هدف از ترور سردار سلیمانی تضعیف مقاومت در سراسر منطقه است

 حدود ساعت ۱ بامداد امروز جمعه دو خودرو که شهید سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» را از فرودگاه بغداد به شهر بغداد انتقال می‌دادند مورد اصابت حمله موشکی قرار گرفتند و همه سرنشینان که ۱۰ نفر از همراهان و محافظان شهید المهندس و شهید سلیمانی بودند تماماً به شهادت رسیدند.

این جنایت ایالات متحده آمریکا واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی تأکید کردند: «سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحنافداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم».

ایشان همچنین در پیام خود آورده اند: «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند».

در همین ارتباط، گفتگویی را با «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*اساسا چرا در مقطع زمانی کنونی آمریکایی‌ها در اقدامی تروریستی سردار سلیمانی را که در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری قرار داشت به شهادت رساندند؟

در ابتدا لازم است که این ضایعه بزرگ و شهادت این مَرد بزرگ را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت بگویم. پر واضح است که یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا از ترور سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی ، تضعیف مقاومت در سراسر منطقه است. سردار رشید اسلام یعنی قاسم سلیمانی در رأس محور مقاومت قرار دادشت و دستاورد‌های تحقق یافته تحت فرماندهی ایشان در سوریه، عراق، لبنان و… کاملاً مشهود است؛ لذا مورد هدف قرار دادن چنین شخصیت عظیم و بزرگی همواره در رأس اهداف آمریکا و اسرائیل بوده است. از سوی دیگر، نباید این اقدام جنایتکارانه را به دور از شرایط داخلی ایالات متحده آمریکا دانست. درحال حاضر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و ترامپ خود را در آستانه کنار رفتن از ریاست جمهوری می‌بیند.

برهمین اساس، ترامپ نیاز به این داشت که بتواند دستاوردی را برای خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری آینده به دست آورد؛ لذا تلاش کرد تا از ترور حاج قاسم سلیمانی به عنوان اقدامی که بتواند در انتخابات از آن بهره برداری کند، استفاده نماید.

نکته دیگر آن است که آمریکایی‌ها طی دوران اخیر به خوبی دریافته اند که محور مقاومت در عراق و منطقه حرف اول را می‌زند. کما اینکه تاکنون قدرت زیاد حشد شعبی در مقابله با آمریکا و اذناب آن یعنی اسرائیل ثابت شده است. بنابراین، آمریکا در شرایطی دست به جنایت علیه سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس زد که متوجه شد عراق درحال خارج شدن از زیر یوغ نظام سلطه است.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت خود پس از شهادت سردار سلیمانی تأکید کردند که راه ایشان و مقاومت ادامه پیدا خواهد کرد. ارزیابی شما از این فراز از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی چیست؟

این دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک دیدگاه استراتژیک و مبنی بر سنت الهی است. بر اساس سنت الهی، خون شهداء موجب تحکیم اراده و عزم ملت‌ها در برابر سلطه جویان است. طبیعی است که بر اساس این سنت، قاسم سلیمانی‌ها جای سردار رشید اسلام را خواهند گرفت. بنابراین، این نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی ریشه اعتقادی و البته عملی دارد.

*در همین حال، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود همچنین تأکید کردند که جنایتکاران انتقام سختی گرفته خواهد شد. ارزیابی شما از این فراز از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی چیست؟

این بخش از کلام رهبر معظم اسلامی مبین آن است که عزم ایشان مبنی بر انتقام جویی از جنایتکاران، جزم است. بنابراین، با این کلام رهبر معظم انقلابی ما می‌بایست منتظر وقوع رویداد‌های اساسی در آینده نزدیک باشیم.

طبیعتاً امروز دیگر همگان می‌دانند رهبر معظم انقلاب وقتی که حرفی را به زبان می‌آورند، آن حرف و کلام، پشتوانه عملیاتی دارد و قطعاً به منصه ظهور می‌رسد. اکنون همه نگاه‌ها به تصمیمات بزرگ رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با آینده و سرنوشت محور مقاومت در برابر وحشی گری‌های آمریکا و اسرائیل دوخته شده است.

*به عنوان سؤال آخر، تروریست‌های آمریکایی در شرایطی «ابو مهدی المهندس» از فرماندهان بزرگ حشد شعبی را ترور کردند که وی نقش مهمی در شکست داعش داشت. این مسأله را چطور می‌بینید؟

حشد شعبی یکی از ارکان اصلی عراق محسوب می‌شود. حشد شعبی جزئی جدایی ناپذیر از نیرو‌های مسلح عراق به شمار می‌رود. از سوی دیگر، حشد شعبی یک هسته مقاومتی در میان ملت عراق نیز هست و این هسته مقاومتی در واقع تضمین کننده استقلال و حاکمیت ملی عراق است.

مجاهدت‌های حشد شعبی در برابر داعش مبین آن است که این نیروی بزرگ و فداکار یک مانع بزرگ در برابر نظام سلطه و در رأس آن آمریکایی‌ها است. در واقع، نقش مهم و تأثیرگذار ابومهدی المهندس موجب شد تا آمریکایی‌ها به شهادت وی مبادرت ورزند.