایی  ایجاد شده  میان نیرو‌های شیعی زمینه انتخاب نخست وزیر در عراق تسهیل شود.