تحلیلگر ارشد صهیونیستی: انتقام ایران قطعی و قاطع خواهد بود

پایگاه خبری شبکه الجزیره در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های امنیتی و منافع ترور سردارسپهبد قاسم سلیمانی برای رژیم صهیونیستی از نگاه تحلیلگران و نظریه‌پردازان اسرائیلی پرداخته و می نویسد که کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که ایران به دنبال جنگ فراگیر با آمریکا و متحدانش در منطقه نیست و مقامات ایرانی اتفاق نظر دارند که انتقام این ترور را از اهداف آمریکایی و اسرائیلی و شاید سعودی بگیرند.

اخبار بین‌الملل- تحلیلگران اسرائیلی احتمال می دهند که دایره انتقام‌گیری ایرانی‌ها در درجه اول ضد اهداف آمریکا در عراق باشد، این در حالی است که آنها بعید نمی‌دانند که اسرائیل نیز بخشی از جنگ مستقیم با تهران باشد و بعدها تل‌آویو نیز وارد خط انتقام جویی شود.

در سایه تحولات منطقه‌ای، کابینه رژیم صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی نظامی و اطلاعاتی این رژیم دیروز نیز برای دومین روز متوالی از زمان ترور سردار سلیمانی نشست‌های فوق‌العاده‌ای را برگزار کردند. موسسات رسمی رژیم صهیونیستی از افشای محتوای این نشست‌ها خودداری کرده و تنها به این موضوع بسنده کردند که اسرائیل در حالت آماده باش به سر می‌برد و حفاظت امنیتی از سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف دنیا را افزایش داده است.

عاموس هارئیل تحلیلگر ارشد مسائل نظامی آمریکا معتقد است که واکنش شدید ایران نسبت به عملیات ترور سردار سلیمانی قطعی خواهد بود، البته این موضوع ممکن است زمانبر باشد و در عرصه‌ها و میادین مختلف مبارزه در خاورمیانه و سایر نقاط دنیا انجام شود. این تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی در عین حال گفت که عملیات ترور، آمریکا و ایران را به سمت جنگی نزدیک می‌کند که هیچکدام مایل به آن نیستند. علاوه بر این که تقابل مستقیم بین واشنگتن و تهران ممکن است اسرائیل را نیز درگیر کند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نیز نوشت که مرحله بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا٬ برای رژیم صهیونیستی مرحله انتظار است. هرچند که صهیونیست‌ها با ترور سردار سلیمانی به آنچه که می‌خواستند رسیدند؛ اما سوالات زیادی روی میز ارزیابی‌های آنها در این خصوص و اتفاقات بعد از آن است که در صدر آنها ارزیابی جایگاه آمریکا در این مقابله قرار دارد.

به عبارت دیگر تل‌آویو تلاش می‌کند تا بفهمد آیا این جنایت آمریکا٬ نشانه تغییر موضع ایالات متحده بوده و یا بخشی از تلاش واشنگتن برای پیشبرد تحولات منطقه است؛ البته در سایه این روند پرتنش٬ اصل درگیری بسیار گسترده و فراگیر خواهد بود.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک به محافل تصمیم‌گیری‌های آمریکاست؛ اما تعیین مرحله بعدی برای آن بسیار دشوار است.

صهیونیست‌ها تا این لحظه به خوبی می‌دانند که کاخ سفید قصد ندارد یک جنگ همه جانبه را که یادآور همه جنگ‌های آمریکا در منطقه در دو دهه اخیر است آغاز کند. اما آنها همچنین می‌دانند که منافع استراتژیک ایالات متحده٬ آن را مجبور می‌کند تا به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

از این رو بیشتر مقامات کنونی و سابق تل‌آویو و مخالفان و موافقان آن٬ درگیری مستقیم ایران و آمریکا را با هدف سقوط نظام ایران ترجیح می‌دهند؛ حتی اگر این اتفاق با توجه به اینکه در این رویارویی رژیم صهیونیستی جزء طرف‌هایی است که ایران و محور مقاومت در برابر آن خواهند ایستاد ٬ هزینه سنگینی برای صهیونیست‌ها داشته باشد.

در این میان رژیم صهیونیستی از موضع پایدار ایران و تصمیم قاطع ایرانی‌ها برای پاسخ به جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و نیز واکنش‌های آمریکا و به ویژه اینکه گزینه‌های آن با شکست مواجه شده٬ بسیار نگران است.

البته همه آنچه که گفته شد جدا از اقدام خود رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران است؛ آنچه که در میان صهیونیست‌ها معروف به «ضربه پیشگیرانه» بوده و در دهه اخیر یک موضوع بحث برانگیز در محافل تل‌آویو بوده است٬ تا جایی که مئیر داگان رئیس سابق موساد آن را یک اقدام دیوانه‌وار توصیف کرده که اسرائیل هیچگاه به سمت آن نمی‌رود.