وندی شرمن: سیاست خروج از برجام ترامپ در مقابل ایران شکست خورده است

وندی شرمن، از مقامات ارشد سابق آمریکا در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد اعتراض‌های خشونت آمیزی که سفارت آمریکا را در عراق هدف قرار داد، نتیجه سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود.

اخبار سیاسی- بر این اساس، وندی شرمن ، معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در امور سیاسی در دولت باراک اوباما در یادداشتی برای یو اس‌ای تودی نوشت: تلاش‌های شکست خورده ترامپ برای مقابله با ایران و خروج از توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند هر لحظه باعث اشتعال تنش‌ها شود.

وی گفت: «این سیاست شکست خورده دونالد ترامپ در قبال ایران بود که ما را به این لحظه قابل اشتعال کشانده است».

شرمن در ادامه افزود: «در حالیکه آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای و رفتار خصمانه اش در دیگر مناطق مقابله می‌کند، ما به همزیستی مضطربانه در عراق ادامه می‌دهیم، کشوری که تهران در آن نفوذ قابل توجهی دارد.»

وی تاکید کرد: این همزیستی «زمانی که ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد، از بین رفت.» شرمن با اشاره به اشتباه ترامپ در «ضعیف کردن» وزارت امور خارجه و دیگر آژانس‌های آمریکا گفت: دولت اوباما در چنین مناطقی به دیپلماسی متکی بود.

مقام ارشد آمریکایی در این یادداشت خاطرنشان کرد: «سه سال از ریاست جمهوری ترامپ گذشته و او مسئول حوادث و نتایج در عراق و ایران و همچنین کره شمالی، افغانستان، ونزوئلا، خاورمیانه، روسیه، چین و هنگ کنگ است. ترامپ وزارت امور خارجه، آژانس‌های اطلاعاتی و ارتش را ضعیف کرده است، همان موسساتی که می‌توانستند به او در ایجاد یک سیاست خارجه و امنیت ملی موثر کمک کنند. اکنون او تنها است.»

گفتنی است، معترضان عراقی اکنون خواستار اقدام پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از این کشور هستند. معترضان عراقی در واکنش به حملات هوایی آمریکا در عراق و هدف قرار دادن گردان‌های حزب الله (عراق)، روز سه شنبه به سمت سفارت آمریکا در بغداد یورش بردند. حملات هوایی آمریکا که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شد، پس از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در یک حمله راکتی به پایگاه نظامی کرکوک انجام گرفت.